اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۱۸

ثبات نرخ‌ها در بازار ارز

بانک مرکزی نرخ ۲۱ ارز موجود در مرکز مبادلات ارزی ازجمله دلار و پوند را کاهش داد.

بانک مرکزی که همه‌روزه نرخ رسمی ۳۹ ارز موجود در مرکز مبادلات ارزی را اعلام می‌کند روز دوشنبه 29 آذر 95، نرخ ۲۱ ارز را کاهش و ۱۴ ارز را افزایش داد و نرخ رسمی 4 ارز نیز ثابت مانده است.

به گزارش «تعادل»، بر این اساس دلار امریکا با کاهش یک ریالی به 3288.8 تومان، پوند با کاهش 6.7 تومانی به 4026.3 تومان و یورو با افزایش قیمت 1.4 تومانی به 3376.1 تومان رسیده است.

در بازار آزاد ارز با ادامه روند کاهش قیمت که از روز یک‌شنبه آغاز شده است به شرایط باثبات رسیده و دلار ۳۹45 تومان فروخته شد. همچنین یورو ۴۲55 تومان، پوند انگلستان ۴۹۱5 تومان، لیر ترکیه ۱۱۵۵ تومان و درهم 1100 تومان معامله شد. در بازار طلا نیز هر اونس طلا در معاملات بازار جهانی ۱۱۴۱ دلار معامله شد که نسبت به روزهای اخیر 4 دلار افزایش داشته است. درنتیجه هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار بیش از ۱۱۲هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت. سکه تمام طرح جدید نیز یک میلیون و ۱42 هزار تومان و طرح قدیم یک‌میلیون و 124 هزار تومان قیمت دارد که اندکی افزایش قیمت را تجربه کرده است. نیم سکه 600 هزار تومان، ربع سکه 319 هزار تومان و سکه گرمی 198 هزار تومان معامله می‌شوند.


انصراف ۵۰ هزار بازنشسته از بیمه تکمیلی

مدیرکل فرهنگی، اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی از اول شهریورماه گفت: 2میلیون نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی داریم که امسال تعداد انصرافی از آن ۵۰ هزار نفر بوده است.عباس رشیدی درخصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان گفت: قرارداد ما از اول شهریورماه شروع شد و تغییراتی در بسته خدمتی لحاظ شد و تعهدات اعمال جراحی و بستری فوق تخصصی تا سقف ۱۵ میلیون تومان، بستری عمومی تا سقف ۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هزینه‌های تشخیصی درمانی تا سقف ۵۵۰ هزار تومان و هزینه‌های آزمایشگاهی تا سقف۲۸۰ هزار تومان است. مدیرکل فرهنگی، اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه ۷۴۲ هزار سند در حوزه آزمایش ارائه شده است و در صدر اسناد پزشکی ارائه شده قرار دارد، گفت: بیمارستان‌های دولتی در اختیار بازنشستگان است و توصیه ما این است که بازنشستگان بیشتر از بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند، البته بیمه‌گر با بیمارستان‌های خصوصی نیز قرارداد دارد. رشیدی درباره آمار انصراف‌دهندگان از بیمه تکمیلی گفت: 2میلیون جمعیت بیمه‌شده داریم که تعداد انصرافی بسیار کم و امسال ۵۰ هزار نفر بود.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۴۰۰ بیمار خاص داریم، عنوان کرد: هزینه‌های بیماران خاص را تا سقف‌های تعیین‌شده پرداخت می‌کنیم.


حذف صفر باعث ارتقای جایگاه ریال نمی‌شود

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با اشاره به آثار تغییر واحد پولی بر فعالیت‌های اقتصادی گفت: با توجه به افت ارزش ریال نسبت به ارزهای مرجع، حذف یک صفر باعث ارتقای جایگاه ریال در بازار ارز نمی‌شود.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با ایبنا، با اشاره به طرح تغییر واحد پول کشور گفت: تغییر واحد پول کشور موضوعی مهم در اقتصاد است که دولت و سیاست‌گذاران پولی طی چند سال اخیر توجه ویژه‌یی به این موضوع داشته‌اند. تغییر ریال به تومان آثار مختلفی بر فعالیت‌ها و کسب و کار دارد و تغییراتی بر میزان محاسبات و فعالیت مالی و اقتصادی فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر ریال در مقایسه با ارزهای دیگر نوسانات زیادی به خود دیده است؛ به‌طوری‌که زمزمه‌هایی از حذف صفر در بانک مرکزی شنیده می‌شد، انتظار می‌رفت تعداد صفرهای بیشتری از واحد پولی کم شود تا با رفورم پولی، ارزش پول کشورمان وضعیت بهتری پیدا کند اما هم‌اکنون که تغییر ریال به تومان مورد تصویب دولت قرار گرفته، باید منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی بود.

مدیرعامل بانک پارسیان اظهار داشت: حذف یک صفر از واحد پولی محاسبات و عملیات فعالان اقتصادی را سهل‌تر می‌کند، اما این اقدام نیازمند یک دوره تطبیق با اعمال روش خاص از سوی مراجع تصمیم‌گیرنده است، تجارب سایر کشورها مانند ترکیه در حذف صفر از واحد پول نشان‌دهنده تقویت و بالا رفتن ارزش آن است.


همکاری‌های بانکی ایران و اندونزی

رییس و مقام ارشد اجرایی اگزیم بانک اندونزی از آغاز همکاری مستقیم بانکی این کشور با ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این بانک در چارچوب تفاهمنامه مشترک همکاری با بانک توسعه صادرات ایران، آماده همکاری برای برقراری تعاملات بانکی است.

«کالیم ساوگا» در حاشیه برگزاری همایش مشترک تجاری ایران و اندونزی به ایرنا گفت: هم‌اکنون امور بانکی با ایران از طریق کشور ثالث انجام می‌شود که برای تجار زمان‌بر و پرهزینه است. اما همکاری‌های مستقیم بانکی میان 2 کشور به زودی آغاز می‌شود.

به گفته وی، یادداشت تفاهم امضا شده میان اگزیم بانک (بانک صادرات - واردات) و بانک توسعه صادرات ایران از آن جهت حایز اهمیت است که راه را برای توسعه بیشتر روابط تجاری میان ۲ کشور هموار می‌کند.

ساوگا درباره همکاری گذشته اگزیم بانک با بانک توسعه صادرات ایران اظهار کرد: این بانک یکی از ناظران انجمن آسیایی اگزیم بانک است و ما هر سال یک بار با مقام‌های ارشد این بانک ملاقات می‌کنیم.

وی چالش‌های اصلی توسعه روابط بانکی با ایران را رعایت مقررات مبارزه با پولشویی، تروریسم و تحریم‌های امریکا دانست و افزود: تا زمانی که این مقررات رعایت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد و تعاملات بانکی می‌تواند ادامه یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر