اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۹۵

توافق با خارجی‌ها برای تامین مالی خرید ۱۷ ایرباس

ایران با یک شرکت خارجی اجاره‌دهنده هواپیما برای تامین مالی ۱۷هواپیمای اولی که قصد دارد از ایرباس خریداری کند به توافق رسیده است.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند: ایران با یک شرکت خارجی اجاره‌دهنده هواپیما برای تامین مالی 17هواپیمای اولی که قصد دارد از ایرباس خریداری کند، توافق کرده است. این توافق می‌تواند، گامی جهت برطرف کردن موانع پیش‌روی ایران برای واردات هواپیما پس از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه باشد. این توافق یکی از موانع مهم خرید هواپیما یعنی مساله تامین مالی را حل می‌کند، اما منابع آگاه هشدار می‌دهند که ماه‌ها مذاکره بین ایران و شرکت‌های هواپیماسازی احتمالا موانع جدیدی را مطرح کرده است. مقامات ایرانی از افشای نام این شرکت اجاره‌دهنده هواپیما خودداری کرده‌اند، اما منابع صنعتی در ماه سپتامبر گفته بودند که ایران در مراحل نهایی مذاکرات با شرکت دوبی ایروسپیس در مورد تامین مالی خرید هواپیماست. یک مقام ارشد ایرانی بدون توضیح بیشتر گفت: «ما قراردادی برای تامین مالی خرید 17 فروند هواپیما منعقد کرده‌ایم.» شرکت‌های دوبی ایروسپیس و ایرباس از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند.


راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا

معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا از امروز (سه‌شنبه) با قیمت بلیت ۱۳۰هزار تومان خبر داد و گفت: علاوه بر قطار روزانه تهران-خرمشهر ۴۰ رام قطار فوق‌العاده با ظرفیت صندلی ۳۵هزار نفری در این مسیر از ۲۰ آبان راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایسنا، میرحسن موسوی اظهار کرد: برای زائران اربعین حسینی نخستین قطار ترکیبی تهران-کربلا- تهران امروز ساعت 15:30 راه‌اندازی می‌شود. بلیت این قطار به صورت مستقیم تهران-کربلا و توسط آژانس‌های مسافرتی فروخته می‌شود. وی تصریح کرد: فاصله تهران تا شلمچه 960کیلومتر است و بعد از شلمچه و انجام تشریفات گمرکی به دلیل آماده نبودن 35 کیلومتر شلمچه تا بصره زائران با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند. وی ادامه داد: از آنجا زائران به ایستگاه راه‌آهن بصره منتقل می‌شوند که هیچ هزینه‌یی ندارد. از ایستگاه راه‌آهن شلمچه تا کربلا 480کیلومتر است که با سازمان راه‌آهن عراق سیر می‌کنند.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بلیت رفت این قطار 130هزار تومان است، گفت: قرار است، پس از راه‌اندازی و بعد از ایام اربعین این قطار هر هفته سه‌شنبه‌ها در این مسیر (تهران-کربلا-تهران) سیر خواهد داشت.


امضای تفاهمنامه دو‌جانبه همکاری‌ ریلی ایران و عراق

تفاهمنامه همکاری راه‌آهن‌های دو کشور ایران و عراق به‌منظور مبادله کالا و جابه‌جایی مسافر بین دو کشور از طریق مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و نیز تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعت ریلی به امضا رسید. به گزارش روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری‌ اسلامی ایران؛ در این دیدار دوجانبه که موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن نیز شرکت داشت، طرف‌های ذی‌نفع برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به بحث و گفت‌وگو پرداختند. بنابراین گزارش، انجام تمام اقدامات مورد نیاز برای تسهیل امر تردد مسافر و حمل بار از مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و پیش‌بینی ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی به آنان در دو کشور، فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی ایران فعال درباره تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، سوزن و اتصالات، آلات ناقله و واگن‌های باری و مسافری در کشور عراق از جمله محورهایی بود که دو کشور به تفاهم رسیدند.

طی این تفاهمنامه طرف ایرانی متعهد شد، مسافران عازم عراق را درایستگاه راه‌آهن شلمچه پیاده و طرف عراقی نیز متعهد شد به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از قبل پیش‌بینی شده مسافران را بلافاصله پس از انجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک عراق سوار و در ایستگاه بصره پیاده و طبق لیست و مشخصات ارسالی قبلی جاهای رزرو شده را در اختیار مسافران قرار دهد. براساس متن این تفاهمنامه طرف عراقی متعهد شد مسافران عازم ایران را به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از ایستگاه بصره به مقصد مرز شلمچه سوار و پیاده و طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم ایران را بلافاصله پس از انجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک ایران در ایستگاه مرزی شلمچه سوار قطار کند یا به‌وسیله اتوبوس از نقطه صفر مرزی به ایستگاه راه‌آهن خرمشهر منتقل و در آنجا اقدام به سوار کردن مسافران به قطار کند. همچنین طرف عراقی متعهد شد، نسبت به اعمال تخفیف در تعرفه‌های حمل ریلی مسافر بر حسب نوع کوپه و صندلی اقدام کند.


پایان پرونده خط 3 مترو تهران تا ابتدای سال 97

هابیل درویشی، مدیرعامل مترو تهران با تاکید بر اینکه پرونده خط 3 مترو تهران تا پایان سال بسته خواهد شد، گفت: تنها 4 ایستگاه از خط 3 مترو باقی مانده که 2 ایستگاه به پایان رسیده و می‌توان گفت تا پایان سال، پرونده این خط تکمیل می‌شود.

به گزارش فارس درویشی گفت: تاکنون ١٠٥ ایستگاه مترو تهران به بهره‌برداری رسیده است، این در حالی است که ١٠٠کیلومتر مترو در حال ساخت است.

وی با اشاره به وسعت ١١٦هزار مترمربعی ایستگاه شهید صیادشیرازی اظهار کرد: تنها ٤ ایستگاه از خط 3مترو باقی مانده که دو ایستگاه به پایان رسیده و می‌توان گفت تا پایان سال همه پرونده خط 3مترو تکمیل می‌شود. در بخش ناوگان بیش از ٦٠‌درصد تجهیزات ساخت داخل به شمار می‌آید و در بخش عمرانی ١٠٠‌درصد مترو تهران داخلی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر