حاشیه‌سازان به دنبال تاخیر در نصب صندوق مکانیزه فروش

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۰۸

عضو هیات‌رییسه اتاق اصناف ایران: خبری از کمک‌های دولتی نیست

گروه تشکل‌ها|

بهمن سال94 بود که طرح نصب صندوق مکانیزه فروش به صورت رسمی در سراسر کشور آغاز و ۲۹اتحادیه صنفی ملزم به نصب صندوق مکانیزه فروش در محل کسبی خود شدند؛ این موضوع درحالی است که حدود 8ماه از اجرای شدن این طرح می‌گذرد و متولیان اصناف هنوز به نقطه مطلوب اجرای این قانون دست نیافته‌اند. عده‌یی از کارشناسان نصب صندوق‌های مکانیزه فروش را به نفع اصناف و دولت می‌خوانند و عده دیگری به اقدام‌های کارشناسی شده اجرای طرح باران اشاره دارند. به عبارت دیگر؛ نصب صندوق‌های مکانیزه فروش درحال حاضر جزو دیگر مباحثی است که به سمت حاشیه رفته و به گفته سخنگوی اتاق اصناف ایران؛ اجرای طرح تجهیز رایگان اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب «طرح باران»، منافع اصناف و دولت را توامان در پی خواهد داشت و دریافت مالیات را عادلانه، شفاف و نظام مند خواهد کرد. به گفته صفایی، اجرای این طرح موجب خواهد شد شبکه تولید و توزیع کشور از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان تا آخرین حلقه زنجیره توزیع به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند، واسطه‌های غیرضرور حذف شود و کالا ارزانتر به دست مصرف‌کننده برسد.

در همین حال، عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران درباره نصب صندوق‌های مکانیزه فروش به «تعادل» گفت: اصناف در تصویب این قانون با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو بودند به عنوان مثال درحال حاضر ما شاهد فعالیت واحدهای صنفی خرد و کوچک در نظام اقتصادی ایران هستیم که بحث آموزشی مهم‌ترین رکن اجرای این قانون است. درواقع، واحدهای صنفی فعال باید به بحث آموزش توانمند شوند و در حال حاضر نیز اتاق اصناف درصدد چگونگی راه‌اندازی بحث‌های آموزشی است. محمدعلی صدیقی در ادامه توضیح داد: درحال حاضر یکی از شرایطی که ما به سمت اجرایی شدن این بند از قانون (نصب صندوق‌های مکانیزه فروش) قدم برداشته‌ایم بحث‌هایی همچون توانمندی مالی است. در گذشته واحدهای صنفی از رفتارهای سازمان امور مالیااتی ناراضی بودند و همین موضوع باعث شد تا اصناف به اجرای طرح باران بپردازد. به عبارت دیگر، تحویل اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی به عنوان مهم‌ترین شرط اجرای این قانون است که خوشبختانه با اجرای عملیاتی این بند از قانون ما توانستیم تعامل خوبی با سازمان امور مالیاتی برقرار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که قانونگذار چه واحدهای صنفی را مشمول اجرای این بند از قانون کرده است، گفت: براساس قانون، قانونگذار ۲۹اتحادیه صنفی را مشمول طرح نصب صندوق مکانیزه فروش برشمرده است که امیدواریم با بحث‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در این راستا بتوانیم تا دو سال آینده به نقطه مطلوبی دست یابیم.


پابرجا بودن بحث‌های حاشیه‌ای در بدنه اصناف

به گفته صدیقی؛ بیش از 50درصد از واحدهای صنفی کشور به نصب صندوق‌های مکانیزه فروش تجهیز شده‌اند که با ارتقا بحث‌های آموزشی اتاق اصناف سعی بر همه‌گیر شدن اجرای این بند از قانون دارد.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه تا سال آینده چشم‌انداز اجرای این بند از قانون را چطور ارزیابی می‌کنید؛ گفت: بحث صندوق مکانیزه فروش طوری مطرح شد که انگار فقط جنبه مالیاتی دارد درحالی که اجرای عملیاتی این قانون اصلا این طور نیست، بلکه صندوق مکانیزه انبارسازی، موجودی، درآمد و هزینه‌ها را در قالب یک نرم‌افزار و به شکل آنلاین و لحظه به لحظه به فعالان صنفی نشان می‌دهد. اینکه بگوییم تا پایان سال95 تمامی اصناف به صندوق‌های مکانیزه فروش مجهز خواهند شد بحث درستی نیست؛ چراکه درحال حاضر یک‌سری بحث‌های حاشیه‌یی منجر به کندتر شدن اجرای طرح باران شده است.

نمی‌توان نصب صندوق‌ها را به‌طور کامل اجرایی کرد

صدیقی در ادامه افزود: به‌عنوان مثال در شهرهای کوچک و روستاها ما شاهد واحدهای صنفی خرد و کوچک همچون سبزی فروشی هستیم که این فعالان به‌دلیل عدم تحصیلات کافی نمی‌توانند به سمت اجرایی شدن این طرح (نصب صندوق‌های مکانیزه فروش) پیش روند، بنابراین این افراد علاوه براین که از سواد کافی برخوردار نیستند بلکه توان مالی لازم را برای خرید تجهیزات ندارند و بنابراین نمی‌توانیم این طرح را به‌طور کامل در کشور اجرایی کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که دولت قرار بود برای نصب صندوق‌های مکانیزه کمکی به واحدهای صنفی که فاقد توان مالی هستند بکند و حال اجرای این موضوع چه شد؛ گفت: این اتفاق (کمک دولت درراستای تجهیز اصناف به صندوق‌های مکانیزه) در حد یک تفاهمنامه بوده که تاکنون نیز اجرایی نشده، البته اصناف هم در زمینه ورود دولتمردان به اقدام‌های مرتبط صنفی انتظاری ندارند. اما باید گفت که در سال95 بیشترین واحدهای صنفی به صندوق‌های مکانیزه فروش تجهیز خواهند شد.


مقاوت در برابر تغییر همیشگی بوده

صدیقی بااشاره به جنبه‌های مثبت این طرح (نصب صندوق‌های مکانیزه فروش) گفت: استفاده از صندوق مکانیزه به صنوف کمک می‌کند که مدیریت موفق‌تری بر کار خود داشته باشند. اگر از یکی از فعالان صنفی سوال شود که درآمد و هزینه شما چه قدر است، در هر ماه یا سال، سود فروش تو چقدر بوده و کجاست، نمی‌دانند که سودش را کجا خرج کرده است. به‌طور کلی اصلا نمی‌دانند که چه میزان سود یا هزینه واحد صنفی کرده‌اند. وی با بیان اینکه اجرای قوانین همیشه با حاشیه‌های مختلفی رو‌به‌رو است، اضافه کرد: تغییر، همیشه با مقاومت‌هایی روبه‌رو بوده است و این مخصوص قشر اصناف، یا حتی مخصوص جامعه ایرانی و عصر حاضر نیست؛ به بیان دیگر، تا بوده، انسان در برابر تغییر، مقاومت داشته است. حال به این امر، سنتی بودن جامعه صنفی را نیز اضافه کنیم وصندوق مکانیزه فروش یکی از این تغییرات است که برخی از صنوف مقاومت‌هایی در برابر استفاده از آن دارند.


اصناف هیچ‌گاه مخالف پرداخت مالیات نیستند

ازسوی دیگر، سخنگوی اتاق اصناف ایران بااشاره به نصب صندوق مکانیزه فروش گفت: نصب صندوق مکانیزه فروش در واحدهای صنفی به نفع اصناف و دولت خواهد بود به این دلیل که یکی از مزایای آن دریافت عادلانه مالیات و نظام‌مند بودن آن خواهد بود. مجتبی صفایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران افزود: اجرای این طرح باعث می‌شود تا شبکه تولید و توزیع کشور از تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان تا آخرین حلقه زنجیره توزیع به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند و با حذف واسطه‌های غیر ضرور کالا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد. وی تصریح کرد: با اجرای پروژه نصر (نصب صندوق‌های مکانیزه فروش) این صندوق‌ها به صورت رایگان دراختیار واحدهای صنفی قرار خواهد گرفت و بدین وسیله اصناف در اجرای بزرگ‌ترین پروژه ساماندهی مالیاتی کشور پیشقدم شده و به دولت کمک خواهند کرد. صفایی با اشاره به افزایش حدود ۱۵درصدی مالیات در بودجه سال آینده و لغو معافیت‌های مالیاتی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد: اصناف هیچگاه مخالف پرداخت مالیات نبوده و نیستند بلکه بر دریافت عادلانه و نظام‌مند مالیات اصرار دارند. وی اظهار کرد: با اجرای پروژه نصب صندوق‌های مکانیزه فروش، بازرسی‌های صنوف نیز مکانیزه شده و بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری بازرسی اصناف کاسته خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر