برزیل؛ رتبه اول خوردگی جنگل‌ها

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۵۰

گروه گوناگون جنگل‌زدایی یک تهدید قابل‌توجه در جهان به‌حساب می‌آید. با رشد چشمگیر جمعیت، نیاز بیشتری به استفاده از منابع طبیعی احساس می‌شود. علاوه بر این، با‌توجه به ساخت‌وسازهای بی‌رویه، حوزه شهری در برخی مناطق به طبیعت و جنگل‌ها تجاوز کرده است.

تخریب جنگل‌، علاوه بر اینکه به محیط‌زیست و سلامت زندگی آسیب می‌رساند، باعث فرسایش و رانش زمین نیز خواهد شد. باوجود تلاش‌های زیاد جوامع جهانی برای کاشت دوباره درخت و زنده نگه‌داشتن جنگل‌ها، برخی کشورها، با جنگل‌زدایی مواجه هستند. در آخرین آماری که از این بحران منتشر شده، ‌10کشور که بالاترین میزان جنگل‌زدایی سالانه را داشته‌اند، معرفی شده است.

در این آمار، برزیل، نخستین کشوری است که در سال2016، بیشترین وسعت جنگل‌زدایی را داشته است. نکته جالب این است که این کشور به داشتن جنگل‌های وسیع استوایی معروف بوده همچنین بیش از نیمی از جنگل‌های انبوه آمازون، در خاک این کشور قرار دارد. باید دید که باتوجه به تخریب حدود 3میلیون و 466هکتار جنگل در این کشور، چقدر از این طبیعت، باقی‌مانده است. در گزارش‌هایی، بیان شده که ضعف اقتصادی این کشور، باعث تاثیرات زیادی بر اکوسیستم جنگل‌های استوایی شده است. البته خشکسالی در برزیل هم می‌تواند در این جنگل‌زدایی دخیل باشد.

اندونزی نیز مانند برزیل جنگل‌های گسترده زیادی دارد که به‌دلیل حضور همین جنگل‌ها، دومین رتبه تنوع‌زیستی را به‌ خود اختصاص داده بود، اما در آخرین آمار سال2016، این کشور، با یک‌میلیون و 477هکتار تخریب جنگل، بعد از برزیل، بالاترین آمار جنگل‌زدایی را بین کشورها داشته است. البته در پیش‌بینی‌های سال2015، گفته شده بود که پدیده ال‌نینو، ممکن است موجب بروز خشکسالی‌های چشمگیر در جنوب‌شرقی آسیا، جنوب و غرب آمازون و مناطق شمالی شود. همچنین خطر آتش‌سوزی‌های عمدی جنگل‌ها که عامل انسانی دارند را افزایش می‌دهد؛ اتفاقی که اندونزی در سال‌های اخیر شاهد آن بوده تا جایی که دولت اندونزی، باتوجه به این آتش‌سوزی‌ها و دامن زدن به آلودگی شدید هوا در کشورهای منطقه، تحت‌فشار شدیدی قرار گرفته و در این خصوص بارها عذرخواهی کرده است. برزیل و اندونزی، با اختلاف زیادی از کشورهای دیگر، در صدر جدول جنگل‌سوزی قرار گرفته‌اند.

در سال‌های گذشته، روسیه از کشورهایی بوده که بیشترین نسبت جنگل باتوجه به مساحت را به‌ خود اختصاص داده بود. این کشور نیز مانند برزیل و اندونزی در آمار سال2016، بین کشورهایی که بیشترین میزان تخریب جنگل را داشته‌اند، حضور یافت. این کشور با 532هزار و 200هکتار تخریب جنگل، در رتبه سوم جنگل‌زدایی قرار گرفته است. بعد از روسیه، مکزیک با 395هزار هکتار تخریب جنگل، رتبه چهارم در جنگل‌زدایی را به خود اختصاص داده است. هرچند که در سال‌های گذشته، سالانه تعداد زیادی درخت در مکزیک کاشته می‌شود اما این اقدام نتوانسته آمار جنگل‌زدایی در این کشور را کاهش دهد.

گینه‌نو، پنجمین کشور در جدول جنگل‌زدایی است. این کشور در همسایگی اندونزی، جنگل‌های استوایی فراوانی دارد که در آخرین آمار سال2016، 250هزار و 200هکتار از جنگل‌های خود را ازدست داده است. پرو، مانند برزیل، نیجریه، اسپانیا، ایالات‌متحده، اندونزی و مکزیک از کشورهای حاشیه استوایی هستند که حدود یک‌چهارم از کل جنگل‌های استوایی و حاره‌یی جهان را دراختیار دارند. تخریب 224هزار و 600هکتاری جنگل در این کشور، باعث شد که در سال2016، پرو ششمین کشور در لیست جنگل‌زدایی قرار گیرد.

همان‌طور که گفته شد، ایالات‌متحده نیز جزو کشورهایی است که جنگل‌های استوایی زیادی دراختیار دارد. در سال2016، این کشور نزدیک به 215هزار و 200هکتار از جنگل‌های خود را ازدست داده و در رتبه هفتم جنگل‌زدایی قرار گرفته است. بولیوی، سودان و نیجریه نیز در رتبه‌های هشتم تا دهم جنگل‌زدایی قرار گرفته‌اند.

در همین حال، بخشی از جنگل‌های بارانی آمازون، در بولیوی قرار دارد. در آخرین آمار سال2016، این کشور با 135هزار و 200هکتار تخریب جنگل، رتبه هشتم تخریب جنگل را به خود اختصاص داد. سودان نیز ازجمله کشورهای آفریقایی است که به لحاظ منابع جنگلی، دارای اهمیت زیادی بوده است. تخریب جنگل‌های این کشور، در سال2016، در آمار سالانه 117هزار و 807هکتار بوده است.

آخرین کشوری که در لیست جنگل‌زدایی و قطع درختان قرار گرفته، نیجریه با 82هزار هکتار تخریب جنگل است. در این کشور به‌دلیل وجود آب‌وهوای استوایی جنگل‌های انبوهی وجود دارد. همان‌طور که در گزارش‌ آمده است، بیشترین آمار تخریب جنگل در کشورهایی است که به داشتن جنگل‌های انبوه معروف هستند. در سال‌های اخیر، گرم ‌شدن هوا و خشکسالی تاثیر چشمگیری بر جنگل‌زدایی داشته است و باتوجه به اینکه این جنگل‌زدایی در قلب جنگل‌های دنیا صورت گرفته است، شاید نیاز باشد برنامه‌ریزی جدی‌تری برای مقابله با این بحران حیاتی صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر