اوراق رهنی بانک مسکن

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۴۴

بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین واسطه‌های مالی در صورتی می‌توانند، پاسخگویی مناسبی به درخواست تامین مالی متقاضیان دریافت تسهیلات داشته باشند که از توان کافی برای اعطای تسهیلات برخوردار باشند. در این مسیر «تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌های مالی بانک» یعنی تبدیل دارایی‌های مالی با نقدشوندگی پایین مانند وام رهنی به اوراق بهادار قابل ‌معامله در بازار، به عنوان یکی از روش‌های نوین تامین مالی به کمک آنها می‌آید.

پس از صدور مجوز و موافقت اصولی انتشار اوراق رهنی به‌منظور تامین مالی بانک مسکن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق رهنی بانک مسکن برای اعطای تسهیلات جدید و افزایش نقش این بانک در تامین مالی مسکن پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی فرابورس ایران، به صورت حراج تک قیمتی عرضه می‌شود. قیمت اسمی این اوراق یک میلیون ریال و نرخ آن 18.5درصد است و سود اوراق هر سه ماه یک ‌بار از تاریخ انتشار پرداخت می‌شود. دوره عمر این اوراق 2ساله بوده و بانی، ضامن و عامل وصول آن بانک مسکن و امین آن سازمان حسابرسی است.

مطالبات رهنی مبنای این اوراق مربوط به بیش از 49 هزار پرونده تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن با 144قسط و نرخ 13 تا 15درصد است. میانگین مبلغ تسهیلات 877،838،205 ریال است و بین 105 تا 119 ماه تا سررسید هر یک از این مطالبات باقی مانده است. همچنین طبق مفاد قراردادهای مبنای مطالبات رهنی، اجازه انتقال مطالبات رهنی به غیر برای بانک مسکن وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر