3 سناریوی ایران برای کریدور جاده ابریشم

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۶۵

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی درخصوص دستاوردهای سفر هیات ایرانی به ارمنستان برای شرکت در چهاردهمین اجلاس اتصال کریدور اروپا- آسیا گفت: سه سناریوی ایران برای عبور از کریدور جاده ابریشم در مقابل پیشنهادهای طرف امریکایی که هیچ کدام از ایران عبور نمی‌کرد، برای بررسی مورد پذیرش قرار گرفت.

مهران خمیسی‌زاده درخصوص دستاوردهای هیات ایرانی در سفر به ارمنستان برای شرکت در چهاردهمین اجلاس اتصال کریدورهای اروپا- آسیا، گفت: مهم‌ترین اتفاق قبول پیشنهادهای ایران درخصوص کریدور جاده ابریشم بود. وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که انجام‌شده است ۹ مسیر ریلی و ۹ مسیر جاده‌یی در اولویت قرار گرفته و از مجموع ۴۲۱ پروژه‌یی که در این مطالعه شناسایی‌ شده، ۳۱۱ پروژه به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این ۳۱۱ پروژه رقمی حدود ۲۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. مشاور معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با بیان اینکه آنچه در این جلسه اهمیت داشت، اظهاراتی بود که مشاوران یونانی و امریکایی در این اجلاس ارائه کردند، تصریح کرد: مسیرهای اروپا و آسیا از مسیرهای اصلی کریدور جاده ابریشم است و یکی از اساتید دانشگاه نیوجرسی امریکا که درخصوص طرح یک کمربند، یک جاده- جاده ابریشم با طرف‌های چینی کار کرده و مطالعاتی را پیرامون کریدور جاده ابریشم انجام داده است، چهار سناریو برای جاده ابریشم در نظر گرفته که هیچ یک از این سناریوها از کشور ما عبور نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی گفت: ما در این جلسه به وی اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل کریدور شمال به جنوب است و در مقابل این ۴ سناریو، ۳ سناریو را نیز ایران اعلام کرد که می‌تواند نیازمندی‌های کل منطقه را پوشش دهد. خمیسی‌زاده با بیان اینکه یکی از این سناریوها اتصال چین به قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان و ایران است، گفت: سناریوی دوم اتصال چین به قزاقستان از طریق راه‌آهن یعنی مسیر چین-قزاقستان-ازبکستان-ترکمنستان و ایران به سمت ترکیه و اروپاست و سناریوی سوم هم سناریوی دریایی است که از بنادر شرقی چین شروع و به بنادر ما در خلیج فارس-دریای سیاه و حوزه اروپای شرقی می‌رسد. وی با بیان اینکه ایران با درنظرگرفتن این سه سناریو اعلام کرد بدون این سه سناریو اساسا هیچ سناریویی در چارچوب جاده ابریشم معنا نخواهد داشت، اضافه کرد: مشاور فاز سوم که در پی نهایی کردن فاز سوم است، بعد از بررسی پیشنهادهای ایران اعلام کرد که این سه سناریو را در گزارش‌ها و مطالعات درج خواهد کرد. به گفته خمیسی‌زاده، قبول پیشنهاد ایران برای درج در گزارش مطالعات فاز سوم پروژه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر هیات ایرانی است. وی ادامه داد: درخصوص مطالعات فاز دوم پروژه ما از مشاور یونانی درخواست کردیم که متدولوژی خود را درخصوص نحوه همگرا کردن پروژه‌های زیرساختی، ریلی جاده‌یی و دریایی به صورت ترکیبی اعلام کند. مشاور اعلام کرد در این زمینه کاری انجام نداده و بیشتر در حوزه بهره‌برداری کار کرده است، این درحالی است که در تمام دنیا هر پروژه‌ زیرساختی که بخواهد انجام شود ابتدا باید همگرا شود. این نقصان مطالعه هم به کمیسیون اروپایی سازمان ملل اعلام و قرار شد در گزارش‌های بعدی به صورت یک ضمیمه در بیاید. وی تاکید کرد: باید مواضع یکسانی در چارچوب این کریدور داشته باشیم و باید بتوانیم هم سیاست‌های ترانزیتی خود را پیش ببریم و هم اقداماتی که در تضاد با سیاست‌های حمل و نقلی ماست؛ ازجمله مواردی که مشاور امریکایی اعلام کرده بود و سناریوهایی داده بود که از کشور ما عبور نمی‌کرد را مدیریت کنیم. باید بتوانیم اقداماتی که برخلاف سیاست‌های حمل و نقلی ماست را کمرنگ کنیم، به حاشیه اندازیم و سیاست‌های حمل و نقلی خود را پرررنگ کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر