سهم 30درصدی مسکن در گردش نقدینگی کشور

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۱

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌‌وشهرسازی بااشاره به اینکه در دو تا سه سال اخیر، سهم مسکن از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به ۱۰ تا ۱۲‌درصد رسیده است، گفت: بانک مرکزی تنها نقش ۲۵درصدی مسکن را برای اقتصاد قائل است و سهم مسکن از کل گردش نقدینگی ۲۰تا ۳۰‌درصد و سهم دولت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیم تا ۳‌درصد است.

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان افزود: در مقایسه بخش مسکن با بخش راه، مشاهده می‌کنیم که بیش از ۸۰‌درصد سرمایه‌گذاری در بخش راه توسط دولت صورت می‌گیرد ولی بخش مسکن متکی به بخش خصوصی است و این یکی از نکات قابل‌توجه برای بخش مسکن است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: با نقشی که مسکن در اقتصاد کلان دارد و چهره‌نمایی از وضعیت موجود که ۲۳میلیون خانوار در برابر ۲۲میلیون مسکن داریم، نشان می‌دهد که در حال حاضر با کاهش یک‌میلیون واحدی مسکن برای خانوارهای کشور روبه‌رو هستیم. وی اظهار کرد: طبق آمار سال۱۳۹۰، یک‌میلیون و ۶۰۰هزار خانه خالی داریم (یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی در محدوده شهری و ۴۰۰هزار واحد مسکونی در محدوده روستایی) که این میزان کمبود مسکن را برای افراد نیازمند به واحد مسکونی تامین نمی‌کند و اینها واحدهای خالی گران‌قیمتی هستند که برای سفته‌بازی ایجاد شده‌اند بدین‌معنا، عملا نتوانسته‌ایم برای مازاد جمعیتی نیازمند و متقاضی مسکن، مسکن تهیه کنیم. مظاهریان تاکید کرد: یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد مسکونی خالی، خانه‌های گران‌قیمتی هستند که برای سفته‌بازی ساخته شده‌اند و برای همین نیز خالی مانده‌اند و در حال حاضر خریداری برای آنها وجود ندارد اما یک‌میلیون مسکنی که احتیاج داریم نیاز واقعی مسکن برای خانوارهایی است که باید تشکیل خانواده بدهند.

راهکار خروج سفته‌بازان از بازار مسکن

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با‌اشاره به دانش جهانی برای نیاز واقعی مسکن گفت: دانش جهانی می‌گوید که اگر ۴تا ۵‌درصد بیش از نیاز مسکن داشته باشیم مسکن کالای مصرفی خواهد بود و از بورس‌بازی خارج خواهد شد.

مظاهریان با‌اشاره به اینکه سهم ۳۳‌درصدی مسکن از هزینه خانوار بسیار بالاست و این رقم برای دهک‌های پایین بیشتر می‌شود، گفت: سهم مسکن از هزینه خانوار که ۳۳‌درصد است رقم خوبی نیست همچنین سهم زمین از هزینه تولید که ۵۵‌درصد است رقم مناسبی نیست.

همین که در شهرها شاهد هستیم به صاحبان زمین سهم‌های مختلف ۶۰، ۵۰، ۴۰‌درصد پیشنهاد داده می‌شود نشان می‌دهد که سهم زمین در سرمایه‌گذاری این بخش سهم بالایی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر