سلام دوباره شرکت نفت لهستان به ایران پس از 5 سال

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۳۴

گروه انرژی زهره اکرمی

لهستانی‌ها به ایران بازگشتند. شاید اخراج لهستانی‌ها از ایران در سال 2011 کمتر امیدی برای حضور دوباره آنان بر سر چاه‌های نفتی ایران باقی گذاشته بود اما شرکت دولتی نفت و گاز لهستان (PGNiG)، بار دیگر به ایران آمد تا بر تمایل خود برای فعالیت در ایران مهر تایید بزند. این کمپانی که پیش از این به دلیل انجام ندادن تعهدات خود در موعد مقرر، خاک ایران را ترک کرده بود، حالا با رفع تحریم‌ها به ایران بازگشته تا روی میدان دیگری که این‌بار نه گازی بلکه نفتی است، اقبال خود را محک بزند. روز گذشته شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی نفت و گاز لهستان (PGNiG)، یادداشت تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی سومار در دستور کار این شرکت لهستانی قرار گرفت. این تفاهمنامه میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و پیوتر ووژنیاک، مدیرعامل شرکت نفت و گاز لهستان امضا شد. به گزارش شانا، منوچهری در این نشست ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهمنامه، توسعه تعامل هرچه بیشتر دو طرف را در آینده به‌دنبال داشته باشد. وی با اشاره به فرصت ٦ماهه شرکت لهستانی برای انجام مطالعات میدانی و ارائه نتایج مطالعات به شرکت ملی نفت ایران، افزود: تکلیف نهایی توسعه میدان پس از اخذ نتایج مطالعات این شرکت تعیین می‌شود و راهبرد اصلی شرکت ملی نفت، واگذاری میدان در قالب مناقصه است.

ووژنیاک، مدیرعامل شرکت نفت و گاز لهستان که خاطره تلخ ترک ایران در سال 2011 را در ذهن دارد، در این نشست به تجربه‎های کاری این شرکت در نقاط مختلف جهان از جمله دریای شمال، پاکستان و... اشاره کرد و گفت: امیدواریم در قالب این تفاهمنامه، همکاری خوبی با شرکت ملی نفت ایران داشته باشیم.

سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم در این نشست با اشاره به نزدیکی جغرافیایی میدان سومار به نفت‎شهر، عنوان کرد: نفت این میدان به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌شود. وی همچنین بر اهمیت استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت در این میدان تاکید کرد. علیرضا جهانخواه، رییس عملیات مخازن شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم در این نشست به معرفی میدان سومار و برخی ویژگی‎های آن پرداخت که بر اساس آن، نفت این میدان سبک و ضریب بازیافت آن حدود ١٥درصد است.

به گزارش «تعادل»، شرکت دولتی نفت و گاز لهستان که از سال 1996 فعالیت خود را آغاز کرده است، طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت این شرکت، اکنون رهبری بازار گاز طبیعی لهستان را در ید خود دارد و در دسته کمپانی‌های بزرگ لهستانی جای می‌گیرد. فعالیت‌های اصلی این شرکت به کشف و تولید گاز طبیعی و میدان‌های نفت معطوف می‌شود. شرکت‌های تابعه آن نیز در زمینه‌هایی چون واردات، فروش، توزیع گاز و توزیع سوخت مایع مشغول به فعالیت هستند.

تمرکز اصلی این کمپانی‌ها بر فعالیت‌هایی از قبیل تولید نفت خام و گاز طبیعی داخلی، توسعه گاز طبیعی و میدان‌های نفتی در لهستان و خارج از لهستان، واردات گاز به لهستان، ذخیره گاز در تاسیسات زیر زمین، ارائه سرویس‌های زمین‌شناختی و ژئوفیزیکی به همراه خدمات اکتشافی در لهستان و خارج از لهستان، معطوف است.

شرکت دولتی نفت و گاز لهستان که با کشورهایی چون روسیه، بلژیک، بلاروس، اوکراین و پاکستان همکاری دارد، در سال 2014 قادر به استخراج 4.501میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خاک لهستان شده و 477میلیارد متر مکعب نیز سهم این کمپانی از پروژه‌های غیر‌وطنی است. در همان سال نیز این کمپانی قادر به تولید 1207هزار تن نفت خام شده است.


خاطرات PGNiG از ایران

نوامبر سال 2015 بود که شرکت دولتی نفت و گاز لهستان (PGNiG) از تمایل ورود به حوزه اکتشاف و تولید در ایران با توجه به ملغی شدن تحریم‌ها سخن گفت. ماریسوز زاوسکا، سخنگوی این شرکت در همان تاریخ در گفت‌وگو با نچرال گس ورلد گفته بود که به بازار ایران علاقه‌مند است و برای همکاری با این کشور، حوزه‌های متفاوتی را درنظر گرفته‌اند. وی در ادامه از استقرار دفتر این کمپانی در ایران خبر داد و افزود که در حال بررسی همکاری‌ها هستند.

این خبر در حالی منتشر شد که این کمپانی چهار سال قبل از آن با خاطره‌یی نه چندان خوش ایران را ترک کرده بود. 19 دسامبر سال 2011 بود که ایران، کشور لهستان را از فعالیت در طرح توسعه میدان‌های گازی محروم کرد. ایران دلیل خلع ید این شرکت را بدقولی در تعهدات و بی‌توجهی به ضرب‌الاجل‌های اعلام شده، عنوان کرد. همزمان نیز تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر ایران سبب خروج سرمایه از این کشور شد در حالی که رستم قاسمی وزیر نفت وقت ایران از عدم نیاز به سرمایه‌های خارجی در حوزه نفت و انرژی سخن می‌راند. رویترز با استناد به مهر نوشته بود که چهار سال پس از مذاکرات بین شرکت ملی نفت ایران و کمپانی PGNiG برای عقد قرارداد 7میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی لاوان، این کمپانی اروپایی به دلیل انجام ندادن تعهدات خود در مهلت مقرر از انجام پروژه محروم شد.

میدان نفتی لاوان که در سال 2003 کشف شد، از سال 2008 زیر ذره‌بین لهستانی‌ها قرار گرفت و در این سال قراردادی بین ایران و لهستان بر سر آن به امضا رسید.

پیشینه صنعت نفت در لهستان

لهستان که در سال 1854 نفت را در خاک خود یافت، کمپانی‌های دیگری نیز در حوزه نفت و گاز دارد که می‌توان از جمله آن به شرکت

Naftoport، lotos petrobaltic، pkn orlen اشاره کرد. اکنون که پرونده لاوان برای لهستانی‌ها بسته شده، پرونده سومار تازه در فصل‌های اول است. میدانی که در سال 88 کشف شد اما فروردین ماه سال 91 بود که مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از آغاز تولید روزانه یک‌هزار و 500بشکه نفت خام از میدان سومار خبر داد. میدان نفتی سومار در غرب کشور از توابع عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب و در استان کرمانشاه واقع است که نفت تولیدی آن پس از فرآورش به پالایشگاه کرمانشاه ارسال می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر