جزئیات تزریق گاز به سه میدان نفتی

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۲۹


از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه تزریق گاز به میادین نفتی ایران با افزایش 28درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. به گزارش فارس، از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه تزریق گاز به میادین نفتی ایران با افزایش 28درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است به طوری‌ که براساس آمار و اطلاعات رسمی از سوی شرکت ملی گاز ایران در این مدت بالغ بر 10.5میلیارد مترمکعب گاز به میادین نفتی تزریق شد. از این میزان تزریق، میدان نفتی آغاجاری بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است. در طول 7ماه گذشته 7.2میلیارد مترمکعب گاز به این میدان نفتی تزریق شد و پس از آن میادین نفتی کرنج و کوپال به ترتیب 2.64 و 0.67میلیارد مترمکعب گاز بیشترین تزریق گاز را به خود اختصاص داده‌اند.

میدان نفتی آغاجاری از میادین نفتی مستقل ایران است که در شهرستان آغاجاری و در فاصله 90کیلومتری از جنوب شرقی اهواز در استان خوزستان قرار دارد. میدان آغاجاری سال 1315 توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف شد و در سال 1317 به بهره‌برداری رسید.

این میدان از شمال با میدان نفتی کرنج، از جنوب با میدان نفتی رامشیر، از شرق با میدان نفتی پازنان و از غرب با میدان نفتی مارون همجوار است. حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان معادل 28میلیارد بشکه برآورد می‌شود. هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام میدان آغاجاری به طور متوسط معادل 300هزار بشکه در روز است و ظرفیت تزریق گاز به این میدان نیز روزانه 2میلیارد فوت مکعب است که گاز مورد نیاز آن از طریق خطوط لوله از میدان پارس جنوبی تامین می‌شود.

عملیات حفاری اکتشافی نخستین ‌بار در سال 1305 هجری شمسی در مخزن آسماری میدان نفتی آغاجاری آغاز شد ولی یک دهه بعد در سال 1315 وجود ذخایر نفت و گاز در این میدان توسط شرکت نفت ایران و انگلیس به اثبات رسید و بلافاصله عملیات احداث تاسیسات فرآورش و بهره‌برداری آغاز شد.

دو سال بعد تولید نفت خام از طریق چاه شماره3 آغاجاری شروع شد و نخستین محموله نفتی میدان آغاجاری در سال 1323 توسط خط لوله به آبادان ارسال شد. در سال 1329 میدان نفتی آغاجاری از طریق 16حلقه چاه معادل نیمی از حجم فرآورده‌های نفتی ایران را تولید می‌کرد. در سال 1336 تعداد چاه‌های فعال تولیدی در این میدان به 23حلقه رسید.

تا سال 1337 بیش از یک میلیارد بشکه نفت خام از میدان آغاجاری استخراج شده بود. در سال 1343 شمار 69 حلقه چاه نفت در این میدان فعال بود. تزریق گاز در میدان آغاجاری از سال 1388 آغاز شده است درحال حاضر ظرفیت تولید این میدان به طور متوسط معادل 300هزار بشکه در روز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر