بعضی روسای اتاق ایران شعارهای خود را فراموش کرده اند

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۲۶

گروه تشکل‌ها | سمیه سایش|

با گذشت یک سال از عملکرد هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران دیگر می‌توان درباره عملکرد اتاق هشتم قضاوت کرد. این اتاق در ابتدای کار بسیار یک دست می‌نمود اما در طول این یک سال افرادی که همگی از یک هیات رییسه حمایت کرده بودند دچار اختلاف شدند و کم کم شاهد انتقادهای اعضای هیات نمایندگان از هیات رییسه هستیم. البته هنوز بسیاری از حرف‌ها در قالب انتقادهای خفیف انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد این اختلافات در ادامه کار می‌تواند به چالشی جدی بدل شود. به مناسبت یک سالگی عملکرد هیات رییسه اتاق بازرگانی گفت‌وگویی با سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه اتاق تهران داشتیم. وی نیز تاکید داشت که انتقاداتی به اتاق بازرگانی ایران وارد است و به نظر می‌رسد بعضی از شعارها در زمان تصدی پست‌ها تنها جنبه تبلیغاتی داشته و امروز به فراموشی سپرده شده است.

خانم مقیمی با توجه به یک ساله شدن فعالیت اعضای هیات رییسه اتاق ایران، عملکرد اعضای این پارلمان بخش خصوصی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در این زمینه صحبت نمی‌کنم.

شما یکی از اعضای هیات رییسه اتاق تهران محسوب می‌شوید، چرا در این زمینه صحبت نمی‌کنید؟

همانطور که خودتان اشاره کردید، هم‌اکنون به عنوان عضو فعال هیات رییسه اتاق تهران هستم و ممکن است با نقدهایی که در مورد رفتار اعضای هیات رییسه پارلمان اتاق ایران داشته باشم، دلخوری و حرف و حدیثهایی نیز به وجود آید.

انتقاد سازنده که در راستای برطرف کردن مشکلات زیرساختی اتاق ایران باشد، دلخوری ندارد و به نظر میرسد که کارشناسان اتاق ایران نیز از این نوع اظهارنظرها برای تقویت بحث‌های زیرساختی و رفتارهای خود استفاده کنند. نظر شما چیست؟

این نوع صحبت‌ها، من را برای ادامه اظهارنظر درباره رفتارهای یک ساله اتاق بازرگانی ایران تحریک می‌کند و با این صحبت مجبور به پاسخ پرسش‌های شما شدم.

آیا مسوولیت داشتن پارلمان بخش خصوصی کار آسانی است؟

به نظر بنده مسوولیت داشتن پارلمان بخش خصوصی کاری بس دشوار است. حال با توجه به روی کار آمدن نمایندگان اعضای هیات رییسه دور هشتم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران یک سری مسوولیت‌های مطلقی وجود دارد که ممکن است در این مسوولیت یک سری موانع باعث شود که افراد نتوانند اقدامات قابل قبولی را در آن برهه زمانی داشته باشند. به هر حال، سرپرست شدن یک پارلمان اقتصادی کشور کار آسانی نیست و افراد باید برای پیشبرد اهدافشان ظرافت‌مندانه برخورد کنند. به هر حال هر رییسی نمی‌تواند به‌طور 100درصد موانع و مشکلات موجود را برطرف کند. برای برطرف‌سازی مشکلات نیز افراد باید با استراتژی مدونی حرکت کنند تا به این واسطه بتوانند بخشی از مشکلات را حل و فصل کنند.

بازخورد عملکرد اعضای هیات رییسه اتاق ایران را در طول یک سال چطور ارزیابی می‌کنید؟

هم‌اکنون بازخورد عملکرد مجموعه هیات رییسه پارلمان ایران و کنترل هیات نمایندگان نیازمند بازنگری است و این موضوع باید از لحاظ مدیریتی مورد بررسی قرار گیرد. سال گذشته با روی کارآمدن اعضای هیات رییسه افراد یک سری شعارهای انتخاباتی دادند که اکنون در بازخورد عملکرد یک ساله آنها این شعارها نمایان نیست.

در واقع شما بر این باورید که اعضای هیات رییسه به شعارهای تبلیغاتی خود عمل نکرده‌اند؟ در این بازه زمانی چند درصد شعار اعضای پارلمان به کرسی نشسته است؟

دلم می‌خواست در این گفت‌وگو با غرور اعلام کنم که شعارهای اعلام شده از سوی اعضای هیات رییسه 70درصد آن به کرسی نشسته درحالی که شعار این افراد تا به امروز کمتراز 50درصد آن شکل گرفته و عملیاتی شده است. البته این نوع ارزیابی افراد هیات رییسه شامل حال تمام اعضا نمی‌شود. در حقیقت برخی اعضای هیات رییسه تا جایی که توانمند بوده‌اند و زمان به آنها اجازه مانور داده، توانسته‌اند شعارهای خود را تا 90درصد هم عملیاتی کنند؛ اما متاسفانه برخی دیگر برای پیشبرد شعارهای تبلیغاتی خود زمان نگذاشتند و زمانی که انتخابات پایان یافت پیگیری شعار آنها هم رو به خاموشی رفت و هم‌اکنون اگر بخواهم آنها را مورد ارزیابی قرار دهم باید بگویم که نمره غیرقابل قبول را اخذ کرده‌اند.

عملیاتی شدن شعار مجموعه اعضای هیات رییسه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهم عملیاتی شدن شعار مجموعه اعضای هیات رییسه پارلمان اتاق ایران را ارزیابی کنم باید بگویم که به‌طور کلی این مجموعه توانست 50 درصد شعارهای خود را عملیاتی و پیگیری کند. در حقیقت اعضای پارلمان ایران در سال اول توانستند بطور کلی 50 درصد اهداف را پیگیری کنند و این ارزیابی به نوعی دارای ضعف است.

به نظر شما منشأ تعلل در رفتارهای انتخاباتی اعضای هیات رییسه پارلمان اتاق ایران در چیست؟

شاید بتوان گفت که این تعلل رفتاری به زمان کم روی کار آمدن آنها بازمی‌گردد. شاید در سال دوم پیگیری شعارهای انتخاباتی در صدر اولویت اعضا قرار گیرد. شاید در سال دوم این دوره از اتاق بازرگانی اقدامات موثرتر از سال اول مورد بررسی قرار گیرد.

در بازه زمانی کنونی که شرایط اقتصاد از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. چه انتظاری از اعضای پارلمان بخش خصوصی می‌رود؟

درست است که ما به عنوان همراه و مشاور خصوصی بخش دولت محسوب می‌شویم و در دوران پسابرجام نیز برای ساماندهی وضع موجود پیشقدم شدیم؛ اما به نظر می‌رسد که در این برهه زمانی بخش خصوصی ایران باید نظم بخشیدن به تشکل‌ها را مورد اولویت کاری خود قرار دهد.

موضوع دوم نیز ساماندهی کمیسیون‌هاست، متاسفانه این روزها کمیسیون‌ها از عملکرد قابل قبولی برخوردار نیستند و به تعبیر دیگر این کمیسیون‌ها نسبت به گذشته خروجی مناسبی ندارند و امیدواریم که این دو اقدام جزو موارد قابل پیگیری رییس پارلمان بخش خصوصی قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر