کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۷۹

علت تاخیر در افزایش تعرفه‌های برق

ایسنا معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: افزایش ۱۰درصدی تعرفه برق در سال جاری از اول مهرماه اعمال شده و در تابستان به دلیل بالا بودن مصرف برق و افزایش هزینه خانوارها انجام نشد. هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو اظهار کرد: با توجه به افزایش طبیعی مصرف برق در تابستان سال جاری و به تبع آن افزایش هزینه برق هر خانوار، جهت رعایت وضعیت عمومی جامعه، افزایش تعرفه‌های برق از اول مهرماه سال جاری اعمال شد. وی افزود: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قرار بوده با افزایش سالانه ۲۰درصد قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه‌های این حامل‌ها را به قیمت تمام شده برساند، اما وزارت نیرو در سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در تعرفه‌های برق نداشت. وی تصریح کرد: در سال جاری نیز با توجه به افزایش مصرف برق در تابستان سعی شد با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلفی همچون وضعیت اقتصادی و هزینه خانوارها در سطوح مختلف جامعه، افزایشی در تعرفه‌ها در تابستان صورت نگیرد، اما از اول مهرماه سال جاری ۱۰درصد به قیمت تعرفه‌های برق اضافه شده است. فلاحتیان در پاسخ به برنامه دولت و وزارت نیرو برای افزایش تعرفه در سال آینده تاکید کرد: باید توجه داشت که این افزایش‌ها با توجه به قیمت تمام شده برق، بسیار ناچیز بوده است و این افزایش طبق قانون به صورت سالانه در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای سال آینده هنوز تصمیمی مبنی‌بر تغییر تعرفه‌های برق اتخاذ نشده است.


دشت دزفول‌-اندیمشک در آستانه بحران

پاون دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب دشت پایلوت دزفول-اندیمشک با حضور فرماندار شهرستان اندیمشک به عنوان رییس شورا، روسای ادارات، رییس دادگستری، فرماندهی نیروی انتظامی و اساتید دانشگاه در فرمانداری شهرستان اندیمشک تشکیل شد. مدیر امور آب منطقه شمال غرب خوزستان و دبیر این شورا، اظهار داشت: موقعیت دشت یکپارچه دزفول-اندیمشک با دارا بودن منابع آب‌های سطحی مهمی همچون رودخانه دز و کرخه به عنوان یکی از دشت‌های نمونه آزمایشی (پایلوت) برای برنامه احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در سطح کشور انتخاب شده و در این راستا برنامه‌ها و عملیات اجرایی حفاظت از منابع آب این دشت می‌تواند الگویی برای اجرا در سایر دشت‌های کشور باشد. «سیدمحمد سجادیان» در این جلسه با تشریح اهداف این شورا و مقایسه وضعیت دشت‌های منابع آب کشور، دشت‌های استان خوزستان و دشت دزفول-اندیمشک خاطرنشان کرد: منابع آب زیرزمینی این دشت با فاصله کمی در بالای خط ورود به بحران قرار دارد، بنابراین با هم‌اندیشی، انسجام ادارات و سازمان‌های دولتی و حمایت مسوولان نباید گذاشت تا منابع آب دشت دزفول-اندیمشک وارد مرحله بحرانی شود. در این جلسه ضمن حمایت و تاکید فرماندار شهرستان اندیمشک بر صیانت از منابع آب دشت پایلوت، مصوباتی از جمله «ایجاد شعبه خاص قضایی در دادگستری برای تخلفات منابع آب»، «عدم واگذاری انشعاب برق به چاه‌های غیرمجاز»، «ارائه خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان با ارائه مجوز آب»، «پیگیری اداره منابع طبیعی برای رفع تصرف اراضی که چاه‌های آنها توسط امور آب منطقه شمال غرب خوزستان مسلوب‌المنفعه شده‌اند»، به تصویب رسید.


رشد 4.1درصدی مصرف بنزین

شانا میانگین مصرف بنزین کشور در ٣٠ روز آبان‌ماه امسال به ٧٢میلیون و ٤٨٢هزار لیتر رسید. میانگین مصرف بنزین کشور در 8ماهه امسال «فروردین تا آبان‌ماه» با ٤,١درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال با ٧٢میلیون لیتر به ٧٥میلیون لیتر رسیده است. بیشترین مقدار مصرف بنزین در این بازه زمانی با ٨٠میلیون و ٤٠٠هزار لیتر مربوط به روزهای «٦، ٢٠ و ٢٩ آبان‌ماه» و کمترین مقدار مصرف مربوط به ٢٨ آبان‌ماه با ٦٣,٧درصد بوده است. میانگین مصرف روزانه بنزین در هفته نخست آبان‎ماه به 73.3میلیون لیتر، هفته دوم به 72.4میلیون لیتر و هفته سوم آبان‎ماه به ٧٣میلیون لیتر رسید. بیشترین مقدار مصرف بنزین در هفته نخست دوره مورد بررسی مربوط به «پنج‌شنبه، ششم آبان‌ماه» با ٨٠میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر و کمترین میزان مصرف مربوط به «جمعه، هفتم آبان‎ماه» با ٦٤میلیون و ٩٠٠هزار لیتر بوده است. مصرف بنزین در هفته دوم آبان‎ماه با مجموع ٥٠٦میلیون و ٦٠٠هزار لیتر نسبت به هفته نخست با ٥١٣میلیون و ٢٠٠هزار لیتر ٦میلیون لیتر کاهش داشته است. کمترین و بیشترین میزان مصرف بنزین در هفته دوم آبان‎ماه به روزهای «جمعه، ١٤ آبان‎ماه» و «پنج‌شنبه، ١٣ آبان‎ماه» با ٦٥میلیون و ٣٠٠هزار لیتر و ٧٩میلیون و ٧٠٠هزار لیتر اختصاص داشته است. میانگین مصرف بنزین کشور در هفته سوم آبان‌ماه به ٧٣میلیون لیتر رسید که بیشترین میزان مصرف مربوط به روز «شنبه، ٢٠ آبان‌ماه» با ٨٠میلیون و ٤٠٠هزار لیتر و کمترین مقدار مصرف مربوط به «جمعه، ٢١ آبان‌ماه» با ٦٤میلیون و ٥٠٠هزار لیتر بوده است.

   

ابطال 80میلیون یورو از سفارشات نفتی

شانا ساماندهی و شناسایی کالاها و تجهیزات موجود در انبارهای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران سبب ابطال بیش از ٨٠میلیون یورو و حدود ١٧٥میلیارد تومان سفارش کالای جدید در سال‌های ٩٣ و ٩٤ شد. علیرضا ترنج زرد، مدیر تولید و پشتیبانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران عنوان کرد: تا ابتدای سال ٩٣ در مجموع ١٠هزار کالا در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شناسایی شده بود که با ساماندهی انبارهای این شرکت، این رقم در سال ٩٤ به ٣٠هزار کالا افزایش یافت. وی گفت: به این ترتیب با شناسایی کامل موجودی انبارها، ٦٤میلیون یورو و ١٢٠میلیارد تومان سفارش کالا در سال ٩٣ و ٢٠میلیون یورو و ٥٥میلیارد تومان سفارش کالا در سال ٩٤ در این شرکت ابطال شد. ترنج زرد ادامه داد: به‌طور مثال، پارسال تامین کالاهای مورد نیاز ١٥ حلقه چاه نزدیک به عقد قرارداد بود که با توجه به شناسایی اقلام مورد نیاز در انبارهای شرکت، سفارش باطل شد. وی به نمونه دیگری اشاره کرد و گفت: ١٤هزار شاخه لوله را که طی سال‌ها به دلیل برخی نواقص به انبارها بازگردانده شده و در انبارها بودند، در قالب قراردادی ١٥میلیارد تومانی به شرکتی داخلی واگذار کردیم تا لوله‌ها را بازسازی کند و به شرکت تحویل دهد.

این مقام مسوول اضافه کرد: خرید این تعداد لوله نو، به بیش از ٣٠میلیون دلار اعتبار نیاز داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر