تهدید روسیه به احیای تجارت تهاتری

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۹۳

گروه تجارت

روسیه در سه دهه گذشته روابط سیاسی نسبتا خوبی با ایران داشته است ولی در روابط تجاری این کشور با ایران هرگز از تمام پتانسیل‌های موجود استفاده نشده است. این همسایه شمالی ایران پیش از اینکه روابطش با اروپا و ترکیه متشنج شود، در میان 10صادر‌کننده برتر دنیا قرار داشت ولی از سال2015 تاکنون در شرایط اقتصادی خوبی به‌سر نمی‌برد. ایران و روسیه که سال‌ها از نظر سیاسی حمایت همدیگر را با خود داشتند، حالا قصد دارند روابط تجاری خود را هم گسترش دهند. تا سال2014 حجم صادرات ایران به روسیه کمتر از 400میلیون دلار بود که عمده آن را محصولات کشاورزی دربر می‌گرفت. حالا قرار است گستره تجارت این دو کشور بسیار بیشتر شود و در این زمینه روسای جمهور هر دو کشور هم مشخصا خواستار این امر شده‌اند. در حال حاضر مساله همکاری‌های گمرکی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. در همین زمینه نشستی میان تجار ایرانی و مقامات گمرکی روسیه برگزار شد تا به این مساله و خصوصا بی‌اعتمادی گمرک‌های روسی به تاجران ایرانی پرداخته شود. ازسوی دیگر مساله رعایت‌ استانداردهای بازار روسیه برای محصولات ایرانی هم مورد بحث واقع شده و رییس سازمان ملی استاندارد خبر از مذاکره برای امضای تفاهمنامه انطباق استاندارد با کشور روسیه داده است تا با اجرای استانداردهای واحد، صادرات ایران به این کشور افزایش پیدا کند.


گمرکات روسیه به تجار ایرانی اعتماد کنند

در حال حاضر از عمده مشکلات تجار ایرانی در بازار روسیه، بی‌اعتمادی مسوولان گمرکی به آنهاست که در این زمینه اسدالله عسگراولادی و تجار ایرانی در نشستی که با حضور مقامات گمرک روسیه در اتاق ایران برگزار شد، از مشکلاتی که گمرکات برای کالاهای ایرانی ایجاد می‌کنند، انتقاد کرده و خواستار اعتمادسازی بین دو طرف شدند. در این راستا، اتاق مشترک ایران و روسیه در نشستی با حضور فعالان اقتصادی ایران و مقام‌های گمرکی روسیه، به بررسی مشکلات صادرکنندگان ایرانی به روسیه پرداخت. در این نشست، تجار ایرانی از مشکلاتی که گمرکات روسیه برای کالاهای صادراتی ایران ایجاد می‌کنند انتقاد کردند و خواستار تسهیل روند گمرکی و اجرایی شدن توافقات گمرکی شدند. اسدالله عسگراولادی امضای تفاهمنامه بین گمرکات دو کشور و کریدور سبز گمرکی را بستری برای توسعه مناسبات بین دو کشور عنوان و تاکید کرد: با اینکه روسای جمهور دو کشور بر توسعه مناسبات اقتصادی تاکید کرده‌اند ولی هنوز مشکلات و موانع متعددی بر سر راه تجارت با روسیه وجود دارد. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: در بسیاری از گمرکات روسیه هنوز به تجار ایرانی و آنچه اظهار می‌کنند، اعتماد نمی‌شود و در ارزش‌گذاری روی محصولات بالاترین نرخ را برای کالاهای ایرانی درنظر می‌گیرند. وی خطاب به مقام‌های روس گفت: اگر به تجار ایرانی اعتماد نمی‌کنید، به تهاتر زمان گذشته برگردیم و اگر از ما خرید نمی‌کنید، ما هم کالاهای موردنیازمان را از کشورهای دیگر خریداری می‌کنیم. وی گفت: بعد از انقلاب بیشتر مناسبات ما به‌صورت تهاتر و حدود 60-50میلیون دلار بود اما در سال‌های2012 و 2013 میلادی توانستیم این رقم را به یک‌میلیارد دلار برسانیم. با این حال با شدت گرفتن تحریم‌ها این حجم کاهش یافت. وی افزود: از سال گذشته بار دیگر روند نزولی را در حجم روابط اقتصادی شاهد بودیم که نیاز به حمایت جدی ازسوی دولتمردان و بانک‌های دولتی داریم. عسگراولادی موانع گمرکی، نوسانات نرخ ارز و قوانین داخلی روسیه را چالش‌ها و ایستگاه‌های بازدارنده صادرات کالا به روسیه عنوان کرد و خواستار کار بیشتر و مذاکره دستگاه‌های دولتی با یکدیگر و بانک‌ها برای رفع این موانع شد.


اجرای تفاهمنامه گمرکی در اردیبهشت

حسین کاخکی نیز که به‌عنوان نماینده گمرک ایران در این نشست حضور داشت با تاکید بر اجرایی شدن تفاهمنامه گمرکی که در اردیبهشت سال جاری با گمرک فدراسیون روسیه به امضا رسید، گفت: با هماهنگی اتاق مشترک ایران و روسیه، فهرستی از صادر‌کنندگان ایرانی به گمرک روسیه ارسال شده که به‌صورت آزمایشی از تسهیلات کریدور سبز استفاده کنند و پس از آن با همکاری مشترک بین بخش‌های فناوری اطلاعات دو گمرک فعالیت‌ها به بقیه صادرکنندگان تعمیم یابد. در همین زمینه «یاچسلاو ایوانف» معاون اول رییس گمرک قفقاز شمالی، هدف از سفر مدیران گمرکات جنوب روسیه، آستاراخان، قفقاز و داغستان به ایران را اجرایی شدن توافق‌های امضا شده عنوان کرد و گفت: ارائه اسناد و گواهی‌های موردنیاز گمرکات روسیه یکی از مهم‌ترین مواردی بود که در جلسات مختلف مورد تاکید قرار گرفت و خریداران روسیه‌یی هم متقابلا وظیفه دارند برخی گواهی‌ها را ارائه کنند و بسیاری از سختگیری‌های فعلی به‌خاطر برخورد با متخلفان است تا تجارت بین دو کشور در حاشیه‌یی امن قرار گیرد. وی خواستار همکاری اتاق‌های بازرگانی برای اعتبارسنجی صادرکنندگان شد و گفت: اگر مدارک تکمیل و صحیح باشد هیچ مانعی برای ورود کالا به روسیه وجود نخواهد داشت.


تدوین استاندارد مواد غذایی با روسیه

در همین حال، رییس سازمان ملی استاندارد بااشاره به اینکه در حال مذاکره برای امضای تفاهمنامه انطباق استاندارد با کشور روسیه هستیم، گفت: با اجرای استانداردهای واحد، صادرات به این کشور افزایش پیدا می‌کند. نیره پیروزبخت درخصوص مشکلات عدم انطباق استاندارد با کشور روسیه برای صادرات مواد غذایی، گفت: استانداردهای کشور روسیه با استانداردهای ایران و کشورهای اروپایی متفاوت است. ما هنوز تفاهمنامه‌یی را با آنها امضا نکردیم و مواقع زیادی از کشور روسیه به ما پیغام می‌رسد که برخی کالاها با استاندارد روسیه منطبق نیست. وی گفت: خیلی از مواقع هم کالاها تحت پوشش استانداردهای اجباری ما قرار ندارد و از آنجا که تفاهمنامه‌یی برای تدوین استانداردهای مشترک نداریم بنابراین صادرات برخی محصولات با مشکل روبه‌رو است، لذا به روسیه اعلام کردیم که استانداردهای‌شان را برای ما ارسال کنند تا اگر تفاهمنامه‌یی در این خصوص بین دو کشور به امضا برسد، بتوانیم استانداردها را دراختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی قرار دهیم.


راه‌اندازی خط اعتباری جدید برای تجارت

صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز از امضای قرارداد این بانک با «میربیزنس بانک» خبر داد و گفت: صادرکنندگان می‌توانند با دریافت نقدی از بانک توسعه صادرات کالای خود را به‌صورت مدت‌دار به روسیه و از طریق میربیزنس بانک به خریداران روسی بفروشند. وی از ارتباط با چند بانک روسی و مذاکره برای برقراری کارگزاری از طریق آنها خبر داد و افزود: اگر شرکت‌هایی قبل از حمل نیاز به منابع مالی دارند، می‌توانند به بانک توسعه صادرات مراجعه کنند تا با ارائه مدارک و مستندات از تسهیلات موجود استفاده کنند.


ارائه خدمات بیمه ریسک اعطای اعتبار

سیدآرش شهرآیینی‌ عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز ضمن تاکید بر اهمیت بازار روسیه به‌عنوان کشوری با یک‌هزار و 900‌میلیارد دلار نرخ GDP، از حمایت صندوق ضمانت صادرات برای اعتبارسنجی خریداران و شرکای تجاری در خارج کشور خبر داد و گفت: پایگاه داده‌های صندوق ضمانت، اطلاعات دقیقی نسبت به اعتبارسنجی خریداران دراختیار متقاضیان و صادرکنندگان قرار می‌دهد و کمتر از 10روز نتیجه توانمندی یا بضاعت مالی شرکای خارجی را می‌توانیم به متقاضیان اعلام کنیم. وی از ارائه خدمات بیمه ریسک اعطای اعتبار برای بانک‌های درجه2 و 3 روسیه خبر داد و افزود: نوسانات نرخ ارزهایی مانند یورو و دلار را می‌توانیم تحت‌پوشش بیمه‌یی قرار دهیم و برای روبل هنوز در حال مذاکره هستیم. وی خاطرنشان کرد: از سال2014 با صندوق ضمانت روسیه همکاری مشترک را شروع کردیم و خدمات اعتبارسنجی را دریافت می‌کنیم و اطلاعات بازرگانی شرکت‌های ایرانی و روسی را دراختیار آنها قرار می‌دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر