افت معاملات سکه آتی در بورس

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۸۹

گروه بورس

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران باتوجه به تعطیلات هفته گذشته به ۱۱هزار و ۴۳۰قرارداد و ارزش آن به بیش از 132میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل از آن روند نزولی داشت.

به گزارش «تعادل»، بهای سکه و دلار در هفته نیمه تعطیل گذشته نوسان کمتری را نسبت به هفته‌های ما قبل تجربه کرد. قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی در پایان مبادلات روز جمعه با کاهش نسبی روبه‌رو شد که این مساله تحت‌تاثیر آمارهای مثبت خرده‌فروشی در امریکا بوده است. درحالی که قیمت طلا روز جمعه به علت انتشار آمارهای امیدوار‌کننده بخش خرده‌فروشی امریکا با کاهش نسبی روبه‌رو شد که در پایان مبادلات هفته گذشته رشد 0.3درصدی را تجربه کرده است، با این حال پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی هر اونس طلا در روزهای آتی تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی دولت امریکا و افزایش نرخ بهره، نوسانات بیشتری را تجربه کند چراکه گمانه‌زنی‌ها در این خصوص حاکی از تصمیم جدی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در روزهای آتی است که بازار سرمایه ایران نیز تحت‌تاثیر این سیاست‌ها، واکنش‌ نشان خواهد داد. براساس این گزارش درحالی قیمت طلا برای نخستین‌بار در ۳هفته گذشته روند افزایشی را تجربه می‌کند که در دو هفته گذشته، کاهش ۵درصدی را به ثبت رسانده که این میزان کاهش در ۳سال اخیر بی‌سابقه بوده است. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 2.10دلار کاهش به کمتر از هزار و 255دلار رسیده است. شاخص ارزش دلار امریکا نیز روز جمعه با 0.5درصد افزایش روبه‌رو شد و این مساله فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد کرده است. شاخص ارزش دلار در هفته گذشته بیش از 1.4درصد افزایش داشته است. به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا طی هفته‌های آینده تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار خواهد داشت.

نشست آتی فدرال رزرو اول و دوم نوامبر برگزار خواهد شد. نظرسنجی مارکت واچ نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره امریکا در نشست دسامبر به بیش از ۶۰درصد رسیده است. به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی امریکا و منطقه یورو طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. وضعیت تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند باتوجه به در پیش بودن فصل جشن‌های سراسری نیز تاثیر مهمی بر قیمت این فلز زرد خواهد داشت.

براساس این گزارش در بازارهای داخل، در روزهای انتهایی سومین هفته مهرماه، همسو با افزایش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز کمی از ابتدای کانال یک‌میلیون و ۸۰هزار تومان فاصله گرفت. سکه تمام بهار آزادی در سومین روز هفته با ۳هزار تومان افزایش به قیمت یک‌میلیون و ۸۵هزار تومان رسید. در ادامه این روند، پنج‌شنبه، سکه هزار تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت یک‌میلیون و ۸۶هزار تومان رسید. باوجود رشد سکه در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه، بازدهی هفتگی این فلز گرانبها منفی باقی ماند و به میزان 0.2درصد ثبت شد. این درحالی است که سکه در دومین هفته مهرماه، افت 2.5درصدی را تجربه کرده بود. پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی است که قیمت سکه در بازار داخلی را تحت‌فشار قرار داده است.

به این ترتیب طی هفته گذشته بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیشترین حجم معاملات با ۷هزار و ۴۰۰قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 87میلیارد تومان برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۲هزار و ۱۷۲قرارداد بهای ۲۵میلیارد تومانی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد. همچنین سررسید آبان نیز با یک‌هزار و ۱۱۱قرارداد و ارزش بیش ۱۲میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه نیز با حجم ۴۱۷قرارداد و به ارزش بیش ۴میلیارد تومان در جایگاه چهارم ایستاد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۳۳۰قرارداد و ارزش ۳میلیارد تومانی را تجربه کرد.

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می‌دهد که این بازار تحت‌تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی و افت و خیز بهای دلار با نوسان قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک‌میلیون و ۹۹هزار تومان معامله شد و افت 0.1درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک‌میلیون و ۱۱۹هزار تومان موردمعامله قرار گرفت و با کاهش 0.1درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته روبه‌رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت 0.05درصدی با قیمت یک‌میلیون و۱۴۰هزار تومان معامله شد. این درحالی است که سکه تحویل اردیبهشت سال آتی با نرخ یک‌میلیون و ۱۶۳هزار تومان، افزایش 0.06درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک‌میلیون و ۱۸۲هزار تومان، رشد 0.03درصدی را به ثبت رساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر