چشم‌انداز ورود خودرویی‌ها به ایران

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۲۴۸

مراودات خودرویی ایران و اروپایی‌ها بعد از اجرایی شدن برجام روز به روز با افزایش روبه‌رو شده است. در همین زمینه هیات بلندپایه‌یی از رنو در راه ایران است. هیاتی که با افزایش تبادلات دوجانبه با خود تکنولوژی و منابع مالی به کشور خواهد آورد. اما در این بین باید سه بحث را در موضوعات جوینت ونچر در نظر داشت. انتقال دانش و تکنولوژی، انتقال سرمایه و ورود سرمایه خارجی و سومین عامل که مهم‌ترین بحث نیز به شمار می‌رود، ایجاد بازار صادراتی است. ایران در هر مراوده بین‌المللی و در هر مشارکتی سعی دارد که این سه سرفصل را در مباحث جوینت ونچر در نظر بگیرد.

حال اگر به سوابق رنو در قالب سی‌بی‌یو و سی‌کی‌دی نگاهی انداخته شود، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای صنعت خودرو ایران ترسیم کرد. در بخش سی‌بی‌یو که صرفا مختص به بخش واردات است، یکی از برندهایی که ظرف سه‌سال گذشته رشد بسیار سریعی داشته و تقریبا از اواسط جدول به رتبه‌های بالای جدول ارتقا پیدا کرده، برند رنو بوده است. این آمارها حاکی از آن است که سهم بازار رنو رو به افزایش است.

اما در قسمت سی‌کی‌دی تنوع محصولاتی که رنو در ایران دارد، بسیار مناسب و کاملا قابل دفاع است. این موضوع نشان می‌دهد که رنو چه از نظر ظاهری، چه از نظر تکنولوژی روز و چه از نظر کیفیت تاکنون پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی بوده است و توانسته در بازار داخل هم روند رو به رشدی را تجربه کند و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

از سوی دیگر برند رنو به خوبی ارزش بازار ایران را می‌داند، چرا که هم در حوزه خودروهای وارداتی و هم در حوزه تولید در ایران فضای خوبی برای مانور دارد و جایگاه آن در کشور هر روز رو به افزایش است و لازم است که بازار ایران را جدی بگیرد. کمااینکه رنو از محدود برندهایی بود که در زمان تحریم‌ها ما را تنها نگذاشت و در ایران حضور همیشگی داشت. طبیعتا در این شرایط اگر بخواهیم، مراوده‌یی با این برند داشته باشیم به هیچ عنوان جای نگرانی وجود نخواهد داشت چرا که در یک ارتباط تجاری برد-برد آنها می‌توانند از مزیت حضورشان در بازار ایران استفاده کنند و ما هم در سه حوزه که درخصوص آن توضیحاتی دادم روی منافعمان تمرکز داشته باشیم. هرچند تا جایی که اطلاع دارم، سیاست دولت این است که صرفا تمرکز همکاری با یک شرکت صورت گیرد.

همچنین یکی دیگر از اهداف این مشارکت‌ها بومی‌سازی است که در این بین بحث تعمیق ساخت داخل وجود دارد. ایران در شرایط همکاری و مشارکت میزان تعمیق ساخت داخل را در نظر دارد. تعمیق ساخت داخل یکی از مواردی است که به عنوان مشوق‌های تولیدی در نظر گرفته می‌شود و درصورتی که رنو درصد مشخصی میزان تولید داشته باشد و قطعات ساخت داخل باشد، می‌تواند از مزیت کاهش تعرفه استفاده و قطعات را با قیمت کمتری وارد کند. علاوه بر آن در زمینه قطعاتی که تولید می‌شود، مزیت رقابتی دارد و از طرفی ایران در این زمینه می‌تواند، هاب منطقه شود. خود خودرو چه در تامین قطعات و چه در تامین قطعات یدکی می‌تواند منجر به انتقال تکنولوژی شود. افراد در این بخش با ساخت قطعات و تولیدات آن با فناوری روز آشنا می‌شوند و از سوی دیگر در تولید قطعات داخلی که یکی از مشوق‌های اصلی نیز به شمار می‌رود، جذاب است و آنها روی این موضوع سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بنابراین در این شرایط انتقال دانش به صورت مستقیم صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر