اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۸۹

بهره‌برداری از ٤ طرح بزرگ لرستان با تسهیلات بانک صنعت

طرح‌های بزرگ پتروشیمی لرستان، فاز دامی شرکت بایر افلاک، فورج‌سازان لرستان و کیمیا پژوهان گیتی با بهره‌مندی از تسهیلات بانک صنعت و معدن طی سال‌های اخیر در استان لرستان به بهره‌برداری رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، پتروشیمی لرستان مبلغ ٢٣٣ میلیون یورو، فاز دامی شرکت بایر افلاک ١٣ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ٢٢١ میلیارد ریال تسهیلات داخلی، فورج‌سازان لرستان ١٠ میلیون یورو سرمایه ثابت و ٥٤ میلیارد ریال سرمایه در گردش و کیمیا پژوهان گیتی مبلغ ٢٤ میلیارد ریال تسهیلات از این بانک دریافت کرده‌اند.

علاوه بر طرح‌های یادشده فاز انسانی شرکت دارو‌سازی بایر افلاک با ٣٨ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ٣٢٠ میلیارد ریال تسهیلات داخلی، فولاد و ذوب آهن ازنا با ١٨٥ میلیون دلار تسهیلات ارزی و ٣٠٠ میلیارد ریال تسهیلات داخلی، تدبیر زاگرس لرستان با حدود ٧١٩ هزار یورو تسهیلات ارزی و 3میلیارد ریال تسهیلات داخلی و سیمان سفید زاگرس با ١٧ میلیون دلار تسهیلات ارزی با تامین مالی این بانک در حال اجرا هستند.

بنا به گزارش یادشده، در سال جاری تعداد ٤ طرح صنعتی با تسهیلات بانک صنعت و معدن، بالغ بر ٢٠ میلیارد ریال در استان لرستان به بهره‌برداری رسیده و برای ٢١ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

میزان تسهیلات مصوب این بانک برای استان لرستان در قالب طرح رونق تولید به حدود ٣٨٠میلیارد ریال بالغ شده است که با توجه به تنها 2 شعبه در استان از رتبه‌های ممتاز کشور محسوب می‌شود. گفتنی است تسهیلات پرداخت شده توسط بانک صنعت و معدن در ٨ ماهه امسال به صنعتگران استان لرستان به مبلغ ٦٢٨ میلیارد ریال بالغ شده است.


نبض قیمت ارز

در دست صرافان

کافی است چند دلار داشته باشید تا شما هم به اسرار مگوی صرافان و معامله‌گران ارز در بازار فردوسی دست یابید؛ نبض قیمت دلار در پستوی صرافی‌ها می‌زند و توافقات پشت‌پرده، نرخ هر روز را تعیین می‌کند. به گزارش مهر، میدان فردوسی این روزها حال و هوای خاصی دارد. جنب و جوش را می‌توان در ظاهر آرامش دید و روزگارش را با افزایش تقاضا، در سرمای زمستان برای صرافانش بهارگونه تصور کرد. حال همه‌چیز دست به دست هم داده تا نرخ دلار، پایش را در یک کفش کند و روی همان نرخ ۳۹۰۰ تومان بایستد، حتی برخی اوقات سایت‌های خود صرافی‌ها هم با خودشان روراست نیست. سایت‌های صرافی‌ها یک نرخ اعلام می‌کنند و تابلوهای‌شان در طول روز یک چیز دیگر.


چند دلایل نوسان نرخ ارز از زبان آقای رییس‌کل

ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی البته می‌گوید که این روزهای پرتلاطم نرخ ارز و افزایش احتمالی آن تا چند روز دیگر تمام می‌شود. او می‌گوید که از اول دی‌ماه همه‌چیز به روال عادی خود برمی‌گردد؛ چراکه تقاضا دیگر ممکن است به اندازه فعلی نباشد. البته آقای رییس‌کل، دلیل این امر را افزایش سفرهای خارجی، تسویه حساب نمایندگان کمپانی‌های بین‌المللی مستقر در ایران و البته ورود بخشی از تقاضای تجار و بازرگانان به بازار آزاد می‌داند؛ موضوعی که همه ساله رخ می‌دهد و از دیدگاه او و همکارانش، امری غیرطبیعی نیست، اگرچه تحقق وعده‌های آنها برای یکسان‌سازی نرخ ارز را تا پایان سال ممکن است اندکی به تعویق اندازد.

اما از وعده‌ها برای یکسان‌سازی نرخ ارز که بگذریم، اکنون بازار چندنرخی است و دلار به هر نرخی ممکن است در بازار آزاد معامله شود. از دید صرافان البته این امر دلایل خاص خود را دارد، کافی است چند دلار در دست داشته باشید تا شما هم به اسرار مگوی صرافان و معامله‌گران ارز در بازار فردوسی دست یابید؛ کسانی که نبض قیمت دلار در دستان‌شان است و در پستوی صرافی‌ها یا روی موتورسیکلت‌های‌شان، نرخ تعیین می‌کنند.

آخرین ساعات معاملاتی روز گذشته البته با قیمتی چندنرخی برای دلار به پایان رسید و هر یک از صرافی‌های میدان فردوسی ترجیح می‌دادند تا دلار را یک نرخ بخرند و یک نرخ دیگر که ممکن بود چند تومانی هم با همسایه بغل دستی‌شان تفاوت داشت، بفروشند. در این بازار، چندنرخی بودن قیمت در خرید و فروش‌ها با گشت و گذار و قدم زدنی در راسته میدان فردوسی تا چهارراه استانبول به خوبی نمایان است و تنها همین که به تابلوهای صرافان نگاهی بیندازی کافی است تا نرخ‌های متنوع خرید و فروش دلار توجهت را جلب کند و اثبات شود این روزها هر صرافی در تعیین نرخ انواع ارز به‌خصوص دلار، ساز خود را می‌زند.

یکی دلار را ۳۸۷۰ تومان می‌خرد و ۳۹۰۰ تومان می‌فروشد و دیگری، درست در چند پلاک آن طرف‌تر و شاید هم در همسایگی دیوار به دیوار، دلار را ۳۸۸۰ تومان می‌خرد و ۳۹۱۵ هم به مشتری می‌فروشد. در خیابان فردوسی که معروف به بورس خرید و فروش ارز است، برخی دیگر دلار را ۳۸۸۰ تومان می‌خرند و ۳۹۰۵ تومان می‌فروشند، برخی صرافان دیگر هم این ارز را ۳۸۸۲ تومان خریده و ۳۹۱۰ تومان به مشتری می‌فروشند.

اما بازار رنگارنگ نرخ‌های دلار تنها به این اعداد و ارقام ختم نمی‌شود، هستند صرافانی که دلار را ۳۸۹۵ می‌خرند و ۳۹۱۰ می‌فروشند یا کسانی که دلار را ۳۸۸۲ تومان می‌خرند و ۳۹۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. در این میان تابلو برخی صرافی‌ها هم، ۳۸۸۵ تومان برای فروشندگان و ۳۹۱۵ تومان برای خریداران را نشان می‌دهد. گاهی اعداد قرمز رنگ ثبت شده روی تابلو اطلاع‌رسانی دیجیتالی یا وایت‌برد دستی هم نرخ ۳۸۸۰ تومان خرید و ۳۹۱۰ تومان فروش را نشان می‌دهد.


ماجرای کارمزدها در خرید

و فروش دلار از مردم

برخی صرافی‌ها البته برای خرید و فروش کارمزد تعیین می‌کنند و قیمت جذاب‌تری به مشتری ارائه می‌دهند و برخی دیگر، کار آنها را زیرسوال می‌برند و می‌گویند که دریافت هرگونه کارمزدی از فروشندگان ارز، کاری غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای دریافت کارمزد از خریدار وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر