عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات شاید شهریورماه

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۶۴

گروه صنعت|

وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل سال جاری از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مسوول اجرای 7 برنامه شد که یکی از آنها طرح رونق تولید بود. بر اساس این طرح، مقرر شد 7هزار و 500واحد کوچک و متوسط و تعدادی از طرح‌های بالای 60درصد پیشرفت با دریافت وام از بانک‌های عامل، احیا شده و به چرخه تولید باز گردند. علاوه بر این اعلام شد تسهیلات طرح رونق تولید فقط به واحدهایی اعطا می‌شود که تنها مشکل آنها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش باشد و از نظر نیروی انسانی و بازار فروش مشکلی نداشته باشند. در همین راستا سامانه بهین‌یاب برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام روی پرتال وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد.


ثبت‌نام 16هزار واحد صنعتی

اما بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی قائم‌مقام امور تولید وزیر صنعت، از ۱۶هزار واحد صنعتی ثبت‌نام شده در این سامانه، ۸هزار واحد واجد شرایط دریافت تسهیلات تشخیص داده شدند و تا آخر شهریورماه سال جاری، مراحل عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات به این واحدها باید به پایان برسد تا این واحدها فرصت کافی برای استفاده از تسهیلات در جهت رونق واحد مربوط و خروج از رکود را داشته باشند. رضا رحمانی با اشاره به اینکه واحدهای دارای زیر 50نفر نیرو، کوچک و زیر 100نفر متوسط محسوب می‌شوند، اعلام کرد که امسال برای حدود 10هزار واحد کوچک و متوسط، تسهیلات در نظر گرفته شده است و امکان ادامه این طرح برای سال آینده نیز وجود دارد. علاوه بر اینکه اکنون هر واحد به‌طور میانگین برای دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است. به گفته وی، صرفا با ثبت نام برای دریافت تسهیلات، حقی برای واحدهای صنعتی و صاحبان آن ایجاد نمی‌شود و ثبت‌نام تنها به منزله اعلان مشکل است.


بسته‌های تشویقی برای صنایع

قائم‌مقام وزیر صمت در ادامه با اشاره به اینکه سود تسهیلات اعطایی بالا است، تاکید کرد: در حال حاضر بنا بر این نیست که یارانه‌یی به واحدهای صنعتی و معدنی موضوع طرح رونق تولید اختصاص داده شود، اما ممکن است در این زمینه سیاست‌های تشویقی خاصی در نظر گرفته شود. نگرانی صاحبان واحد‌های صنعتی از عدم همکاری و همراهی بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات معضلی بود که بارها از زبان تولید‌کنندگان مطرح شد، اما به نظر می‌رسد موانعی که در ابتدای اجرای این طرح از سوی بانک‌ها ایجاد شده بود، اکنون رفع و رجوع شده است. رحمانی در این زمینه با بیان اینکه در روزهای نخست اجرای این طرح از نحوه همکاری بانک‌ها راضی نبودیم، گفت: در حال حاضر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدها تولیدی عملکرد خوبی ارائه کرده‌اند و از این موضوع اظهار رضایتمندی می‌کنیم.


ضرورت بازگرداندن واحدهای تملک‌شده

اما از آنجایی که بر اساس قانون رفع موانع تولید، بانک‌ها از بنگاه‌داری منع شده‌اند ضرورت بازگرداندن واحدهایی که نتوانسته‌اند اقساط تسهیلات دریافتی خود را بازپرداخت کنند و به تملک بانک در آمده‌اند دوچندان می‌شود. کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این باره گفت: تلاش می‌شود تا با برگزاری جلسات مشترک با بانک‌های عامل و واحدهای تملک شده، زمینه تولید مجدد و اشتغال دوباره فراهم شود. به گفته وی،‌ هدف اصلی همه فعالان بخش صنعت و تولید کشور باید بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید با استفاده از همه ساز و کارهای موجود باشد. وی افزود: مساعدت ویژه بانک‌ها برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی در این چرخه اهمیت ویژه‌یی دارد که باید از سوی بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد. حسین نجاتی، دیگر عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این زمینه خواستار همکاری و مساعدت ویژه بانک‌ها برای راه‌اندازی مجدد آن دسته از واحدهای تولیدی کشور شد که زمین یا وثایق آنها در تملک بانک است و تصریح کرد: آنچه در قانون رفع موانع تولید آمده بانک‌ها را از بنگاهداری منع کرده طبق همین اصل بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف واحدهای تولیدی اقدام لازم را انجام دهند تا بستر برای تولید مجدد واحدها فراهم شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر