قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات فسخ شد

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۷۳


گروه بورس| علی رمضانیان| واگذاری شرکت مخابرات یکی از پرحاشیه‌ترین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی طی سال‌های اخیر عنوان می‌شود؛ چراکه در چند مرحله این واگذاری‌ها لغو شده و مجددا مراحل واگذاری از نو تکرار شده است.

به گزارش «تعادل»، هیات وزیران در جلسه مورخ 17 دی‌ماه 1385 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای اجرای سیاست‌های کلی اصل(44) قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین احکام مندرج در برنامه چهارم توسعه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، چارچوب کلی نحوه واگذاری شرکت‌های مخابراتی قابل واگذاری را تصویب کرد و با وجود آنکه این مصوبه حدود 45 روز پس از تصویب، جهت اجرا ابلاغ شد اما همچنان در واگذاری به بخش خصوصی با مشکلاتی روبه‌رو است. با این حال در 28 اسفندماه سال 85، درخواست پذیرش شرکت مخابرات ایران در بورس، ثبت شد و با تاخیر 2 ساله، سرانجام در مهرماه سال 1387، سهام مخابرات وارد تالار بورس اوراق بهادار شد. یکی از خریداران اصلی مخابرات در بلوک‌های شرکت مخابرات، شرکت توسعه اعتماد مبین بود که بعدها با سازمان خصوصی‌سازی زاویه پیدا کرد؛ زیرا با وجود اصرار شرکت توسعه اعتماد مبین برای خرید مخابرات، اهلیت این شرکت برای خرید مخابرات زیر سوال رفت. این شرکت در گذشته، با کنار زدن رقیبان خصوصی خود مانند شرکت پیشگامان کویر یزد و با ارائه تاریخی‌ترین چک ایران، مبلغ حدود هزار و 500 میلیارد تومان را پرداخت کرده و50درصد به علاوه یک سهم مخابرات را خریداری کرده تا به‌واسطه آن معامله 8 میلیارد دلاری مخابرات را از آن خود کند. هرچند در مراحل بعدی، شورای رقابت معاملات را ابطال کرد اما همچنان یکی از خریداران اصلی شرکت مخابرات، شرکت توسعه اعتماد مبین بود. روز گذشته و در آخرین تحول، واگذاری مخابرات بار دیگر مشکل‌ساز شده و سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌یی، فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران را اعلام کرد. سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد در چارچوب مفاد قرارداد منعقده با خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران و نظر به عدم ایفای تعهدات قراردادی مزبور از جانب خریدار این سهام و نقض مکرر این تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد یادشده استفاده کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، در راستای استیفای حقوق دولت، پس از اعلام تذکرات متعدد به خریدار و اعطای مهلت کافی برای عمل به تعهدات باقی مانده و طی کردن تمامی مراحل لازم نظیر ارسال اظهار نامه رسمی به عنوان خریدار مذکور، با توجه به مفاد قراردادی فی مابین خریدار و فروشنده، فسخ قرارداد واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی به خریدار اعلام شده است.

در خصوص فسق قرارداد واگذاری مخابرات به شرکت توسعه اعتماد مبین، یک مقام آگاه در شرکت توسعه مبین به «تعادل» گفت: این شرکت تاکنون 8 هزار میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کرده و سازمان خصوصی‌سازی با وجود طی مراحل، یک‌طرفه قرارداد را لغو کرده و ما از مراجع قضایی این مساله را پیگیری خواهیم کرد. این مقام درنهایت گفت، در شرکت در حال بررسی هستیم و تا پایان وقت اداری امروز (چهارشنبه 24 آذرماه سال 1395) اطلاعیه‌یی درخصوص این اقدام سازمان خصوصی‌سازی منتشر خواهد شد.

در رابطه با سخنان این مقام مسوول در مخابرات، مشاور سازمان خصوصی‌سازی به «تعادل» گفت: تاکنون چندین مرحله با مدیران شرکت جلسه گذاشتیم و اتمام حجت کردیم تا وضعیت مالی شرکت در ارتباط با این معامله مشخص شود اما پس از ده‌ها ساعت جلسه و رایزنی متاسفانه این شرکت اقدام موثری انجام نداده است.

سبحانی در ادامه افزود: اقساط معوق و دیرکرد شرکت زیاد شده و به شرایط بحرانی رسیده است. بنابراین این فسخ قرارداد قانونی است؛ زیرا خریدار به تعهدات خود عمل نکرده و مشمول جریمه هنگفتی شده و بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی از ابزار قانونی خود استفاده کرد. مشاور سازمان خصوصی‌سازی درخصوص علت انتخاب فسخ قرارداد به جای فروش مجدد شرکت مخابرات گفت: قانون به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داده است تا بتواند یا فسخ قرارداد کند یا به غیر بفروشد، اما فروش مخابرات در این شرایط به ضرر دولت خواهد شد؛ لذا سازمان تصمیم به فسخ قرارداد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر