اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۴۶

افزایش سرمایه

104 شرکت بورسی

مدیریت نظارت بر بازار اولیه اعلام کرد: در راستای اجرای مفاد قانون بازار اوراق بهادار و مقررات مربوط، طی 8ماهه سال95 نسبت به بررسی درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و درخواست مجوز انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق رهنی و اوراق مرابحه اقدام شد.

غلامرضا ابوترابی ادامه داد: همچنین در این مدت مجوز انجام افزایش سرمایه 104شرکت، 2مورد تاسیس و 4مورد انتشار اوراق اجاره و 5مورد انتشار اوراق رهنی، مرابحه و مشارکت صادر شده است.

به گفته این مقام مسوول، مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت‌های سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه طی 8ماهه سال 95 معادل 14هزار و 957میلیارد تومان است.

وی درخصوص جزییات این افزایش سرمایه‌ها افزود: براساس مجوزهای صادر شده، 55درصد افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته و اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین شده است. ابوترابی تصریح کرد: 104شرکت سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس درحالی در مدت موردبررسی 14هزار و 957میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند که 8هزار و 247میلیارد تومان آن مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، 2هزار و 115میلیارد تومان سود انباشته، 2هزار 831میلیارد تومان اندوخته و هزار و 762میلیارد تومان مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

وی همچنین در تشریح جزییات انتشار اوراق رهنی، مرابحه، مشارکت و تاسیس شرکت سهامی عام گفت: در این مدت 4مورد انتشار اوراق اجاره به مبلغ 509میلیون تومان، یک مورد انتشار اوراق رهنی به مبلغ 300میلیون تومان، یک مورد انتشار اوراق مرابحه به مبلغ یک میلیارد و 600میلیون تومان و یک مورد انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 100میلیون تومان انجام شده است. این مقام مسوول ادامه داد: دو مورد تاسیس شرکت نیز ثبت شده که متعلق به شرکت اعتباری ثامن به ارزش300میلیون تومان و شرکت بیمه حکمت صبا به ارزش 250میلیون تومان بوده است.

مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت‌های سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه طی 8ماهه سال95 معادل 14هزار و 975میلیارد تومان است. براساس مجوزهای صادر شده، 55درصد افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته و اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تامین شده است. در 8ماهه سال95، بیش از 100شرکت سهامی عام اقدام به افزایش سرمایه کردند که مبلغ کل افزایش سرمایه این شرکت‌ها حدود 15هزار میلیارد تومان بوده است.



سامانه زمان‌سنجی «رصد» رونمایی می‌شود

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، از رونمایی سامانه زمان‌سنجی افزایش شفافیت و پاسخگویی با نام «رصد» در اوایل هفته جاری خبر داد.

در سامانه «رصد» کلیه فعالیت‌های سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه که با ذی‌نفعان خارجی در ارتباط باشند مورد بررسی قرار گرفته و بازه‌های زمانی پاسخگویی به این درخواست‌ها پس از محاسبه به صورت یک داشبورد مدیریتی دراختیار قرار می‌گیرد. روح‌الله دهقان افزایش شفافیت و پاسخگویی را از اهم برنامه‌های اعلامی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای تحقق این هدف ایجاد بسترهای الکترونیک متناسب با این موضوع است؛ لذا واحد فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به راه‌اندازی سامانه زمان‌سنجی کرده است.

وی هدف اصلی از ایجاد این سامانه را ارتقای شفافیت و پاسخگویی سریع‌تر در بخش‌های مختلف بازار سرمایه دانست و گفت: در این سامانه کلیه فعالیت‌های سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه که با ذی‌نفعان خارجی در ارتباط باشند مورد بررسی قرار گرفته و بازه‌های زمانی پاسخگویی به این درخواست‌ها پس از محاسبه به صورت یک داشبورد مدیریتی در اختیار قرار می‌گیرد.

دهقان افزود: تا قبل از این، هرگاه شخصی کاری در سازمان داشت، نمی‌دانست که این فعالیت در چه مرحله‌یی است، چقدر زمان برده و به‌طور متوسط چقدر دیگر زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد؛ اما در حال حاضر این داشبوردها در اختیار مدیریت سازمان و مدیریت واحدها گذاشته می‌شود.

به گفته دهقان، در حال حاضر زمان پاسخگویی به مکاتبات انجام شده، درخواست‌های ثبت شده در سامانه ستان و نیز درخواست‌های ثبت شده در سامانه کدال که نیاز به رسیدگی از طرف سازمان بورس دارند در سامانه زمان‌سنجی مانیتور می‌شوند.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: از مهم‌ترین مزایای مانیتورینگ فرآیندهای سازمانی می‌توان به ایجاد روش‌های بهبود فرآیندهای داخل سازمان اشاره کرد؛ به این معنا که پس از مانیتور کردن خروجی‌ها و عملکردها می‌توان درخصوص نقاط ضعف و قوت فرآیندها تصمیم‌گیری کرد و در جهت بهینه‌سازی آنها گام برداشت. وی افزود: به این ترتیب، چنانچه در بعضی فرآیندها به‌دلیل کمبود نیرو یا فراوانی فعالیت‌ها معطلی‌ها زیاد است، می‌توان نیرو اضافه کرد یا اگر پیچیدگی فرآیند باعث طولانی شدن آن شده است، می‌توان برای ساده‌سازی آن فرآیند تا آنجا که مقررات اجازه دهد، اقدام کرد.

دهقان گفت: در فازهای بعدی، فرآیندهای پاسخگویی به ذی‌نفعان در سایر ارکان بازار سرمایه مانند بورس‌ها، سپرده‌گذاری و فناوری نیز به این سامانه اضافه خواهند شد تا همراستایی مناسبی در این خصوص بین ارکان تحقق پذیرد و یک دید کلی درخصوص مراجعاتی که با ذی‌نفعان خارجی در داخل سازمان اتفاق می‌افتد، در اختیار قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر