افزایش ۷۳۰هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۱۶

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۹۳

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، ایران در ماه مه یعنی تنها ۴ماه پس از لغو تحریم‌ها، روزانه 3.64میلیون بشکه نفت تولید کرده است که بیشترین تولید نفت این کشور از ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون است.

به گزارش تسنیم به نقل از سی‌ان‌ان، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، ایران در ماه مه ‌یعنی تنها 4ماه پس از لغو تحریم‌ها، روزانه 3.64میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این بیشترین تولید نفت این کشور از ژوئن 2011 تاکنون است.

براین اساس، تولید نفت ایران از زمان پایان سال 2015، به میزان 730هزار بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین افزایش در میان کشورهای عضو اوپک است. مهم‌تر اینکه، این کشور در حال صدور هزاران تن نفت بیشتر به بازارهای بین‌المللی است. براساس آمارهای موسسه تحقیقاتی کلیپردیتا، صادرات نفت خام ایران در ماه مه ‌به 2.6میلیون بشکه در روز افزایش یافته که تقریبا 3برابر رقمی است که این کشور در نوامبر 2015 صادر می‌کرد. ژولیوس واکر، تحلیلگر موسسه جی‌بی‌سی انرژی گفت: «ایران در افزایش تولید نفت خود بعد از لغو تحریم‌ها بسیار موفق بوده است... اما دشوار است که بتوان گفت آیا آنها قادر خواهند بود این سطح از تولید را حفظ کنند یا بیش از این افزایش دهند یا نه.»

افزایش صادرات نفت ایران به خنثی کردن کاهش تولید نفت کشورهایی نظیر نیجریه و کانادا کمک کرده است.

بر اساس آمارهای کلیپردیتا، یک‌سوم از نفت خام ایران امسال به چین صادر شده است. این از آن جهت است که چین از قیمت‌های پایین نفت به عنوان فرصتی برای افزایش حجم ذخایر نفت خود استفاده کرده است. دیگر مشتریان عمده نفت ایران را کشورهای هند، کره جنوبی و ژاپن تشکیل می‌دهند. توماس اودانل، تحلیلگر انرژی در موسسه ویکی‌استارت گفت: «آنها (ایرانی‌ها) با افزایش تولید خود سریع‌تر از حد انتظار، بلندپروازی خود را نشان داده‌اند. این بدان معناست که آنها با سرعت بیشتری به سطح مورد انتظارشان خواهند رسید.»

ایران برای دستیابی به تجربه بیشتر و تکنولوژی مورد نیاز خود برای احیای میادین نفتی و زیرساخت‌های سالخورده خود به شرکت‌های انرژی غربی نیاز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر