جزییات فروش 109 هواپیمای بویینگ به ایران

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۵۹

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آگاه درباره جزییات قرارداد ایران با بویینگ خبر داد که بویینگ 80 هواپیما به ارزش 17.58میلیارد دلار را به ایران خواهد فروخت و 29هواپیمای دیگر را نیز اجاره می‌دهد. رویترز به نقل از دو مقام ارشد آگاه نوشت: قرارداد موقتی میان شرکت هواپیمای بویینگ و ایران برای فروش 109هواپیمای مختلف به ایران شامل جت‌های کوچک و بزرگ به ارزش 20.37میلیارد دلار خواهد بود. این توافق که هنوز باید توسط دولت هر دو کشور (امریکا و ایران) پذیرفته شود؛ شامل

80 هواپیما به ارزش 17.58میلیارد دلار می‌شود که توسط بویینگ مستقیما به ایران فروخته خواهد شد.

به گفته یکی از مقامات آگاه این 80 فروند هواپیما شامل 34جت پهن‌پیکر که 15فروند آن

ER-300-777 و چهار فروند دیگر آن نیز 747-8 خواهد بود. این توافق همچنین شامل فروش مستقیم 46جت باریک‌پیکر که 40 فروند آن از مدل جدید 737 MAX و 6 فروند دیگر آن 737 NG خواهد بود را شامل می‌شود. بنا بر همین توافق موقتی، شرکت بویینگ مقدمات لازم را انجام می‌دهد تا ایران بتواند 29فروند 737 NG دیگر را از طریق اجاره در اختیار داشته باشد.

فروش هواپیما، بخشی از مذاکرات هسته‌ای

در همین حال، معاون ارشد فعالیت‌های دولتی شرکت بویینگ نیز اعلام کرد: توانایی تامین خطوط هوایی ایران توسط شرکت‌های امریکایی و اروپایی، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق (هسته‌یی) بوده و تکمیل توافق هسته‌یی به فروش هواپیماهای مسافربری جدید به ایران بستگی دارد.

فارس به نقل از پایگاه اینترنتی دی هیل نوشت: شرکت بویینگ روز پنج شنبه به دو قانونگذار نگران جمهوری‌خواه گفت، تکمیل توافق هسته‌یی با ایران به توانایی شرکت‌های امریکایی و اروپایی برای فروش هواپیماهای مسافربری جدید برای جایگزین کردن ناوگان فرسوده این کشور بستگی دارد. تیموتی کیتینگ، معاون ارشد فعالیت‌های دولتی در شعبه شیکاگو بویینگ به جب هنسارلینگ، رییس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان امریکا و پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه گفت، کنگره به خوبی می‌داند فروش هواپیمای مسافربری به ایران بخشی از مذاکرات توافق هسته‌یی بوده است.

کیتینگ در نامه‌یی به دو نماینده جمهوری‌خواه پاسخ داده است:«در جلسات مشورتی با دولت امریکا برای ما روشن شد که توانایی تامین خطوط هوایی ایران توسط شرکت‌های امریکایی و اروپایی برای جایگزینی هواپیماهای مسافربری ناوگان فرسوده ایران، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق(هسته‌یی) بوده است. دولت اعلام کرد که این دیدگاه با هم‌پیمانان اروپایی ما به بخشی از مذاکرات اشتراک دارد.»

هنسارلینگ و روسکام، یک هفته پیش نامه‌یی به دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی شرکت بویینگ نوشتند و هشدار دادند که شرکت‌های امریکایی نباید در «تسلیح» ایران شرکت کنند.

بویینگ روز سه‌شنبه هفته گذشته از امضای قرارداد با ایران خبر داد و اعلام کرد: پس از اطمینان از اینکه ایران به تعهدات هسته‌یی‌اش عمل کرده به مذاکره

در مورد این توافق پرداخته است. کیتینگ در عین حال تاکید کرده که اگر دولت امریکا هر گونه تغییری در روابط خود با ایران بدهد، بویینگ این تغییرات را در فعالیت‌های تجاری خود اعمال خواهد کرد.

قرارداد تبدیل ایران به هاب هوایی منطقه

از سوی دیگر بلومبرگ در گزارشی نوشت: امضای قرارداد خرید ۲۳۰فروند هواپیما از شرکت‌های بویینگ و ایرباس نشان‌ دهنده بلندپروازی شرکت ایران ایر برای تبدیل مجدد به یک شرکت هوایی تراز اول بین‌المللی و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه است.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، امضای قرارداد خرید 109فروند هواپیما از شرکت بویینگ

5 ماه پس از قرارداد خرید 118فروند هواپیما از شرکت ایرباس نشان ‌دهنده میزان بلندپروازی شرکت

ایران ایر برای تبدیل مجدد به یک شرکت هوایی تراز اول بین‌المللی است. خرید قریب به 230فروند هواپیما توسط شرکت ایران ایر برابر با سه چهارم کل ناوگان هوایی شرکت بریتیش ایرویز و بزرگ‌تر از ناوگان هوایی شرکت اتحاد ایرویز ابوظبی است. هر چند

به‌ویژه با توجه به موانع جدی پیش روی قرارداد منعقده با شرکت امریکایی بویینگ هنوز مشخص نیست آیا ایران ایر می‌تواند همه هواپیماهای مشخص شده در قرارداد را تحویل بگیرد یا نه، اما ورود مدل‌های جدیدی نظیر ایرباس‌های‌ ای380 دو طبقه و بویینگ‌های 777 به ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر، این شرکت را به یک شرکت در حد و اندازه‌های جهانی تبدیل خواهد کرد. جان استریکلند، تحلیلگر مسائل هوانوردی در موسسه جی ال اس در لندن گفت:«شکی نیست که آنها می‌خواهند با شرکت‌هایی نظیر امارات و اتحاد رقابت کنند. ناظران شک داشتند که شرکت‌های هوایی حاشیه خلیج فارس بتوانند هواپیماهای خود را پر کنند اما آنها این کار را انجام داده‌اند و ایران بازار هوایی بزرگ‌تری طی سال‌های گذشته داشت که تحریم‌ها مانع از توسعه آن می‌شد.»

وی افزود: اکثر هواپیماهای سفارش داده شده احتمالا جایگزین هواپیماهای قدیمی‌ای خواهند شد که باید سال‌ها قبل بازنشسته می‌شدند. سفارش هواپیماهای پهن‌پیکر از سوی ایران ایر به طور ویژه چشمگیر است. این شرکت قرار است در سال‌های آینده با هواپیماهای 777، 425نفره، 747، 467نفره و ‌ای، 380، 525 نفره پرواز کند. با تحویل 12فروند هواپیمای سوپرجامبو به ایران ایر تعداد هواپیماهای غول‌پیکر این شرکت با تعداد هواپیماهای غول‌پیکر شرکت‌های بزرگ هوایی جهان نظیر بریتیش ایرویز و ایرفرانس برابری خواهد کرد. به علاوه ایران ایر قصد دارد 16فروند هواپیمای ‌ای

350-1000 اس تحویل بگیرد که بزرگ‌ترین نوع هواپیما در بین جدیدترین مدل‌های دو راهرویی شرکت ایرباس است که قادر به حمل 366مسافر است. ایران همچنین برای مسیرهای کوتاه‌تر 45فروند هواپیمای ‌ای 330 پهن‌پیکر سفارش داده است. ایران‌ایر که درحال حاضر با هواپیماهای قدیمی نظیر ایرباس‌ ای‌330 و فوکر ان وی 100 پرواز می‌کند 45فروند هواپیمای ای 320 تک راهرویی هم سفارش داده است. این شرکت نگفته که چرا هم هواپیمای تک راهرویی و هم دو راهرویی سفارش داده درحالی که شرکت‌های هوایی معمولا برای کاهش هزینه‌ها یکی از این نوع هواپیما را خریداری می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر