جدال سهامداران در دامنه صفر

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۴۴

گروه بورس

بازار سرمایه با حساسیت بالایی روند بازار جهانی کامودیتی‌ها را بررسی می‌کند و بر همین اساس روز گذشته فعالان تالار شیشه‌یی با احتیاط و ترس به دادوستد پرداختند تا جایی که صف 132میلیون سهمی نماد «فملی» طی ساعات اولیه معاملات دیروز عرضه شده و نهایتا در دامنه صفر متوقف شد. به گزارش «تعادل»، قیمت محصولات مواد اولیه اساسی در سطح بین‌المللی طی روزهای اخیر رشد فزاینده‌یی داشت که نهایتا در آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی، در دامنه منفی متوقف شدند و همین موضوع نگرانی‌ها را در بازار سرمایه افزایش داده است که این نگرانی امروز با شروع داد و ستدها در بورس‌های جهانی تعیین‌تکلیف خواهد شد. علاوه بر قیمت محصولات جهانی، دیروز بازار سهام در آخرین روزهای باقی‌مانده تا سررسید موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها، شاهد تکاپوی برخی معامله‌گران برای نقد کردن دارایی‌ها و شناسایی بازدهی‌های کسب ‌شده در روزهای اخیر بود. نهایتا اینکه برخورد قیمت سهام در برخی نمادهای پیشرو با مقاومت‌های تکنیکالی باعث شد تا دیروز فرصتی برای اصلاح کوتاه‌مدت قیمت سهام فراهم شود. نکته جالب در این میان حجم گرفتن معاملات بازار سهام و لمس شدن ضعیف نقدینگی‌های پارک ‌شده در تالار شیشه‌یی است. براساس این گزارش، دیروز در گروه‌ها پتروشیمی‌ها، پتروشیمی شیراز همزمان با زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت اوره شاهد شکل‌گیری صف خرید ناپایدار همزمان با حمایت حقیقی‌ها بود.


دادوستد‌های تالار شیشه‌ای

روز گذشته، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات، با افزایش 37واحدی روی رقم 79هزار و 48واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 88واحدی عدد 15هزار و 789واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 237واحدی به رقم 88هزار و 442واحد دست یافت. شاخص بازار اول در حالی با افزایش 170واحدی به رقم 56هزار و 235واحد رسید که شاخص بازار دوم با 740واحد کاهش به عدد 167هزار و 534واحد دست یافت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 102واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 43واحد و فولاد مبارکه با 23واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 82واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با 28واحد و پالایش نفت اصفهان با 14واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 392میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست‌به‌دست شدن یک‌میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 71هزار و 967نوبت دادوستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های همکاران سیستم، حق‌تقدم خرید سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، اوراق صکوک اجاره صایتل و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ریل پرداز سیر، اوراق مشارکت میدکو و قند مرودشت متوقف شدند.


عرضه‌های فرابورس

روز گذشته در فرابورس، تعداد 181میلیون ورقه بهادار در 17هزار و 632دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن به بیش از 167میلیارد تومان رسید.

در معاملات دیروز، شاهد روند رو به رشد شاخص کل نیز بودیم به‌طوری که آیفکس در پایان بازار بیش از 2واحد افزایش یافت و در ارتفاع 837واحدی قرار گرفت. در حالی که نماد «مارون» به تنهایی تاثیر منفی 2.3واحدی بر آیفکس داشت اما به مدد تاثیر مثبت نمادهای معاملاتی «شراز»، «شاوان»، «خراسان» و «بمپنا» این نماگر رشد 0.26درصدی را در پایان بازار تجربه کرد. در همین حال معاملاتی که در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه صورت گرفت، رقم 32.4میلیارد تومان را در پی نقل و انتقال 98میلیون ورقه سهم به ثبت رساند. در مجموع این سه بازار در حالی نماد ذوب‌آهن بالاترین ارزش معاملاتی به میزان 2.3میلیارد تومان را شاهد بود که نماد ریل پرداز سیر بیشترین حجم نقل و انتقالات سهام به تعداد 9میلیون ورقه را تجربه کرد. نماد «ذوب» همچنین به عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی شناخته شد.

در این میان در بازار سهام فرابورس شاهد بازگشایی و توقف دو نماد بودیم. دیروز نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام با موضوع افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملاتی و ارائه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید بازگشایی شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر در پایان معاملات به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه‌شنبه‌ مورخ 25 آبان ماه متوقف شد.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز سهم 67درصدی از ارزش معاملات بازار دیروز را به خود اختصاص داد و تعداد 1.1میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود یک‌هزار و 12.7میلیارد تومان در آن موردمعامله قرار گرفت. در این بازار اوراق اجاره رایتل با دست به دست شدن 244هزار ورقه به ارزش 25میلیارد تومان در صدر اوراق قابل معامله ایستاد. رصد معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد قیمت هر ورقه تسه کمتر از 800هزار ریال در بازار دادوستد شد. دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن بین 77.5 تا 79.9هزار تومان در فرابورس دست به دست شد که بالاترین قیمت این اوراق به تسه مهر 95 و کمترین آن به تسه خرداد 93 اختصاص داشت.


عرضه بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی دیروز، عرضه 62هزار و 670تن انواع قیر، گوگرد، وکیوم باتوم، مواد پلیمری و مواد شیمیایی را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل»، روز یک‌شنبه، تالار بورس کالای ایران میزبان 10هزار تن تختال C و 10هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان بود. براساس این گزارش 12تن کنسانتره فلزات گرانبها، 120تن سولفور مولیبدن، یک‌هزار و 500تن مس کاتد، یک‌هزار تن مس مفتول و 20هزار تن مس کم‌عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال، 100تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در این تالار عرضه شد. همچنین 110تن سبد میلگرد شرکت فولاد آذربایجان، یک‌هزار تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، 60تن شمش آلیاژ و ریخته‌گری فناوری ذوب گلپایگان و یک‌هزار تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. علاوه بر این، 10هزار و 800تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی میزبان عرضه 68هزار و 590تن جو دامی، 600تن شکر سفید، 15هزار تن گندم خوراکی، یک هزار تن گندم دوروم و 100تن روغن خام سویا بود. این گزارش حاکی است 24تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و 2هزار تن ذرت دانه‌یی موجودی 5انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.


عرضه‌های بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل، حلال 404، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفای حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد.

شایان ذکر است که در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری، بورس انرژی ایران، در بازار فیزیکی کالاهای برش سنگین، گاز مایع، بوتان و پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام، متانول پتروشیمی زاگرس و پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی معامله شد. همچنین در این روز معاملاتی هیدروکربور هیدروژنه شده (آ92) پتروشیمی شازند به مقصد افغانستان در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 6هزار و 391تن به ارزشی بیش از 59میلیارد و 38.7میلیون تومان بود. از نکات حایزاهمیت این روز می‌توان به رقابت خریداران گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر