از منطقه

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۹۸

نخستین قطار حامل کالا از چین به افغانستان می‌رسد

نخستین قطار حامل کالا عصر پنج‌شنبه چین را به مقصد بندر حیرتان در شمال افغانستان ترک کرد. این نخستین قطار در تاریخ روابط دو کشور است که مستقیم میان افغانستان و چین کالا حمل می‌کند و قرار است که به زودی به افغانستان برسد. به گزارش ایرنا، این خط آهن در ساختار برنامه یک کمربند یک راه ایجاد و قرار است که ماهانه دو بار کانتینرهای اجناس تاجران افغان را به حجم ۴۵ فوت به وزن ۲۹تن و ۴۰ فوت به وزن ۲۶تن از ایستگاه شهر هایمن چین به مقصد بندر حیرتان افغانستان حمل ‌کند. این قطار تا رسیدن به افغانستان از کشورهای قزاقستان و ازبکستان عبور و به بندر حیرتان در ولایت بلخ خواهد رسید. قرار است که از طریق این خط آهن اموال صادراتی افغانستان از قبیل سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و سایر اقلام صادراتی به چین صادر شود. براساس توافق کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ایران و افغانستان، شبکه خط آهن چین با عبور از این کشورها به راه آهن ایران وصل خواهد شد.


برکناری 4 شهردار ترکیه در ارتباط با کودتا

مقام‌های مسوول در ترکیه چهار شهردار منتخب را به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن از کار برکنار کردند. به گزارش سی‌ان‌ان ترک به نقل از یاشین آکتای، معاون رییس حزب عدالت و توسعه ترکیه عزل این چهار نفر پس از اطمینان از ارتباط آنها با فتح‌الله گولن صورت گرفت. در پی کودتای ماه گذشته در ترکیه که منجر به کشته شدن دست‌کم۲۴۰نفر شد؛ دولت این کشور دست به بازداشت‌های گسترده‌یی در میان همه رده‌های مسوولیتی در این کشور زد. ده‌ها هزار نفر در بخش خدمات دولتی؛ نیروهای امنیتی؛ ارتش؛ دادگستری و سیستم آموزشی و دانشگاه‌های ترکیه در همین رابطه از کار عزل شده‌اند.


سایه تروریسم بر سر بندر «گوادر» پاکستان

بندر گوادر پاکستان شاهد حمله تروریستی به ماموران حافظ امنیت این بندر بود. به گزارش ایرنا، پلیس ایالت بلوچستان اعلام کرده در حمله گروهی از تروریست‌ها به خودروهای حامل نیروهای امنیتی در بندر گوادر 6 نفر از این نیروها به قتل رسیدند و تروریست‌ها هم موفق به فرار شدند. وقوع این حمله تروریستی در گوادر موجب نگرانی مقامات این کشور شده است. پاکستان حساب ویژه‌یی روی بندر گوادر برای آینده اقتصاد این کشور باز کرده و اگرچه این کشور آمار و ارقام مشخص یا تصاویر گویایی از میزان پیشرفت طرح‌های توسعه در بندر گوادر ارائه نداده اما مدعی است طرح‌های مختلف مربوط به توسعه این بندر به خوبی پیش می‌رود. چینی‌ها هم حساب ویژه‌یی روی بندر گوادر به عنوان قطب اصلی راهرو اقتصادی چین- پاکستان باز کرده و سرمایه‌گذاری کلانی برای اجرای این طرح از بندر گوادر تا استان سین کیانگ در چین به طول سه هزار کیلومتر انجام داده‌اند و همواره یکی از نگرانی‌های اصلی آنان، بحث امنیت در پاکستان بوده و بارها از دولت و ارتش پاکستان خواسته‌اند تا ضمن توجه به این مهم، نگاه ویژه‌یی به امنیت پرسنل شرکت‌های چینی در پاکستان داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر