در «آلماتی» قزاقستان وضعیت قرمز اعلام شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۴۶

گروه جهان

در جریان تیراندازی به سمت افسران پلیس در آلماتی، پایتخت اقتصادی قزاقستان ۳ افسر پلیس و یک غیرنظامی کشته و ۷نفر دیگر زخمی شدند. در آلماتی نیز وضعیت قرمز امنیتی اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماموران امنیتی قزاقستان از آغاز عملیات ضدترور در آلماتی خبر دادند. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرده است: «در این راستا از مردم خواسته شده خانه‌های خود را ترک نکنند، از مکان‌های شلوغ بپرهیزند و هر مورد مشکوک و فرد مظنونی مشاهده کردند فورا به آژانس‌های امنیتی اطلاع دهند.» به گفته شاهدان مردی با لباس سیاه با یک مسلسل وارد خیابان شد و شروع به تیراندازی به سوی یک پاسگاه پلیس محلی کرد. این مرد سپس یک خودرو پلیس را متوقف کرده و به سمت شرق گریخت.

همچنین مقامات امنیتی قزاقستان اعلام کردند که صبح دوشنبه چندین حمله به مراکز پلیس در آلماتی صورت گرفت که همه این حملات توسط افراد ناشناس و مسلح صورت گرفتند. تیراندازی دیگری نیز در یک خیابان شلوغ رخ داد؛ گفته می‌شود یکی از مهاجمان زخمی این حمله دستگیر شده است. وزارت کشور قزاقستان از افشای هویت این مهاجم خودداری کرد، اما اعلام شده که این فرد 27ساله و مظنون به قتل یک زن در روزهای گذشته است. نور سلطان نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان، برای بررسی این حملات نشست اضطراری شورای امنیت ملی را تشکیل داد. به‌ گفته یک منبع امنیتی دولتمردان معتقدند که داعش عامل این حملات است. صدها نفر از مردم قزاقستان و دیگر اتباع آسیای مرکزی به داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند و مدت‌هاست که دولتمردان این کشورها نسبت به خط بازگشت این افراد به کشورهای‌شان هشدار می‌دهند.

قزاقستان با حدود 18میلیون جمعیت که از سال1989 میلادی تاکنون 27سال است، توسط نورسلطان نظربایف رهبری می‌شود، با رشد نسبتا خوب اقتصادی یک جزیره باثبات در آسیای مرکزی ارزیابی می‌شد. به‌ گفته مقامات قزاق از این کشور حدود 300نفر به سوریه و عراق رفته و در صف گروه‌های افراطی به‌خصوص داعش پیوسته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر