امریکا و فرانسه، جهنم مالیاتی شرکت‌ها

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۶۴

گروه گوناگون| کشورها، برای تامین بودجه و هزینه‌های خود، راهکارهای مختلفی دارند تا از آن طریق، گردش مالی را کنترل کرده و بتوانند در پروژه‌ها و خدمات‌رسانی‌ها نقش بهتری ایفا کنند. مالیات و عوارض، یکی از پرداخت‌های الزامی و بلاعوض برای شهروندان است. در این میان محاسبه مالیات شرکت‌ها، به صورت‌های مختلف انجام می‌گیرد و شاید در هر کشوری رویه و رویکرد مختلفی را شاهد باشیم. در این میان، برخی گزارش‌های تازه به بررسی مقایسه نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در کشورهای مختلف پرداخته‌اند. براساس این گزارش که آخرین آمار به دست آمده از سال جاری میلادی، یعنی 2016 است، نرخ مالیات بر درآمد برخی شرکت‌‌های OECD اعلام شده است.

همان‌طور که اشاره شد، شرایط و میزان تعیین نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشورهای معرفی شده در این گزارش، ایالات‌متحده امریکا با 35درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، بالاترین رتبه را بین سایر کشورها دارد. طبق برخی گزارش‌های رسیده، مالیات بر درآمد شرکت‌ها، یکی از روش‌های اصلی کسب درآمد برای دولت امریکاست. پس از آن، فرانسه با 34.4درصد و با کمی اختلاف با ایالات‌متحده، در رتبه دوم این جدول قرار دارد. طبق آمارهای رسیده، این‌طور به‌نظر می‌رسد که در فرانسه، این نرخ در سال‌های گذشته نوسان چندانی نداشته است. بعد از فرانسه، استرالیا با 30درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، رتبه سوم را در این آمار به خود اختصاص می‌دهد. ایتالیا نیز با 27درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، چهارمین رتبه را در جدول دارد.

اسپانیا در سال2016، با 25درصد نرخ مالیات بر درآمد کشورها، به‌عنوان پنجمین کشور در این آمار ارائه شده، قرار دارد. این درحالی است که پیش از این، در گزارش‌هایی اعلام شده بود که وزیر دارایی اسپانیا، خواستار افزایش میزان مالیات بر درآمد شرکت‌های فعال اسپانیایی شده بود. به نظر او، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، مالیاتی که شرکت‌ها در اسپانیا پرداخت می‌کنند بسیار اندک بوده و لازم است از طریق بازنگری در اعطای برخی معافیت‌های مالیاتی، این وضعیت بهبود یابد. قرار بوده این برنامه در نیمه اول سال2014 میلادی اجرا شود. نرخ مالیات بر درآمد کشورها تا قبل از سال2014، رقم پایین‌تری نسبت به سال2016 بود که شاید به‌ علت اجرایی شدن اصلاحات در نظام مالیاتی اسپانیا باشد.

ایتالیا نیز در این رده‌بندی با اختلاف کمی از اسپانیا، قرار دارد. نرخ مالیات در این کشور، چیزی در حدود 27.5درصد است. اما ششمین کشور در این رتبه‌بندی، ژاپن است که با 24.3درصد، در میانه این جدول قرار گرفته است. بعد از آن کره‌شمالی با 22درصد نرخ مالیات، در رتبه ششم و ترکیه با 20درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، در رتبه هفتم بین کشورها قرار دارد. هرچند که گفته می‌شود محدوده نرخ مالیات بر درآمد در ترکیه، بین 15 تا 40درصد در نوسان است. در حقیقت این نرخ به میزان درآمد سالانه این کشور بستگی دارد.

انگلیس هم، با 20درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، در رتبه هشتم این رده‌بندی قرار دارد. براساس گزارش‌های به دست آمده جرج آزبورن وزیر دارایی سابق بریتانیا، کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به 15درصد را در دستور کار این کشور قرار داده بود. وی این امر را به‌دلیل حفظ سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در بریتانیا می‌دانست. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌ گرفته، ممکن است بعد از برگزیت، در این کشور، نرخ مالیات بر درآمد کشورها، در سال2017، به 19درصد و در سال2020 به 17درصد کاهش یابد.

آلمان با 15.8درصد و کانادا با 15درصد نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، به ترتیب در رتبه‌های نهم و دهم این جدول قرار دارند.

در بین این کشورها، ایرلند یکی از پایین‌ترین نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها را در سراسر جهان دارد. باتوجه به اعلام سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)، نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در ایرلند 12.5درصد است و این در مقایسه با سایر کشورها، نرخ بسیار کمی است.

اخد مالیات، نه تنها در این کشورهای معرفی شده، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان امری قابل‌قبول است، همان‌طور که پرداخت مالیات از سال‌ها پیش، با شیوه‌هایی متفاوت بین مردم سابقه داشته است. از آنجا که شهروندان در کشورهای مختلف، بر اثر افزایش آگاهی به این نتیجه رسیده‌اند که بخشی از درآمدشان، به‌دلیل خدمات دولت به دولت تعلق دارد تا برای حفظ خود و آرامش مردم از آن بهره ببرد، قسمتی از درآمدشان، صرف مالیاتی می‌شود که برای عمران و آبادی کشور هزینه می‌شود و فرار از پرداخت آن جایز نیست. بر همین اساس هم بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بخش اعظم بودجه خود را با تکیه بر همین مالیات‌ها می‌بندند؛ نکته‌یی که بسیاری کارشناسان درمورد کشورهای نفت‌خیز نیز لازم و حیاتی می‌دانند چراکه این کشورها بخش مهمی از بودجه خود را با اتکا به درآمدهای نفتی درنظر می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر