انعقاد قرارداد خرید ایرباس در فاز آخر

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۲۹

گروه راه و شهرسازی

دو روز پس از نهایی شدن قرارداد خرید 80فروند هواپیما از شرکت بویینگ، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی از انعقاد قرارداد خرید هواپیما از ایرباس در اواسط هفته آینده خبر داد. مدیرعامل ایران‌ایر نیز گفت: پیش‌قرارداد خرید حدود ۱۱۲فروند ایرباس‌‌ احتمالا در آینده بسیار نزدیک نهایی می‌شود.

اصغر فخریه‌کاشان‌ قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه اواسط هفته آینده قرارداد خرید هواپیما از ایرباس در تهران به امضا می‌رسد، گفته است: با این شرکت برای خرید هواپیما به توافق‌های نهایی رسیده‌ایم.

او همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت: یک هیات نمایندگی ایرباس به تهران رسیده و ما مذاکرات را آغاز کرده‌ایم. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، ظرف یک هفته توافق خرید حدود ۱۰۰فروند هواپیما را امضا خواهیم کرد.

هر دو شرکت بویینگ و ایرباس که برخی قطعات هواپیماهای‌شان در امریکا تولید می‌شود، در سپتامبر (شهریور 95) از وزارت خزانه‌داری برای فروش هواپیما به ایران مجوز گرفتند.

بهمن ماه سال گذشته هیات دولت در سفری به فرانسه که در راس آن رییس‌جمهوری کشورمان حضور داشت، پیش نویس قرارداد ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس به ارزش 10.5میلیارد دلار را به امضا رساند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم امضای قرارداد بویینگ از خرید ۱۰۰فروند هواپیما از ایرباس در آینده نزدیک خبرداده بود که طبق گفته فخریه کاشان اواسط هفته آینده این قرارداد با حضور نمایندگان ایرباس در تهران به امضا می‌رسد.


مجوز اوفک برای 80 بویینگ

در همین حال، فرهاد پرورش، مدیرعامل هما درباره نحوه تامین مالی سهم ایران‌ایر در قرارداد خرید۸۰فروند بویینگ، با بیان اینکه مهلت مجوز اوفک به بوئینگ تا سال ۲۰۲۰ میلادی است، اضافه کرد: فعلا همه این ۸۰فروند هواپیما، مجوز اوفک را دارند و البته زمان آن قابل تمدید است. پرورش همچنین گفت: تامین مالی خرید این هواپیماها به صورت فاینانس و در قالب سهم‌های ۲۰-۸۰ یا

۱۵-۸۵ خواهد بود که در واقع حدود ۸۵درصد فاینانس است و ۱۵درصد هم سهم ایران‌ایر است که پرداخت می‌شود. وی اضافه کرد: ابتدا کمپانی بوئینگ فروش ۶ فروند از این هواپیماها را فاینانس می‌کند و در مرحله بعدی با فاینانس خارجی به تدریج این هواپیماها وارد ناوگان هوایی هما می‌شود. مدیرعامل ایران‌ایر درباره نحوه تامین مالی سهم ایران‌ایر در این قرارداد توضیح داد: پیش از این مصوبه‌یی برای دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای نو داشتیم که قرار است از این مصوبه برای دریافت تسهیلات و ارائه سهم نقدی خود در قرارداد بوئینگ‌ها اقدام کنیم. وی به خبرگزاری فارس گفت: رقم این قرارداد طبق رقم اسمی، ۱۶.۶میلیارد دلار است که هیچ‌وقت این رقم ملاک نیست ورقم نهایی خیلی کمتر خواهد بود بدین‌ترتیب که بسته به شرایط خرید هواپیماها و خدمات، ارقام قراردادها متفاوت است.

وی شرایط فعلی خرید این هواپیماها از کمپانی بوئینگ را مناسب دانست و افزود: همین که واسطه‌گری در خرید هواپیماها حذف شده است، خود بسیار با ارزش است، انتخاب‌ هواپیماها هم انتخاب مناسبی است؛ به شرط اینکه غرب در تحویل هواپیماها بدعهدی نکند.

فاینانسر امریکایی حضور ندارد

پرورش در گفت‌وگو با ایسنا نیز با بیان اینکه در این مذاکرات شرکت‌های فاینانسر امریکایی حضور ندارند، اظهار کرد: جز این شرکت‌ها، مذاکره با دیگر نهادهای فاینانس‌کننده در اروپا و کشورهای مختلف ادامه دارد و تا زمان نهایی شدن زمان خرید، ایران‌ایر نسبت به چگونگی استفاده از این امکانات تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی اظهار‌ کرد: همانطور که در توافق ابتدایی با ایرباس درصد قابل توجهی از منابع مالی مربوط به این توافق از طریق فاینانس تامین می‌شود، در بوئینگ نیز قطعا تامین این منابع از طریق فضای بین‌المللی پیگیری خواهد شد و نتایج آن در آینده مشخص می‌شود.

فرمول تامین یک قطعه حساس

در همین حال، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از فرمول ایرانی برای تامین یک قطعه با کاربرد دوگانه خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم ۵هواپیمای ایرباس تا نوروز ۹۶ وارد کشور شود. وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: «فقط یک قطعه است که امریکا گفته نگران کاربرد دوگانه آن است. امریکایی‌ها روی این قطعه حساسیت داشتند که برای آن فرمولی را گذاشتیم تا در صورت خراب شدن «یک به یک» تعویض کنیم. یعنی اینکه قطعه را بدهیم و به جای آن یک قطعه را بگیریم. خیلی قطعات ازجمله تایر، هیدرولیک پمپ، مانیتور تلویزیون، رادار هواپیما و... را می‌توانیم یدکی داشته باشیم. این فرمول را برای ایرباس نیز اجرا کرده‌ایم. البته لازم است بگویم که هواپیماهای فعلی کشور در ناوگان هوایی این قطعه را دارند، بوئینگ مدل مدرن‌تر و ‌های‌تک این قطعه را دارد و معتقدند که کاربرد دوگانه دارد. 160فروند هواپیمای کشور همگی این قطعه (ناوبری هواپیما) را دارند، بنابراین تامین این قطعه خیلی پیچیده نیست اما امریکایی‌ها می‌گویند این قطعه یک قطعه خیلی مهمی است که مجوز آن را صادر کرده‌اند اما گفته‌اند یدکی این قطعه را نداشته باشید هر وقت خراب شد آن را بدهید جایگزین قطعه را می‌دهیم.»


یک پیروزی بزرگ

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امضای قرداد خرید ۸۰فروند بویینگ نشان داد که برجام یک توافق یک‌جانبه نیست و نباید به برجام نگاه سیاه‌وسفید داشت، گفت: برای نخستین‌بار است که قراردادی در این سطح و با این کیفیت به نوسازی ناوگان هوایی و توسعه و تقویت صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این قرارداد را نوعی پیروزی خواند و تصریح کرد: از این رو، اعتقاد داریم آنها که می‌خواهند برجام را ارزیابی کنند همه جنبه‌های مثبت و منفی برجام را با هم ببینند سپس اظهارنظر داشته باشند؛ چراکه بنده معتقد هستم جنبه‌های مثبت امضای برجام بر جنبه‌های غلط آن می‌چربد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر