تغییر در ماهیت رابطه نفت و صنعت

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۹۹


گروه انرژی| یازدهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی در تاریخ 25مهر سال 1395 در محل دانشگاه خاتم و با حضور «مرضیه شاهدایی» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فعالان صنعت نفت، استادان برجسته کشور، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، در این همایش «علی کاردر» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه‌ جلسه‌ دهم این همایش به سوالات و ابهامات حاضران درخصوص «صنعت نفت و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» پاسخ داد.

براساس این گزارش، یکی از محورهای اساسی این جلسه، لزوم پیوند دانشگاه و صنعت بود. علی کاردر با اشاره به توانمندسازی و تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه‌ها گفت: با اقداماتی که در این خصوص انجام دادیم درحال حاضر تعداد بسیار زیادی نیروهای متخصص و استاد در رشته‌های مهندسی‌ بالادست تربیت شده‌اند. درحالی که پیش از این، اینچنین نبود و تعداد نیروهای متخصص ما بسیار کم بودند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بخش آموزش شرکت نفت به‌ صورت مستمر به جذب کارآموز می‌پردازد. در حوزه ساخت یا مهندسی مخزن باید امور همراه با کارآفرینی انجام شود و جلو رود. کاردر ادامه داد: درحال حاضر هر دانشگاهی در یکی از میادین ما فعال است. در این راستا امکاناتی نیز در قالب انستیتو فراهم شده و این ارتباط همواره برقرار است. این دانشگاه‌ها حتما باید با یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور در ارتباط باشند و‌ برای این منظور منابع ارزی در نظر گرفته‌ایم. وی ادامه داد: در گذشته رابطه بین صنعت نفت و دانشگاه‌ها، رابطه موثر و خوبی نبود. درحالی که هم‌اکنون این موضوع به شکل بسیار خوبی حل شده و این ارتباط برقرار شده است.

وی ادامه داد: تکنولوژی در یک فرآیند توسعه‌یی شکل می‌گیرد و زمانبر است. از طرفی پیوستگی و استمرار تکنولوژی بسیار مهم است و فرآیند پیچیده‌یی است. اما این یک حقیقت است که ما در بحث تکنولوژی و به دست آوردن آن، نیاز به کار و تلاش بیشتری

داریم.

در ادامه این جلسه، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز درخصوص لزوم پیوند دانشگاه و صنعت تاکید کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت باید بیش از این باشد. ما در کشور فارغ‌التحصیل بسیار داریم اما متاسفانه به صورت عملی در رشته خود فعالیتی انجام نداده‌اند. در این راستا نیز چند جلسه با دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شریف و دانشگاه شیراز همچنین با مجتمع‌های بخش خصوصی ترتیب داده‌ایم. انشاالله در صورتی که به نتیجه برسیم در سال آینده در جهت نزدیکی صنعت و دانشگاه قدم‌های موثری برداشته ‌می‌شود.

مجید قاسمی، رییس دانشگاه‌ خاتم و مدیرعامل بانک‌پاسارگاد نیز درخصوص یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی گفت: بحث فناوری و دانش‌بنیان ‌بودن اقتصاد یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است، افراد مختلف بر این امر تاکید زیادی دارند و اگر روزی بتوانیم در صنعت نفت خودکفا شویم، بزرگ‌ترین آرزویی است که محقق می‌شود و شاید از تمام وابستگی‌ها نجات پیدا کنیم. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به توسعه می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. بی‌شک دلارهایی که قرار است به کشور وارد شود باید صرف توسعه همچنین نوسازی صنعت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر