روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۷۹

6 گروه کالایی در اولویت مبارزه با قاچاق قرار گرفت

تسنیم| قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت با بیان اینکه «عملیات مبارزه با قاچاق کالا در کشور اولویت‌بندی شده و به نوبت به آنها رسیدگی می‌شود»، گفت: گروه اول این فهرست پوشاک، دخانیات، سیگار، لوازم‌ خانگی، لوازم ‌آرایشی و بهداشتی و لوازم خودرو است. مجتبی خسروتاج در واکنش به برخورد مقطعی و منطقه‌یی مبارزه با قاچاق در کوچه مروی اظهار کرد: عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور شکل‌ گرفته است و مقامات بخش‌های مختلف توجه ویژه‌یی به این بخش ‌دارند، بنابراین وقتی این عزم در همه سطوح وجود دارد، نمی‌توان مشاهده کرد که در سطح عرضه، برخورد لازم وجود نداشته باشد. وی افزود: همه باید به موضوع قاچاق کالا در کشور حساس باشند. برای برخور‌د با بعضی کالاها مانند میوه به کد نیز نیاز نداریم و قاچاق بودن آنها برای ما محرز است و خود مردم نیز می‌توانند در این باره همکاری کنند. خسروتاج تصریح کرد: همان‌طور که از مرزبان، شرکت حمل‌ونقل، انباردار و غیره توقع داریم که در برخور‌د با کالای قاچاق حساس و قاطع باشند. وی در واکنش به صحبت‌های خرده‌فروشان مبنی بر اینکه چرا مبارزه با قاچاق کالا از سطح خرده‌فروشی انجام می‌شود؟ گفت: درصورتی ‌که ما مرزها را ول کرده باشیم و تنها در سطح خرده‌فروشی با کالای قاچاق برخورد کنیم، آن موقع می‌توان حرف اصناف را در نحوه نادرست برخورد با قاچاق کالا قبول کرد. وی اذعان داشت: اما اکنون برخورد با کالای قاچاق در تمام سطوح در حال انجام است. قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمیته‌های مختلفی را برای برخور‌د با کالای قاچاق تشکیل داده و در حال برخورد با این پدیده است. خسروتاج با بیان اینکه سطح بیکاری در کشور بالاست، تاکید کرد: هرقدر با کالای قاچاق برخورد بیشتری انجام شود، شرایط اشتغال در کشور بهبود می‌یابد. وی گفت: در 2هفته گذشته ترانزیت سیگار از کشور ممنوع شده یعنی هیچ سیگاری به مقصد عراق و افغانستان از ایران عبور نمی‌کند که آثار این امر به‌زودی در بازار کشور مشخص می‌شود.


ارتباط جاری گمرک با ۲۱سازمان «الکترونیکی» شد

گروه تجارت| مسعود کرباسیان، رییس‌کل گمرک ایران اعلام کرد: با استفاده از سامانه جامع گمرکی ارتباط الکترونیکی گمرک با ۲۱سازمان همکار برقرار شده و تبادل اطلاعات اقتصادی با برخی سازمان‌ها از طریق سامانه بیتا (بستر یکپارچه تبادل اطلاعات) که توسط گمرک نوشته شده و در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر شده است، صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: صدور مجوزهای ترخیص کالا نیز از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی توسط سازمان‌های همکار گمرک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. به گفته کرباسیان، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، سازمان غذا و دارو، سازمان توسعه تجارت، نیروی انتظامی، سازمان حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی کشور ازجمله ۲۱سازمانی هستند که تبادل اطلاعات و صدور مجوزها با استفاده از سامانه جامع گمرکی به‌صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

رییس‌کل گمرک ایران درخصوص بهبود فرآیندهای گمرکی و کارایی فرآیندهای ترخیص کالا با بهره‌گیری از گمرک الکترونیک طی سال‌های اخیر تصریح کرد: براساس جدیدترین گزارش منتشر شده ازسوی بانک جهانی درخصوص شاخص عملکرد لجستیک سال۲۰۱۶، رتبه کشورمان در این شاخص بین‌المللی با صعود ۱۹پله‌یی به رتبه۹۶ ارتقا یافته است. کرباسیان افزود: با اینکه واردات کشورمان طی سه ماهه اول سال جاری ۱۰‌درصد کاهش داشته، اما درآمدهای گمرکی کشورمان ۱۲‌درصد در مقایسه با مدت مشابه قبل افزایش یافته است.


«24ساعته» شدن مرز سرخس بین ایران و ترکمنستان

گروه تجارت| سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با تاکید بر نگرش مثبت ترکمن‌ها به مصرف کالاهای ایرانی، گفت: شرایط سهم‌خواهی بیشتر از بازار ترکمنستان فراهم است و باتوجه به 24ساعته شدن مرز سرخس انتظار می‌رود تجار ایرانی از فرصت حضور در ترکمنستان کمال استفاده را ببرند. سیدمحمد احمدی تصریح کرد: در صورت نیاز این کار برای سایر پایانه‌های مرزی نیز انجام خواهد شد تا مسیر تجارت دو کشور بیش از پیش تسهیل شود. احمدی با بیان اینکه ایران به‌دنبال اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در ترکمنستان است، گفت: ساخت جاده 600کیلومتری بین عشق‌آباد و ترکمن‌آباد در نزدیکی مرز ازبکستان در این کشور به ارزش حدودی سه میلیارد یورو ازجمله طرح‌های موردنظر ایران است. احمدی خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل و انرژی ازجمله مهم‌ترین حوزه‌های همکاری اقتصادی تهران و عشق‌آباد است؛ ترکمنستان به مصالح ساختمانی، کالاهای صنعتی، فرآورده‌های نفتی و پروژه‌های ساخت پالایشگاه، جاده‌سازی، خطوط انتقال برق، گازرسانی و... نیاز دارد، ازسوی دیگر ایران هم واردکننده برق، گاز، فرآورده‌ها و مشتقات نفتی از این همسایه شمالی است.


رشد 40‌درصدی صادرات فرش دستباف در بهار

گروه تجارت| در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از 2هزار تن فرش دستباف به ارزش بیش از 66میلیون دلار از کشور صادر شد که این رقم از نظر وزنی حدود 120‌درصد و از نظر ارزشی 8/39‌درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

بر پایه این گزارش، میزان صادرات فرش دستباف در سه ماهه سال گذشته حدود 900تن به ارزش حدود 47میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین عامل فزاینده صادرات فرش ایرانی را می‌توان رفع تحریم از فرش ایرانی در شرایط پسابرجام دانست که موجب شده است پس از 5سال ممنوعیت، فرش دستباف ایران بار دیگر بتواند به امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هدف راه پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر