«تعادل» گزارش مي‌دهد

رقابت شاخص‌ها با يكديگر

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۰:۵۴:۲۱
کد خبر: ۳۱۱۸۷۸
رقابت  شاخص‌ها  با  يكديگر

معاملات بورس تهران پس از تعطيلات اول هفته كم توان كار خود را آغاز كرد و نتوانست تابلوي چندان سبزي براي سهامداران به جاي بگذارد. در اين روز شاخص كل مثبت و شاخص هم وزن منفي بودند و اين بدان معناست كه نمادهاي شاخص ساز و بزرگ بازار قرمز بودند و در مقابل نمادهاي خرد بازار توانست مثبت شوند.

معاملات بورس تهران پس از تعطيلات اول هفته كم توان كار خود را آغاز كرد و نتوانست تابلوي چندان سبزي براي سهامداران به جاي بگذارد. در اين روز شاخص كل مثبت و شاخص هم وزن منفي بودند و اين بدان معناست كه نمادهاي شاخص ساز و بزرگ بازار قرمز بودند و در مقابل نمادهاي خرد بازار توانست مثبت شوند. در اين روز تنها شاخص‌هاي كل هم وزن و شاخص قيمت و در نهايت شاخص فرابورس مثبت بودند و بقيه شاخص‌ها قرمز بودند. بازار سرمايه اكنون تحت تاثير اخبار خاصي نيست و به نوعي بازار يك ثبات دارد و تنها ورود نقدينگي مسير معاملات را مي‌تواند تغيير دهد و معاملات مثبت سازد. از سوي ديگر انتظارها و توقعات بازار در حال تحقق است و به مرور نرخ دلار نيمايي در حال كاهش است و اين پتانسيلي هم كه بازار دارد اين روز‌ها در نقاط تعادلي مورد معامله قرار مي‌گيرد، به دليل همين عامل و ارزندگي قيمت سهام است. دلار نيمايي در حال حاضر از ۴۰ به ۴۱ هزار تومان رسيده و به نظرمی رسد اگر ادامه‌دار باشد به تدريج به سمت ۴۵ هزارتومان خواهد آمد و بازار مي‌تواند روند حركت رو به رشدش را ادامه دهد. در فصل مجامع هم به سر مي‌بريم كه اين موضوع مي‌تواند به مثبت شدن بازار و افزايش نقدينگي كمك كند. از سوي ديگر دلار بازار آزاد نيز كاهش يافته اكنون به رقم 60 هزارتومان رسيده و درحال نزديك شدن به دلار نيمايي است. به نوعي دلار نيما با افزايش سرعت پايين و دلار بازار آزاد با كاهش قيمت درحال نزديك شدن به يكديگر هستند و شرايط سخت خود را جبران مي‌كنند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اختلاف ۲۰ هزار توماني بين دلار آزاد و نيما، بيشترين ضربه را به دو صنعت بورسي كشور يعني صنايع شيميايي و پتروشيمي و آهن و فولاد مي‌زند و زياني بالغ بر ۵۰۰ همتي را متحمل اقتصاد كشور مي‌كند. اين برآورد زيان را حتي مي‌توان در صورت‌هاي مالي شركت‌ها جست‌وجو كرد؛ جايي كه در تمام صنايع، حاشيه سود اكثر نمادهاي بازار در سراشيبي سقوط قرار دارند و ادامه اين روند براي هيچ اقتصادي مطلوب نيست. تاثير اين اختلاف به حدي است كه تمام فعالين صنعت در خصوص عواقب آن ابراز نگراني كرده‌اند؛ به‌طوري كه حتي مهدي پورقاضي، عضو سابق اتاق بازرگاني تهران معتقد است نيرويي فراي ۳ قوه جلوي كاهش اين اختلاف ايستاده است؛ البته وقتي سياست‌هاي برخي نهادهاي دولتي را دنبال مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه واقعا انگيزه‌اي براي
تك نرخي كردن دلار وجود ندارد؛ چراكه در بعضي از روزها و در اقدامي نمادين تنها ۱ ريال قيمت دلار نيما افزايش مي‌يابد.

 

بازار سرمايه در نقطه مطمئن

نيما ميرزايي، كارشناس بازارهاي مالي در خصوص روند بازارسرمايه نوشت: «در حال حاضر شاهد ريل‌گذاري مجلس شوراي اسلامي هستيم تا نقدينگي به سمت بازارسهام هدايت شود. منظور از ريل‌گذاري تصويب قانون ماليات بر عايدي سرمايه است و اين قانون موجب مي‌شود تا به مرور شاهد حركت نقدينگي از بازارهاي
سفته بازانه مانند بازار ارز، طلا و خودرو به بازارسرمايه باشيم. همچنين سهام‌ بورسي، قيمت‌هاي بسيار جذابي دارند، اين موضوع نشان مي‌دهد كه شرايط فعلي نقطه امني براي ورود سرمايه‌ها به بازارسرمايه است و براي افرادي كه مي‌خواهند سهامداري كنند، بهترين موقعيت براي حفظ سهام شان است. براساس متغيرهاي اقتصادي، بازارسرمايه تا پايان سال چشم‌انداز مناسبي دارد و به احتمال زياد بازدهي آن نسبت به بازارهاي موازي بيشتر مي‌شود و از نظر شاخص‌هاي مختلف، مانند شاخص‌هاي P.E، P.B، ارزش‌دلاري، رشد سودآوري و... بازارسرمايه نقطه امني براي سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود. تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در دو سال گذشته افزايش زيادي داشت، ضمن اينكه در اين مدت تنوع صندوق‌ها نيز بيشتر شده است؛ با اين حال، صندوق‌ها هنوز به بلوغ نرسيده‌اند و با كشورهايي كه داراي بازارسرمايه مطرح هستند، فاصله زيادي داريم. صندوق‌ها، آينده بازارسرمايه هستند و در صورت توسعه و حمايت، مي‌توانند بخش بزرگي از نقدينگي را جذب و به بخش مولد اقتصاد هدايت كنند.سرمايه‌گذاران مي‌توانند باتوجه به درجه ريسك و انتظار بازدهي، از انواع صندوق‌ها استفاده كنند. به عنوان نمونه افرادي كه ريسك گريز هستند مي‌توانند نماد صندوق‌هاي درآمد ثابت را خريداري و افرادي كه ريسك متوسط دارند صندوق‌هاي سهامي را خريداري كنند؛ افرادي كه داراي ريسك‌پذيري بيشتري هستند، يونيت‌هاي صندوق‌هاي اهرمي را خريداري كنند. در آخر افرادي كه ريسك بسيار زيادي را مي‌پذيرند، مي‌توانند به صندوق‌هاي جسورانه ورود كنند.»

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني يكشنبه 16 ارديبهشت ماه، شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 188 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 259 هزار و 731 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 192 واحدي در رقم 751 هزار و 37 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 7 واحدي به رقم 25 هزار و 201 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 89 واحد به سطح 137 هزار و 185 واحد رسيد. روز يكشنبه براي پنجمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 84 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد شستا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 14 ميليارد تومان بود. پس از شستا، نمادهاي خساپا، وبملت، شپنا و سخوز بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وتوس، توسن، غبشهر، حتايد و شگستر تعلق داشت. در روز گذشته فملي بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشت و به تنهايي 2 هزار و 935 واحد شاخص را پايين كشيد. همراه با فملي، فارس، فولاد، شبندر و كگل نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي واميد، سدشت و كوير از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي ماديرا، وهور و سپيدار بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريا، توسن و غصينو نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و ذوب و غبشهر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فزر، خاور و فنر بيشترين تراكنش را داشتند. در اولين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 8 هزار و 688 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 232 ميليارد تومان بود كه 14 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 644 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 208 ميليارد تومان بود. پس از فملي، وتوس بيشترين ارزش معاملات را داشت و توسن رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ذوب و شستا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات يكشنبه، 53 نماد صف خريد داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 15 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 131 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 34 درصدي به 163 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر