پویایی بورس در گرو تحولات سیاسی

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۷۲


بررسی‌ شاخص‌های بورس اوراق بهادار در شهریورماه سال‌های گذشته، گواهی بر این کاهش در دوره‌های مختلف در این ماه است. زیرا با تعیین موعد مقرر تسویه حساب‌های شرکت‌ها و کارگزاری‌های بورس، بازار همواره با افت همراه بوده است. بسیاری از سهامداران با فروش سهام اقدام به تسویه حساب‌های خود کرده که این روند موجب پیشی گرفتن عرضه از تقاضا شده است. فشار سهامداران برای فروش بیشتر موجب شده تا ریسک کاهش قیمت‌ها افزایش یابد و عرضه‌کنندگان، قیمت سهام خود را با افت بیشتری به بازار ارائه کنند. از این رو با توجه به خصوصیات شهریورماه می‌توان نتیجه گرفت روند نزولی در این ماه بعید به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر اگر معاملات بلوکی به کمک شاخص‌های بازار سرمایه نمی‌آمد حتی این میزان افت نیز با ارقام بزرگ‌تری منعکس می‌شد. با این حال انتظار می‌رود شاخص بازار در روزهای آینده با ریزش بیشتری همراه باشد.

از سوی دیگر در هفته جاری، بازار بورس با نشست خبری رییس این سازمان همراه بود. اگرچه رییس سازمان بورس با ارائه وعده‌ها و سیاست‌های جدیدی درصدد بود تا تحرکاتی را برای بازار بورس فراهم کند اما دیدیم که اعلام سیاست‌های جدید رییس سازمان بورس، فاقد هرگونه التهاب مثبت برای افزایش دادوستدها بود چراکه در بازار بورس پارامترهای عرضه و تقاضا تعیین‌کننده افزایش یا کاهش شاخص بازار است و هم‌اکنون بازار سرمایه فعلی از کمبود تقاضا رنج می‌برد. بر همین اساس خبرهای این‌چنینی در افزایش تقاضا بی‌تاثیر خواهد بود. تقاضای موجود هم به‌شدت به میزان نقدینگی وابسته است.

از این رو با وجود قیمت‌های جذاب سهام در بازار کنونی، شاهد کمبود خریدار هستیم. از سوی دیگر سهامدارانی که برای سودگیری در زمان کوتاه سهم خریده باشند، زودتر از همه اقدام به فروش می‌کنند. اگرچه ممکن است شاخص بار دیگر بر مدار نزولی قرار گیرد اما باید در نظر داشت که احتمال نزول شدید هم نمی‌توان برای شاخص متصور بود، زیرا همچنان خوش‌بینی به آینده اقتصاد کشور با وجود رکود فعلی که وجود دارد، می‌تواند کف‌های قدرتمند در برابر قیمت سهم ایجاد کند. اگرچه مشکل اصلی بازار سرمایه در برهه کنونی به کمبود تقاضای موثر باز می‌گردد اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم برای تحریک تقاضای موجود به سیاست‌های حمایتی و تزریق نقدینگی بیشتر رو بیاورد، چراکه 6ماهه دوم سال جاری آخرین فرصت دولت روحانی برای نتیجه‌گیری از اقتصاد کشور است و اگر در ماه‌های باقیمانده نتواند بازار بورس را به اندازه کافی ارتقا دهد، بی‌شک حمایت سهامداران بورس که البته قشر بسیار اثرگذاری در انتخابات هستند را از دست خواهد داد. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به چالش‌های کنونی بازار بورس، دولت یازدهم اقدامات جدی را در این راستا انجام دهد.

از لحاظ تکنیکال هم اگر بخواهیم، روند آینده بازار بورس را پیش‌بینی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که روزهای آینده با ریزش قابل توجه سهام بازار بورس، دوران طلایی و پررونق را در 6ماهه دوم آغاز خواهد کرد. تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد شاخص بازار بورس در روزهای اخیر با ریزش حدود هزار واحدی به رشدهایی به میزان 87هزار واحدی هم خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر