هشدار IMF نسبت به پیری نیروی کار منطقه یورو

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۸۳

گروه جهان| صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی هشدار داد پیر شدن نیروی کار منطقه یورو به کاهش رشد بهره‌وری در این منطقه طی سال‌های پیش رو منجر خواهد شد. تارنمای اینترنتی صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در این زمینه اعلام کرد که پیرتر شدن جمعیت و متعاقب آن کاهش بیشتر رشد بهره‌وری، چالش سیاسی دیگری برای دولتی‌هایی خواهد بود که با تبعات ناشی از بحران‌هایی مانند بحران بدهی‌ها و بیکاری مواجه هستند.

انتظار می‌رود، جمعیت منطقه یورو به شکل چشمگیری در چند دهه آینده پیرتر شود. این امر در وهله نخست باعث افزایش تعداد بازنشستگان در مقایسه با نیروی کار (افراد بین 15تا 64 سال) در این منطقه خواهد شد و دوم متوسط سن نیروی کار افزایش خواهد شد که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، سهم نیروی کار در رده سنی 55 تا 64 سال تا دو دهه آتی تا یک سوم افزایش یابد. این رقم اکنون 15تا 20درصد است.

این صندوق افزود: نظریه‌های مختلفی درباره تاثیر مسائل سنی بر بهره‌وری مطرح است از یک سو، چند سال تجربه کاری افراد می‌تواند به بهره‌وری بیشتر نیروهای کار مسن‌تر کمک کند و از سوی دیگر وضعیت متزلزل‌تر سلامت همچنین مهارت‌های منسوخ آنها می‌تواند بهره‌وری را کاهش دهد. این گزارش متوسط رشد کلی بهره‌وری در منطقه یورو را حدود 0.8درصد پیش‌بینی کرد و گفت در صورت کاهش تاثیر نیروی کار مسن این رقم می‌تواند به حدود یک درصد در سال افزایش یابد. صندوق بین‌المللی کار در گزارش خود خاطرنشان کرد: این نتایج به طور کامل در مقایسه با وضعیت نیروهای کار در امریکا مغایرت دارد. پیش‌بینی می‌شود، جمعیت نیروی کار در امریکا اندکی جوان‌تر شود و از این رو تاثیر پیرتر شدن جمعیت بر بهره‌وری قابل اغماض است.

تاثیر مسن‌تر شدن جمعیت کشورهای عضو یورو و تاثیر آن بر کاهش نرخ بهره‌وری بیش از همه روی کشورهایی همچون یونان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا خواهد بود که تاکنون سطوح بدهی‌شان افزایش یافته و به رشد سریع بهره‌وری برای امکان رقابت‌پذیری اقتصادشان و نیز کاهش بیکاری نیاز دارند. این گزارش افزود: بهبود وضعیت سلامت می‌تواند به شکل قابل ملاحظه‌یی تاثیرات منفی ناشی از رشد جمعیت بر بهره‌وری را کاهش دهد. خط مشی‌های سیاسی در حوزه بازار کار روی آموزش یا بازآموزی نیروهای کار متمرکز خواهد بود که تاثیر افزایش سن را کاهش خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر