لزوم توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای ظهور کارآفرینان

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۷۳

گروه ایران|

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی بر لزوم گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌یی متکی بر فناوری‌های نوین، در کنار تشویق کارآفرینی از طریق ایجاد محیط مساعد برای ظهور کارآفرینان

تاکید کرد. به گزارش مهر، حسن طایی در همایش کارآفرینی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، گفت: در دنیای کسب و کارهای نوپا، امروزه سه واژه «توانمندسازی، اشتغال‌پذیری و کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان» (تاک دانش) واژگانی راهبردی و کلیدی برای گذار از مدرسه به دنیای کار تلقی می‌شوند. در جهان توسعه‌یافته و نوآوری‌محور، کار راه جویندگان شغل بر محوریت مهارت‌های مرتبط با واژگان مذکور مورد امعان نظر کارفرمایان قرار می‌گیرد. تنها کسانی قابلیت اطلاق تاک‌دانشی را دارند که مهم‌ترین ویژگی آنان در سبد مهارت‌هایشان توانایی یادگیری یا فراگیری «آموختن به‌طور پیوسته» لحاظ شده باشد.

وی با بیان اینکه «تاک دانش» در واقع به مثابه رویکرد دولت کار به منابع انسانی تلقی می‌شود، گفت: باید بر بهبود دانش و تخصص، تجربه و مهارت، توان و تکاپو، امید و خلاقیت جویندگان کار از طریق گسترش اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک، ایجاد اشتغال عمومی، کار داوطلبانه، کارورزی و کارآموزی تاکید کرد.

طایی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌یی متکی بر فناوری‌های نوین، در کنار تشویق کارآفرینی از طریق ایجاد محیط مساعد برای ظهور کارآفرینان، گسترش خدمات آموزش و مشاوره جوانان بالقوه کارآفرین افزود: انسان‌ها به‌مثابه یک بنگاه چند محصولی با سرمایه‌گذاری در وجود خود توانایی‌های خود را به عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاها و خدمات جدید گسترش می‌دهند. گزاره فوق بیانگر آن است که بسیاری از ظرفیت‌های انسانی به هنگام تولد یا هنگام ورود به مدرسه اعطا نشده و صرفا در سایه مهارت و دانش‌اندوزی و تلاش مستمر، یادگیری و خلاقیت قابل اکتساب است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: این ظرفیت‌های اکتسابی می‌تواند هر چیزی باشد، اما یک امر جزیی و ناچیز نیست و چنان حجمی دارد که می‌تواند پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌های موجود را به‌طور بنیادی دگرگون کند. این توانایی‌ها همچنین ساختار دستمزدها و حقوق‌ها و مقدار درآمدهای حاصل از کار را نسبت به مقدار درآمدهای حاصل از املاک و مستغلات و سایر دارایی‌ها تغییر می‌دهند.

طایی با بیان اینکه دانشگاه علامه‌طباطبایی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی مدت‌هاست که موضوع مهارت‌افزایی برای تسهیل ورود دانش‌آموختگان به بازار کار را در سرلوحه وظایف و اهداف خود بر شمرده است، ادامه داد: معتقدیم به دلایل مختلف، دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم انسانی و علوم اجتماعی به میزان کافی با تکنیک‌ها، ادبیات و فضای استارت‌آپ (کسب و کار‌های نوپا) آشنا نیستند ولی این مساله بدین معنا نیست که توان بالقوه کارآفرینی در بین آنها وجود ندارد بلکه این توان بالقوه باید بالفعل شود. از سوی دیگر، دانش این رشته‌ها شاید خود به تنهایی به ایجاد یک استارت‌آپ منجر نشود اما وجود آن در کنار مهارت‌ها و کسب و کارهای مختلف می‌تواند محصولات، خدمات و حتی فرآیندهای حل مساله را بهینه کند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: برنامه کارآفرینی دانشگاه علامه‌طباطبایی به عنوان بسته‌یی در جهت توسعه مهارت‌آموزی کارآفرینی دانشجویان به وزارت علوم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر