توضیح وزارت نیرو درباره نیروگاه‌سازی ترک‌ها

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۷۶


گروه انرژی 17خرداد ماه روزنامه «تعادل» در گزارشی با عنوان «زیر و بم نیروگاه‌سازی ترک‌ها در ایران» به نوع فعالیت شرکتی ترکیه‌یی که ایران اقدام به بستن قرارداد 5 هزار مگاوات نیروگاه برق با آن کرده پرداخت. در روند تهیه این گزارش مشخص شد که یونیت اینترنشنال پیش از این نیز در چند نیروگاه ایران فعالیت‌هایی داشته است. فعالیت‌هایی که البته بیش از هر چیز به تامین تجهیزات برای این نیروگاه‌ها از شرکت‌های غربی خلاصه می‌شد. 5نیروگاه رودشور، شهید رجایی قزوین، منتظر قائم کرج، فارس شیراز و شریعتی در مشهد 5 نیروگاهی بودند که در وب سایت شرکت یونیت اینترنشنال از آنها تحت عنوان فعالیت‌های نیروگاهی یاد شده و در ذیل هر یک به اسم تجهیزی که عموما از شرکت جنرال الکتریک تامین شده، اشاره شده بود. همچنین این شرکت فعالیت‌های جانبی دیگری مانند هتلداری نیز در ترکیه انجام می‌داد. اطلاعاتی که توانایی فنی این شرکت برای نیروگاه‌سازی با کلاس F در ایران را زیر سوال برد. روز گذشته اما معاون وزیر نیرو در توضیحاتی به فارس اعلام کرده که این شرکت تمام فاکتورهای لازم برای این همکاری را دارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از نهایی شدن جداول قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه‌ها توسط شرکت ترکیه‌یی- بلژیکی در ایران طی 10تا 15روز آینده خبر داد و گفت: این نیروگاه‌ها در استان‌های مختلف مثل آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه نصب خواهد شد. هوشنگ فلاحتیان درخصوص جزییات قرارداد ساخت نیروگاه توسط ترکیه در ایران و تناقض‌های به وجود آمده در مورد حجم این قرارداد گفت: احداث 5 هزار مگاوات به ارزش 3میلیارد دلار توسط شرکت ترکیه‌یی- بلژیکی صحیح است و سایر مطالب اعلام شده درخصوص این قرارداد صحت ندارد.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر است که ما در داخل تکنولوژی ساخت توربین‌ این نیروگاه‌ها را که دارای راندمان 58 درصد به بالاست را نداریم بنابراین 100درصد این سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذار خارجی تامین می‌شود و قیمت فروش برق هم کمتر از تولید‌کنندگان داخلی است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مجموع این نیروگاه‌ها 5 هزار مگاوات و در استان‌های مختلف مثل آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و ساوه نصب خواهد شد.

فلاحتیان اضافه کرد: جداول نهایی قرارداد ساخت این نیروگاه‌ها طی 10 تا 15روز آینده نهایی و مبادله می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: سرمایه‌گذار در مراحل تامین مالی از کشور اروپایی است که بتواند از لحاظ فاینانس مراحل مالی و بیمه سرمایه‌گذاری را تامین کند. معمولا این مراحل 9ماه به طول می‌انجامد و طبیعی است که بعد از طی این مراحل سفارش کالا به سازنده داده می‌شود و بعد از آن مراحل ساخت آغاز می‌شود. وی ادامه داد: سرمایه‌گذار ترکیه‌یی متعهد شده تا حدود یک سال دیگر کارگاه‌ها را عملیاتی و آغاز کند. فلاحتیان در پاسخ به این سوال که ترکیه چندان در ساخت نیروگاه در دنیا مطرح نیست بنابراین دلیل انتخاب این کشور برای ساخت نیروگاه‌ها چیست؟ گفت: این شرکت سرمایه‌گذار بلژیکی- ترکیه‌یی است (اینترنشنال یونیت) و آن فردی که مالک این شرکت است مقیم بلژیک است که در عرصه‌های مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و سوابق آن هم که در دسترس است در برخی پروژه‌های قبلی در ایران مثل تامین مالی نیروگاه‌ رودشور (در جاده ساوه) را بر عهده داشته است.

به گفته وی، یک پیشنهادی در حدود یک سال بیش از سوی این شرکت بلژیکی- ترکیه‌یی ارائه شد و یک سال مذاکرات طول کشید و مراحل قانونی آن طی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر