رایزنیهای پساتحریم برج لاجوردی با بانکها و شرکتهای مختلف خارجی این بار به خودروسازان رسیده است. گروه خودروسازی پژو طی مذاکراتی خواستار رفع موانع بانکی برای گسترش روابط تجاری به ویژه در حوزه خودرو شدند.
به گزارش ایسنا، با حدود گذشت ۹ماه از اجرای رسمی برجام و لغو تحریمها، انتظارات از حوزه بانکی هنوز به طور کامل برآورده نشده و از این باب بسیاری از روابط بین شرکتهای دیگر ایرانی و خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و نقل و انتقالات بین طرفین با مشکلاتی مواجه است؛ از این رو رایزنی برای رفع موانع بانکی بین مقامات سیاسی و بانکی ایران و طرفهای مقابل همچنان درحال انجام بوده و بخش مهمی از مذاکرات را تشکیل میدهد.
در این راستا اخیرا بانک مرکزی میزبان گروه خودروسازی پژو فرانسه بود و در این دیدار حل معضلات بانکی مورد توجه قرار گرفته است.
درحالی از چندی پیش طی قراردادهایی مشارکت خودروسازیهای بزرگ فرانسوی ازجمله پژو، سیتروئن و DS با شرکتهای مشابه ایرانی آغاز شد که رییس هیاتمدیره گروه خودروسازی پژو(PSA) نیز در دیدار خود با رییس کل بانک مرکزی بر اشتیاق برای فعالیت در ایران تاکید کرده است.
رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که با توجه به ظرفیتهای گسترده همکاری تجاری میان فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، مذاکرات میتواند آغاز کننده روابط اقتصادی بین طرفین باشد چراکه سیف معتقد است، ایران حایز ویژگیهای متمایز کنندهیی در منطقه برای تولید خودروهای فرانسوی بوده و با برنامهریزیهای وزارت صنعت، فرصتی ایجاد شده که تنها از طریق حل و فصل مسائل و مشکلات بانکی قابل بهرهبرداری است.
به دنبال درخواست گروه پژو برای حل مشکلات بانکی برای توسعه روابط با ایران، رییس کل بانک مرکزی نیز وجود موانع برای گسترش روابط بانکی، موضع سختگیرانه دولتمردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هستهیی را یادآور شده و گفته که با گذشت حدود ۹ماه از اجرایی شدن برجام لازم است فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند. البته سیف در اظهارات خود از وجود کشور سومی که به دلیل ذینفع نبودن همواره در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، مانعتراشی میکند، گله کرده است. وی گواه این موضوع را نیز کارشکنی در قراردادهای ایرباس دانسته و گفته که در زمان سفر رییسجمهوری ایران به فرانسه برای خرید ۱۱۸فروند هواپیما از ایرباس قراردادی بسته شد اما دفتر کنترل داراییهای خارجی(OFAC) پس از گذشت 8 ماه از اجرای برجام تنها به فروش ۱۷فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد درحالی که شرکت بویینگ امریکا توانست مجوز فروش ۸۰ فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیرشفاف عمل میکند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.
کارلوس تاوارس، رییس هیاتمدیره گروه خودروسازی پژو نیز با آگاهی از اینکه موارد بانکی مانعی برای توسعه روابطش با خودروسازان ایرانی و فعالیت در کشورمان است، اعلام کرده که قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاستمداران فرانسوی انتقال خواهد داد. وی البته معتقد است که دولتمردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا ایران و فرانسه بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.