افزایش ریسک سیستماتیک در پی تداوم توقف نمادها

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۰۲

گروه بورس|

بورس تهران در هفته گذشته یکی از بی‌رمق‌ترین دوران خود را پشت‌سر گذاشت، با این حال با بررسی شرایط کنونی، انتظار افزایش حجم و ارزش معاملات در هفته جاری بعید به نظر می‌رسد. بی‌انگیزگی معامله‌گران و نزول مشارکت حقیقی‌ها در خرید سهام موجب شد تا برخی حقوقی‌ها میدان‌دار بازار سهام باشند و از ریزش بیشتر شاخص کل بازار جلوگیری کنند. در حالی عرضه سهام حقیقی‌ها در هفته گذشته شدت یافت که به نظر می‌رسد مطابق با خریدهای حقوقی‌ها و افزایش مالکیت آنها در سهام بسیاری از شرکت‌ها، دوران باثبات‌تری پیش‌بینی می‌شود. با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، ریسک سیستماتیک بازار به‌تدریج افزایش یافته و توقف نمادهای متعدد در هفته گذشته، بر ریسک بازار افزوده است. در همین راستا به اعتقاد کارشناسان تنها عاملی که می‌تواند چرخ‌‌های بازار سرمایه را به گردش درآورد بازگشایی نمادهای بانکی و برخی دیگر از نمادهاست که به گفته مسوولان فعال شدن این نمادها در آینده نزدیک دور از انتظار نخواهد بود.


در همین راستا مقایسه مجموع حجم، ارزش و تعداد معاملات هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل خود، بی‌رونقی بازار در هفته پیش را به خوبی توجیه می‌کند. بنا بر داده‌های موجود مجموع حجم معاملات در هفته منتهی به 28 آبان ماه درحالی به رقم 5میلیارد و 425میلیون رسیده بود که این مقدار در پایان هفته گذشته با کاهش 2میلیارد و 255میلیونی، رقم 3میلیارد و 170میلیون را به ثبت رساند.

ارزش معاملات هفتگی بازار نیز طی این کاهش به‌طور تقریبی نصف شد به‌طوری که ارزش معاملات هفتگی منتهی به 28 آبان، رقمی برابر با هزار و 296میلیارد تومان داشت که این رقم در مجموع ارزش معاملاتی هفته گذشته ارزشی برابر با 617میلیارد تومان را کسب کرد. تعداد معاملات نیز 347هزار معامله در هفته پایانی آبان به 210هزار معامله در هفته نخست آذرماه سال جاری رسیده است.

با این حال اگرچه شاخص‌های هفتگی بازار سرمایه در نخستین هفته آذر روند نزولی را نسبت به هفته ماقبل خود سپری کرده اما شاخص‌های اصلی بازار طی روزهای هفته پیش، روندی صعودی داشته به‌گونه‌یی که شاخص‌های اصلی معاملات در روز شنبه هفته جاری از 79هزار و 268واحدی شاخص کل، 15هزار و 919واحدی شاخص هم‌وزن و 88هزار و 505واحدی شاخص آزاد شناور، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 79هزار و 385واحد شاخص کل (رشد 117واحدی)، 16هزار و 53واحد شاخص هم‌وزن (134واحد رشد) و 88هزار و 614واحد (109واحد رشد) رسیده

است.

حجم و ارزش معاملات در آغاز و پایان هفته گذشته نیز روند صعودی را به ثبت رسانده است. بنا بر داده‌های آماری سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم معاملات روز شنبه هفته گذشته از 676میلیون سهم به یک‌میلیارد و 441میلیون سهم و ارزش معاملات نیز از رقم 149میلیارد تومان در نخستین روز هفته گذشته به 238میلیارد تومان در پایان هفته رسیده است.


وضعیت روزهای منتخب هفته

طی داد و ستدهای روز شنبه هفته گذشته، سهامداران بیش از 678میلیون برگه سهم، حق‌تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند. در نتیجه داد و ستدهای نخستین روز هفته بیش از 678‌میلیون برگه در بورس تهران دست به دست شد که ارزش این مبادلات 149میلیارد تومان بود که در 53هزار نوبت معاملاتی انجام شد. در این روز همه شاخص‌های بورس جز شاخص بازار دوم صعودی بودند. شاخص کل 10واحد مثبت شد و به عدد 79هزار و 278 رسید. شاخص بازار اول نیز 82واحد بالا رفت اما شاخص بازار دوم 407واحد افت کرد.

نمادهای تاپیکو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فرآورده‌های تزریقی ایران و ملی مس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. این درحالی بود که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس و هلدینگ نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.

بیشترین رشد قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای فرآورده‌های تزریقی ایران، بهنوش ایران، سیمان صوفیان، پتروشیمی فارابی، پارس‌خزر، چرخشگر و سیمان ایلام بود. در مقابل نمادهای مارگارین، لبنیات کالبر، بیمه آسیا، سیمان کردستان، زغال‌سنگ نگین طبس، تراکتورسازی ایران و حمل و نقل توکا با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

همچنین در روز دوشنبه هفته اول آبان سال جاری، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران، با افزایش 40واحدی به رقم 79هزار و 319 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 32واحد افزایش عدد 15هزار و 991واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 13واحدی به رقم 88هزار و 664واحد رسید. شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 38واحدی به عدد 56هزار و 158واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 29واحد افزایش عدد 169هزار و 638واحد را تجربه کرد. ارزش کل معاملات در این روز، به بیش از 108میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 431میلیون و 218هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 46هزار و 390نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش طی روز دوشنبه، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 25واحد، ملی صنایع مس ایران با 13واحد و گروه صنعتی بارز با 9واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام، در نماد معاملاتی 3شرکت پتروشیمی جم با 12واحد، ایران خودرو با 9واحد و حفاری شمال با 7واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات روز چهارشنبه 3 آذر، شاخص کل با کاهش 8واحدی روی رقم 79هزار و 385واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 26واحدی به عدد 16هزار و 53واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 64واحدی به رقم 56هزار و 383واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 419واحدی روی رقم 168هزار و 770واحد ایستاد. همچنین در این روز شاخص کل فرابورس بدون تغییر چندان، عدد 833واحد را برای خود تثبیت کرد. براساس این گزارش، آخرین معاملاتی هفته گذشته، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 42واحد، ملی صنایع مس ایران با 25واحد و فولاد خوزستان با 15واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد خراسان با 40واحد، پتروشیمی پردیس با 26واحد و نفت بهران با 15واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 232میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 441میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52هزار و 66نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز سوم آذر ماه، نماد معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا، حق‌تقدم خرید سهام ایران‌دارو، موتوژن، محورسازان ایران‌خودرو و سیمان مازندران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی دهدشت حق‌تقدم استفاده نشده خرید سهام سرمایه‌گذاری ارس، صبا، اوراق مرابحه سایپا بازگشایی شدند. اندکی بیش از 19میلیون سهم بیمه پاسارگاد به ارزش بیش از 6میلیارد تومان میان حقوقی‌های این سهم منتقل شد.


رشد اندک شاخص فرابورس

در آخرین روز هفته گذشته، در بازار فرابورس، حجم و ارزش معاملات افزایش یافت، بر این اساس، 534میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 308میلیارد تومان خرید و فروش شد. شاخص کل فرابورس نیز پس از 2روز توقف در ارتفاع 833واحدی، روز چهارشنبه نزدیک به یک واحد افزایش یافت و به کانال 834واحدی نزدیک‌تر شد.

نرخ اوراق «تسه» کاهش یافت

در آخرین روز هفته گذشته، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند نزولی خود در معاملات در دامنه قیمتی 72.6 تا 78.3هزار تومان خرید و فروش شد. افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در هفته‌های اخیر، قیمت این اوراق را به‌شدت کاهش داده و در دامنه 700هزار ریال قرار گرفته است.

در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن به دنبال عرضه اوراق تسه «آبان ماه 95» در بازار و افزایش حجم عرضه این اوراق، روند نزولی قیمت‌ها ادامه یافت. متقاضیان خرید مسکن برای استفاده از تسهیلات باید برگه‌های 500هزار تومانی اوراق تسهیلات (تسه) را به قیمت روز از فرابورس خریداری کنند. معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ایران آغاز شده و اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می‌شود. خریداران مسکن می‌توانند با تهیه این اوراق از وام‌های تسهیلات مسکن استفاده کنند. ارزش هر برگ تسهیلات مسکن اکنون50میلیون تومان است.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60‌میلیون تومان و در مرکز استان‌های بالای 200‌هزار نفر مبلغ 50‌میلیون تومان است. شمار اوراق مورد نیاز در تهران 120‌ورقه و در مرکز استان‌ها 100ورقه است.

چندی پیش محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، گفت: مجموع افرادی که از سال 1389 تا پایان مردادماه امسال از این اوراق استفاده کرده‌اند به یک میلیون و 207هزار نفر رسیده است.

سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 1385 و پس از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح 92) از 500میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است.

سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران 100میلیون تومان و در مرکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر 80میلیون تومان است که در این صورت اوراق موردنیاز برای تهران 200برگه، برای شهرهای بالای 200هزار نفر 160برگه و برای سایر مناطق شهری که مبلغ آن 60میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، 120برگه خواهد

بود. متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد موردنیاز در نمادهای آبان 1394 به بعد، خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن پیشین در نمادهای مهر 1394 و پیش از آن تا سقف‌های تسهیلات گذشته به ارزش 35میلیون تومان برای هر یک از زوج‌ها، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای «آبان 94» و پس از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوج‌ها که مستلزم خرید 6دانگ یک واحد مسکونی از سوی آنان است، از این مزایا بهره‌مند شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر