درخواست واگذاری توزیع گاز به بخش خصوصی

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۴۰

گروه انرژی|

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که چند ماهی است وارد نیم قرن دوم خود شده است، روز گذشته به جمع تاجران تهرانی رفت. حضوری که مساله لزوم ایجاد تغییر در شرکت ملی گاز جهت آمادگی برای خصوصی‌سازی در آن مطرح شد. بخش خصوصی ایران خواستار این است که دولت به بحث صادرات گاز پرداخته و توزیع گاز در داخل را به این بخش واگذار کند. روز گذشته در بیست و ششمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اردشیر دادرس رییس انجمن سی‌ان‌جی (CNG) و اعضای کمیسیون بر الزام تغییرات بنیادین در شرکت ملی گاز تاکید کردند. در این مراسم عراقی، معاون وزیر ضمن اشاره به سهم 70درصدی گاز در سبد انرژی کشور، از برنامه‌ریزی شرکت ملی گازبرای هدایت نیروگاه‌های کشور به سمت مصرف گاز و جایگزینی سوخت‌های دیگر نیز سخن گفت.

پیش از این در مراسم 50سالگی شرکت ملی گاز ایران بود که لزوم اصلاح ساختاری شرکت گاز مورد توجه قرار گرفته بود. حالا حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز به پارلمان خصوصی‌ها رفته تا در خصوص نحوه تعامل این شرکت با بخش خصوصی مذاکراتی داشته باشد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: ما در شرکت ملی گاز، معتقد به خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیستیم بلکه به برون‌سپاری باور داریم و تلاش می‌کنیم بر پایه آن پروژه‌های گازی را پیش ببریم. عراقی حضور در فرصت‌های تجارت جهانی گاز را از دیگر اهداف شرکت ملی گاز برشمرد و گفت: قراردادهای سو‌آپ گازی را بطور جدی دنبال می‌کنیم و در این زمینه در حال امضای چندین قرارداد هستیم. وی با بیان اینکه مدل کسب‌و‌کار شرکت ملی گاز بر برون‌سپاری متمرکز شده است، گفت: ماموریت اصلی شرکت ملی گاز در حال حاضر روی مدیریت گاز کشور استقرار یافته و علاوه بر این، به دنبال تغییر و احیای ساختار این شرکت هستیم. پس از عراقی، منصور معظمی، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران با تاکید بر تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور، گفت: مجموعه شرکت ملی گاز ایران، جزو آن دسته از نهادهای دولتی است که خدمات سازنده‌یی برای کشور داشته است و می‌توان نمره قبولی را پای این سازمان نوشت. معظمی توسعه گازرسانی با نگاه اقتصادی را به عنوان رویکردی دانست که به گفته وی، می‌تواند از سوی متولی گاز کشور در پیش گرفته شود. وی با بیان اینکه ساختار شرکت ملی گاز ایران باید اصلاح شود، افزود: خوشبختانه اقدامات چند سال اخیر به ویژه در دولت یازدهم، به افزایش تولید گاز طبیعی در کشور منجر شده است از این رو، باید زمینه‌های گسترش بازار و صادرات این محصول را فراهم کرد. رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، افزود: وزارت نفت باید بخش عمده‌یی از تمرکز خود را روی صادرات گاز قرار دهد و این در حالی است که متنوع کردن سبد انرژی کشور باید از سوی این وزارتخانه دنبال شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ساختار شرکت ملی گاز باید دستخوش تغییر بنیادی شود، افزود: توزیع گاز در کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود. فرهاد فزونی دیگر عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران نیز میزان مطالبات شرکت ملی گاز را از مدیرعامل این شرکت جویا شد و گفت: به نظر می‌رسد این مطالبات به اندازه‌یی است که مانع سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های جدید شده است.


لزوم تغییرات از تریبون جشن 50سالگی

11مردادماه سال جاری بودکه مسعود نیلی مشاور رییس‌جمهور در جشن 50 سالگی شرکت ملی گاز ایران از پیری شرکت گاز سخن گفت. وی ضمن تاکید بر ماهیت انحصاری و وظیفه محور بودن شرکت ملی گاز، بر نبود آمادگی لازم در این شرکت برای واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اشاره کرد چرا که توجه چندانی بر سودآوری ندارد. نیلی در سخنان خود قاطعانه بر لزوم تغییرات پله‌یی برای ایجاد این آمادگی پافشاری کرد. طبق گزارش‌های پیشین «تعادل» از مراسم 50سالگی شرگت گاز، مسعود نیلی به ارائه راهکارهایی برای نیل به این مقصود پرداخت. وی معتقد بود که باید در ابتدا فرآیند شرکتی‌ و تجاری‌سازی در شرکت ملی گاز ایران طی شود، پس از آن فرآیند تنظیم مقررات و رگولاتوری و در مرحله بعدی معرفی و توسعه رقابت در این صنعت تعریف شوند. مرحله آخر قبل از خصوصی‌سازی شرکت ملی گاز از دیدگاه این استاد دانشگاه، آزاد‌سازی قیمت‌ها بود که در نهایت پس از طی این مراحل، صنعت گاز ایران می‌تواند طبق اصل 44 واگذار شود. دیگر سخنران مراسم 50سالگی شرکت ملی گاز دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده گاز GECF بود. محمد حسین عادلی، نیز در جمع مسوولان گازی و رییس‌جمهور بر الزام به نوسازی ساختار شرکت ملی گاز تاکید کرد. وی در سخنرانی خود ضمن اشاره به آینده غیرکربنی یا بی‌کربن جهان، عنوان کرد که ایران باید بداند به واسطه تغییرات در فاندامنتال بازار، اکنون سنت‌های گذشته تغییر کرده و برای مثال لزوما بازارهایی که ایران در فکر تصاحب آنهاست، در اندیشه ایران نیستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر