اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۲۴۷

تسهیلات بانک صنعت برای صنایع کوچک و متوسط

بانک صنعت و معدن در نیمه نخست سال جاری تسهیلاتی بالغ بر ٧ میلیارد و ٧٠٠ میلیون ریال را برای پرداخت به طرح‌های کوچک و متوسط کشورمان به تصویب رساند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن رقم یاد شده در مقایسه با مبلغ ٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال تسهیلات مصوب این طرح‌ها در مدت مشابه سال قبل بیانگر ١٨درصد رشد در زمینه یاد شده است. گفتنی است بیش از ١٦درصد از تسهیلات بانک صنعت و معدن در سال گذشته به طرح‌های کوچک و متوسط پرداخت شده است.


خدمات ارزی بانک سامان به سرمایه‌گذاران خارجی

بانک سامان در راستای سهولت ورود و فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان، خدمات ویژه برای دریافت و ارسال حواله‌های ارزی ارائه می‌کند. به گزارش اداره روابط عمومی بانک سامان، مدیریت بین‌الملل اعلام کرد: در ادامه روند توسعه خدمات ارزی بانک، تمام افراد مقیم خارج از کشور که متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند، پس از دریافت مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران می‌توانند نسبت به ارسال حواله نقدی اقدام کنند. بر اساس این گزارش، نقل‌وانتقال ارزی مطابق با قوانین کشورمان از طریق هریک از بانک‌های خارجی طرف قرارداد با بانک سامان و به انواع ارزهای معتبر صورت می‌گیرد. این گزارش می‌افزاید: ارز واریزی سرمایه‌گذاران خارجی به‌صورت سپرده کوتاه‌مدت در بانک سامان نگهداری و مشمول سود قانونی خواهد شد. این گزارش حاکی است، بانک سامان هم‌اکنون با ۳30بانک در 70کشور جهان ازجمله بلژیک، هندوستان، ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوییس، ترکیه، اسپانیا، فرانسه، جمهوری چک و چین روابط کارگزاری دارد که با بهره‌گیری از این شبکه گسترده امکان ارسال حوالجات نقدی، صدور ضمانت‌های ارزی، گشایش اعتبار اسنادی و انجام بروات اسنادی فراهم است.


حضور بیمه البرز در نمایشگاه بین‌المللی «ایپاس»

بیمه البرز در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی تهران (ایپاس) شرکت کرد. به گزارش روابط عمومی بیمه البرز، در این نمایشگاه که با حضور سردار حسین اشتری، ‌فرمانده نیروی انتظامی گشایش یافت، شرکت بیمه البرز با برپایی غرفه به ارائه انواع محصولات بیمه‌یی خود می‌پردازد و کارشناسان فنی این شرکت با حضور در غرفه به سوال‌های بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند. این گزارش حاکی است، فرمانده نیروی انتظامی پس از افتتاح نمایشگاه «ایپاس» از غرفه بیمه البرز نیز بازدید کرد، با محصولات و خدمات متنوع بیمه‌یی شرکت بیمه البرز آشنا شد و کارشناسان بیمه البرز مشکلات شرکت‌های بیمه در تعامل با نیروی انتظامی را مطرح کردند که سردار اشتری در همین رابطه دستور پیگیری مشکلات مطرح شده را صادر کرد. بنا بر این گزارش، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی تهران (ایپاس) ٢٦ تا ٢٩مهرماه در مصلای تهران از ساعت 9 صبح تا ١٨ پذیرای بازدیدکنندگان است.


کاهش بهای دلار و پوند

گروه بانک و بیمه| بانک مرکزی نرخ رسمی ارزها برای روز دوشنبه 26مهر 95را اعلام کرد که نرخ رسمی 28 ارز ازجمله دلار امریکا و پوند انگلیس نسبت به یک‌شنبه کاهش یافت، پنج ارز همچون یورو افزایش داشت و ارزش 6 ارز دیگر ثابت ماند. به گزارش «تعادل»، بر این اساس دلار با 0.1 تومان کاهش 3163.9 تومان، پوند با 7.3 تومان افت قیمت 3849.9 تومان و یورو با 2.9 تومان افزایش 3474.3 تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین در بازار آزاد قیمت انواع سکه با افزایش ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومانی مواجه بود، اما نرخ انواع ارز کاهش را تجربه کرد. قیمت هر دلار با هفت تومان کاهش به ۳۵۸۹ تومان، یورو با کاهش ۵ تومانی به ۳۹۸۷ تومان، پوند با کاهش ۱۴ تومانی به ۴۴۴۱ تومان و درهم امارات با کاهش یک تومانی به ۹۸۵ تومان رسید، اما لیر ترکیه بدون تغییر به نرخ ۱۱۸۷ تومان معامله شد. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۵۴ دلار و ۹۰سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰۹ هزار و ۶۶۶ تومان است. قیمت انواع سکه بهار آزادی با افزایش قیمت مواجه بوده است، به نحوی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۲۵۰۰ تومانی به یک میلیون و ۸۶ هزار و ۴۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۲۰۰۰ تومانی به یک میلیون و ۸۵ هزار تومان، نیم سکه با افزایش هزار تومانی به ۵۵۱ هزار تومان و ربع سکه با افزایش هزار تومانی به ۲۹۱ هزار تومان رسیده است. در عین حال سکه یک گرمی با هزار تومان کاهش به قیمت ۱۸۱ هزار تومان معامله شد.


خلأ قانون «مسوولیت امانی»

یک حقوقدان با بیان اینکه قانون بانکداری بدون ربا چارچوب فعالیت بانک‌ها را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرد، گفت: در این قالب برای بانک‌ها باید مسوولیت‌های امانی تعریف می‌شد و مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری فساد در شبکه بانکی، نبود چنین قانونی برای بانک‌هاست. مرتضی نصیری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه یکی از چالش‌های سیستم بانکی، قانون بانکداری بدون رباست، اظهار کرد: این قانون بانک‌های ایرانی را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرد زیرا بانک در این قانون به وکالت از مردم تسهیلات به اشخاص می‌دهد بنابراین خودش صاحب پول نیست. وی افزود: اگر نظام بانکی برای مدیران خود قاعده مسوولیت امانی را تعریف نکرده باشد، مسوولیت‌ها و اختیارات مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. این حقوقدان با بیان اینکه قانون عملیات بانکداری بدون ربا چند مشکل را برای نظام بانکی ایران به وجود آورد، گفت: این قانون مبتنی بر معاملات است و بانک‌ها در عمل در چارچوب عقود اسلامی که بسیار هم خوب است باید فعالیت کنند اما مساله این است کسی باید عقود اسلامی را اجرا کند که متعهد به مسوولیت‌های امانی باشد. نصیری تصریح کرد: مسوولیت‌های امانی هم دامنه بسیار گسترده‌یی دارد و سوءاستفاده‌هایی که بانک‌ها در این سال‌ها انجام می‌دهند در واقع سوءاستفاده از مسوولیت‌های امانی مدیریت است. این حقوقدان تاکید کرد: فساد در سیستم بانکی و پرداخت‌هایی که انجام می‌دهند همه ناشی از این است که ما مقررات خاصی برای استفاده‌های شخصی مدیریت بانک به طور مستقیم یا غیرمستقیم از معاملات امانی نداریم بنابراین اینها به راحتی سوءاستفاده می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر