مسیر طی شده برای انتشار اوراق رهنی

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۴۳

کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در آبان ماه 1394 پس از بحث و بررسی پیرامون انتشار اوراق رهنی مبتنی بر تسهیلات اعطایی از طریق عقود مبادله‎یی (غیر از سلف) منتهی به مطالبات اعلام کرد که: 1. بانک‎ها و موسسات اعتباری می‎توانند تمام یا بخشی از مطالبات ناشی از تسهیلات منتهی به دین غیر از تسهیلات سلف را که دارای رهن معتبر هستند تبدیل به اوراق بهادار (اوراق رهنی) کرده و در بازار سرمایه به فروش رسانند.

2. اوراق مذکور قابل خرید و فروش در بازار ثانوی هستند؛ به این معنا که صاحبان اوراق مذکور، سهم مشاع خود از دیون تنزیلی را به قیمت بازار به خریدار ثانوی می‎فروشند. پس از این اعلام نظر، سازمان بورس تعریف و مدل عملکرد این اوراق در بازار سرمایه را به شورای عالی بورس ارائه داد و این شورا در آذر سال 94 اوراق رهنی را به شرح زیر به تصویب رساند:

اوراق رهنی (MBS)، اوراق بهاداری است که برای خرید مطالبات رهنی توسط ناشر منتشر می‌شود. این اوراق در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس قابل معامله هستند. همچنین شورای عالی بورس بر اساس بند (24) ماده (1) و بند (4) ماده (4) قانون بازار اوراق بهادار، اوراق رهنی را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار شناسایی و تصویب کرد که به امضا و تنفیذ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای دکتر طیب‌نیا نیز رسید. پس از مصوبه مذکور «دستورالعمل انتشار اوراق رهنی» در اجرای بند (2) ماده (7) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 و مصوبه 17/09/94 شورای عالی بورس، در تاریخ 24 آذر ماه 94 به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر