اخبار فریز نفت

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۳۶

تهدید عربستان به افزایش تولید نفت

تسنیم منابع آگاه در درون اوپک گفتند، عربستان در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک تهدید کرد اگر تهران از محدود کردن عرضه نفت خود امتناع کند، این کشور برای پایین آوردن قیمت‌ها تولید خود را به‌شدت افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، منابع آگاه در درون اوپک گفتند، اختلافات قدیمی بین ایران و عربستان، در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک مجددا سر باز کرده و ریاض گفته اگر تهران از محدود کردن عرضه نفت خود امتناع کند، این کشور برای پایین آوردن قیمت‌ها تولید نفت خود را به‌شدت افزایش خواهد داد.

تنش‌ها بین این دو عضو مهم اوپک که درگیر جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن هستند در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است. طی ماه‌های اخیر پس از آنکه عربستان موافقت کرد که از توافق جهانی برای محدود کردن عرضه نفت حمایت کند، تنش‌ها بین این دو کشور تا حدی فروکش کرده بود.

اما آنگونه که 5 منبع حاضر در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک گفته‌اند، ایرانی‌ها و سعودی‌ها مجددا با هم درگیر شده‌اند. در این نشست قرار بود جزئیات طرح کاهش تولید به بحث گذاشته شود و پس از نهایی شدن در نشست 30نوامبر اوپک به صورت رسمی اعلام شود.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «سعودی‌ها تهدید کردند که تولید خود را به 11 میلیون بشکه و حتی 12 میلیون بشکه در روز می‌رسانند، قیمت‌ها را پایین می‌آورند و از نشست خارج می‌شوند.»

مقر اوپک از اظهارنظر درخصوص بحث‌های مطرح شده در جریان نشست هفته گذشته که پشت درهای بسته برگزار شد، خودداری کرده است. هیات‌های نمایندگی ایران و عربستان نزد اوپک نیز از اظهارنظر رسمی در این خصوص خودداری کرده‌اند.

یک منبع بلندپایه، عضو نمایندگی یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوپک گفت، عربستان نگفت تولیدش را افزایش خواهد داد، بلکه گفت، «ممکن است» تولید افزایش یابد.

این منبع آگاه گفت: «سعودی‌ها تهدید نکردند، عربستان بیش از نیاز مشتریان تولید نمی‌کند. اگر توافقی صورت نگیرد، همه تولید‌کنندگان تولید خود را افزایش می‌دهند.»

افزایش مجدد تنش‌ها در جریان نشست هفته گذشته اوپک، نشان‌دهنده ماهیت شکننده توافقات اوپک است. به‌نظر می‌رسد اوپک تا نهایی کردن توافق اولیه الجزایر و تبدیل آن به یک توافق قابل اجرا برای کاهش تولید، راه درازی در پیش دارد.


نگاه مثبت سیتی‌گروپ به فریز نفتی

شانا بزرگ‌ترین بانک امریکا پیش‌بینی می‌کند که احتمال عملیاتی شدن توافق تثبیت سطح تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیشتر از منتفی شدن آن است. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، اد مورس، رییس بخش تحقیقات کالای بانک سیتی‌گروپ امریکا، بر این باور است که اعضای اوپک و روسیه می‌توانند برای کاهش سطح تولید نفت به توافق برسند.

وی ادعا کرد: عربستان و روسیه در پی چنین توافقی هستند، بنابراین دیگر کشورها نیز برای افزایش قیمت نفت باید جدی باشند.

پس از اینکه اعضای اوپک در نشست هفته گذشته مقام‌های بلندپایه کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان در وین درباره سطح تولید نفت هر یک از کشورها به نتیجه نرسیدند قیمت این کالا کاهش یافت. مورس افزود: افزایش تولید نفت، رسیدن به توافق فریز نفتی را برای صادرکنندگان عمده این کالا دشوار می‌کند؛ اکنون به علت افزایش تولید نیجریه و لیبی نیاز است که سطح عرضه اعضای اوپک به یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

رییس بخش تحقیقات کالای بانک سیتی‌گروپ گفت: این بانک انتظار دارد قیمت نفت خام سال آینده میلادی افزایش یابد که خود سبب افزایش سطح تولید نفت امریکا خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار داریم سطح تولید نفت امریکا سال ٢٠١٧ میلادی افزایش یابد که این افزایش مربوط به حوزه پرمیان، بزرگ‌ترین میدان نفتی ساحلی این کشور است. مورس گفت: هم‌اکنون تولید میدان یاد شده ٣٠٠هزار بشکه در روز است که اگر قیمت نفت به ٦٠دلار افزایش یابد، انتظار می‌رود تولید آن نیز به ٨٠٠هزار بشکه در روز برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر