استقبال شهرستانی‌ها از مغازه‌های میلیاردی پایتخت

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۵۳

گروه راه و شهرسازی|

به طور کلی املاک تجاری به علت تقاضا و تعداد اندک از رشد کمتری نسبت به واحدهای مسکونی برخوردار است. قیمت این واحد‌ها به عواملی مانند قیمت‌گذاری شهرداری، تورم، بیکاری و جو روانی حاکم بر معاملات بازار املاک اداری و تجاری وابستگی تنگاتنگی دارد. به گفته کارشناسان و مشاوران املاک، این واحد‌ها از ابتدای سال 1395 همچنان به نرخ‌های سال 1394و1393 ارائه می‌شود.


قیمت‌های نجومی

در این خصوص یک مشاور املاک در اطراف هفت تیر با بیان اینکه به علت افزایش تعداد مراکز خرید، قیمت تجاری‌ها اندکی کاهش داشته است، افزود: خریدو فروش مغازه‌های مرکز خرید همچون واحدهای مسکونی و اجاره آنها بسته به محله و نوسازی و موقعیت واحد تجاری نوسان قیمتی را شامل می‎شود. وی گفت: البته در مراکز خرید، مغازه‌های طبقه‌های دوم به بعد به علت نداشتن پاخور مناسب بسیار ارزان‌تر عرضه می‌شود. این مشاور املاک گفت: قیمت‌گذاری مغازه‌ها فرمول و قاعده خاصی ندارد و هر مالک برای خودش نرخ تعیین می‌کند. به طور مثال ممکن است قیمت خرید یک ملک تجاری 50 متری در جنوبی‎ترین منطقه تهران هزینه اجاره یا رهن یک واحد تجاری در شمال تهران باشد. وی با بیان اینکه خیابان‌ها و مناطقی که جمعیت زیادی در آن رفت و آمد دارند، مغازه‌ها و املاک تجاری گران‌تری دارند، گفت: بیشتر املاک تجاری به صورت رهن و اجاره عرضه می‌شوند زیرا قیمت این املاک نجومی و غیرمنطقی است.


خریداران واقعی

مشاور املاک دیگری در اطراف ولیعصر با بیان اینکه در چند سال اخیر و دوران رکود قیمت املاک تجاری رشد چشم‌گیری داشته، گفت: درحال حاضر قیمت هر متر مربع از املاک تجاری در برخی از مناطق تهران بالای 200میلیون تومان است.

وی گفت: این املاک میلیاردی اجاره‌های میلیونی نیز دارند. در برخی مواقع با فروش یک واحد تجاری کوچک می‌توان یک واحد مسکونی لوکس در شمال شهر خریداری کرد.

این مشاور املاک گفت: به علت عدم نرخ‌گذاری مناسب از سوی مسوولان بازار مکاره‌یی در املاک تجاری به وجود آمده است. برای همین بسیاری از مردم برای جبر‌ان کسری نقدینگی خود به‌ سمت کسب و کارهای کوچک روی آورده و با خرید مغازه‌های متراژ پایین که به زیرپله‌یی معروف هستند، زمینه رونق اینگونه املاک را فراهم کرده‌اند.


تا 250 میلیون تومان قیمت هر متر مغازه

وی در مورد متوسط قیمت املاک تجاری در تهران گفت: درحال حاضر قیمت هر متر مربع از املاک تجاری از 2میلیون تومان تا 250میلیون تومان متفاوت است به طور کلی قیمت هر متر مربع املاک تجاری- اداری مناطقی مانند هفت تیر، انقلاب، ونک، تجریش بالای 50 تا 250میلیون تومان است. وی تاکید کرد: در املاک تجاری موقعیت مکانی و به اصطلاح پاخور بودن ملک نقش تعیین‌کننده‌یی در قیمت ملک ‌دارند.

این مشاور املاک با بیان اینکه بیشترین خریداران املاک میلیاردی شهرستانی‌ها هستند، گفت: به طور کلی مشتریان اصلی پنت‌هاوس‌های لوکس، املاک تجاری میلیاردی و دفاتر ادرای مجلل شهرستانی‌هایی هستند که با فروش املاک یا باغ‌های خود و به دنبال سود‌های کلان به تهران می‌آیند. وی با ابراز انتقاد از این رویه گفت: متاسفانه حضور این سرمایه‌داران پر قدرت و پول‌دار توازن بازار املاک تجاری و مسکونی تهران و کلان‌شهرها را بر هم زده است.

وی گفت: باید سازمانی روی نرخ‌های سلیقه‌یی املاک تجاری نظارت کند زیرا این قیمت‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست.


رهن و اجاره املاک تجاری

در ادامه این‌ گزارش قیمت رهن و اجاره برخی از املاک تجاری موجود در سطح شهر به قرار زیر است. به عنوان مثال در خاوران انتهای بلوار هاشم‌آباد یک ملک تجاری 120متری حدود 40میلیون رهن و 8 میلیون اجاره همچنین ملکی تجاری 110متری‌ ستارخان، شادمان چهارراه مستعانیه 150میلیون رهن و 12میلیون تومان

اجاره دارد.

جالب است بدانید مغازه‌های زیر ۱۵متر که در اصطلاح به آن زیرپله‌یی گفته می‌شود درحال حاضر با استقبال چشم‌گیری همراه است به گونه‌یی که این‌ املاک نه تنها سریع‌تر به فروش می‌روند بلکه قیمت آنها در مقایسه با دیگر واحدهای منطقه که متراژ بالاتر‌ی دارند نیز بیشتر است. به طور مثال مغازه ۱۲متری ‌نوساز در فلکه دوم تهرانپارس‌که دارای ۶ متر انباری و پارکینک است ‌حدود ۲۵۰میلیون تومان فروخته شده است همچنین مغازه‌یی ۶ متری در منطقه امیرآباد شمالی با جواز کسب میوه‌فروشی که د‌ارای ۶ متر زیرزمین است ‌حدود ۳۰۰میلیون تومان یعنی متری ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

از قیمت مغازه‌های سطح شهر که بسته به هر‌ منطقه متفاوت است، بگذریم؛ قیمت‌ها در برخی مجتمع‌های تجاری واقعا حیرت‌انگیز است ضمنا در این مورد باید گفت مغازه‌های برخی از این پاساژها به علت سود‌های کلان اجاره و رهن غیرقبال فروش هستند.

به هر حال درحال حاضر قیمت هر متر مربع از مجتمع کوروش واقع در بزرگراه شهید ستاری، خیابان پیامبر بالای 80 میلیون تومان و قیمت هر متر مربع از مجتمع پاسارگارد در بزرگراه جلال آل‌احمد، زیر پل یادگار امام بین 38تا 42میلیون تومان است که به نظر می‌رسد قیمت این املاک بسیار فضایی و غیرمنطقی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر