امریکا؛ سلطان کشتار با اسلحه گرم

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۳۳

گروه گـــوناگون| حمله مسلحانه اخیر یک جوان به باشگاهی در امریکا چیز تازه‌یی نیست. هر چند وقت یک بار خبری درباره اتفاقات اینچنینی در امریکا به گوش می‌رسد؛ حملاتی که طبق بررسی‌ها بیشتر از جوانان 15 تا 19ساله سر می‌زند. روز یک‌شنبه در پی حمله یک جوان افغان تبار به یک باشگاه، 50 نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند. گفته می‌شود که این حمله، مرگبار‌ترین حمله در تاریخ امریکاست.

بسیاری، بروز چنین حملاتی در امریکا را از پیامدهای حمل آزادانه سلاح می‌دانند. گفته می‌شود تعداد امریکایی‌هایی که از سال 1968 با اسلحه کشته شدند، بیشتر از تعداد کسانی است که در میادین جنگ جان سپردند. بر این اساس از انقلاب امریکا تاکنون، یک میلیون و 396هزار نفر در جنگ‌ها و یک میلیون و 516هزار نفر توسط سلاح‌های گرم در این کشور کشته شده‌اند؛ یعنی اختلافی در حد 120هزار و 130نفر. البته تمام این آمار مربوط به قتل نیست بلکه بخش بزرگی از آن یعنی چیزی حدود 63درصد را خودکشی در برمی‌گیرد.

در عین حال، آمار کسانی که در امریکا با اسلحه گرم کشته شده‌اند بیشتر از تعداد کشته‌شدگان در بسیاری از کشورهاست. حتی این رقم بیشتر از کشورهایی چون پاکستان، یمن و سودان است. تعداد کشته‌شدگان در امریکا از تعداد کشته‌شدگان با اسلحه گرم در کشوری بحران زده چون عراق، کمتر است. این اختلاف چیزی حدود 2نفر در هر 100هزار نفر است. در این میان، عراق با رقمی معادل 6.2نفر از هر 100هزار نفر در رتبه اول و امریکا با 4.3نفر در هر 100هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد. پس از امریکا، پاکستان که سالانه شاهد چند بمب‌گذاری و انفجار است، با 3.8نفر از هر 100هزار نفر در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

پس از پاکستان، اردن با رقمی برابر با 1.7نفر در هر 100هزار نفر در رتبه بعدی قرار دارد. یمن و ترکیه با 1.6نفر در هر 100هزار نفر در جایگاه بعدی قرار دارند. بر این اساس، یمن در سال‌های گذشته با بحران‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. ترکیه نیز از ترکش‌های این بحران‌ها در امان نبوده است. به‌طوری‌که انفجارهای چند ماه گذشته در ترکیه درستی این مطلب را ثابت می‌کند. پس از این دو کشور، لبنان با 1.2نفر از هر 100هزار نفر در جایگاه بعدی قرار دارد. کشورهای سودان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به ترتیب با 0.5، 0.54، 0.4 و 0.2 در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. البته با تکرار حملات تروریستی در کشورهای اروپایی شاید در بررسی‌های آینده شاهد افزایش در میزان قتل و کشتار به وسیله سلاح گرم در این کشورها باشیم.

تفاوتی که قتل در امریکا با دیگر کشورها دارد، استفاده بیشتر از سلاح گرم در این کشور است. درحالی‌که در کشورهای دیگر از انواع دیگر سلاح نیز استفاده می‌شود. ایالات متحده امریکا در مقایسه با کشورهای دیگری که از نظر سطح توسعه یافتگی با آن تقریبا برابر هستند، بیشترین آمار کشته‌شدگان سلاح گرم را از آن خود کرده است.

تعداد کشته‌شدگان به وسیله سلاح گرم در امریکا در مقایسه با کشورهای قاره‌های دیگر بسیار بالاست. هرچند این مساله در قیاس ایالات متحده با کل قاره امریکا متفاوت است و به نظر می‌رسد ایالات متحده نسبت به دیگر کشورهای امریکا ازجمله کشورهای امریکای جنوبی وضع بهتری دارد.

در قاره امریکا، ایالات متحده در کف فهرست قرار دارد. در این قاره به ترتیب در کشورهای السالوادور، کلمبیا و ونزوئلا بیشترین تعداد قتل با اسلحه گرم اتفاق می‌افتد. سال‌هاست در کشور امریکا بر سر آزادی یا ممنوعیت حمل اسلحه گرم بحث داغی وجود دارد. پس از جنگ‌های استقلال این کشور از انگلستان، حق حمل اسلحه به شهروندان این کشور اعطا شد. متمم دوم قانون اساسی در این کشور از حق حمل و نگهداری سلاح در این کشور محافظت می‌کند. بر اساس این متمم، حمل سلاح ازجمله حقوق شهروندی امریکایی‌ها به شمار می‌آید. با وجود حملات خونباری همچون رخداد گذشته و تیراندازی در دبستان سندی هوک- که هر از چند گاهی در این کشور روی می‌دهد- هنوز مخالفان آزادی سلاح گرم نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. حتی در سال گذشته نیز باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا در پیام توییتری خود اعلام کرده بود که میزان حملات و کشتار با سلاح گرم در این کشور بیشتر از دیگر کشورهاست. این اعتراف در حالی است که سودی که از محل فروش این سلاح‌ها در جیب لابی انجمن ملی اسلحه در امریکا می‌رود همچنان بزرگ‌ترین مانع بر سر راه آنان است. مانعی که چشم‌ها را در برابر رنگ خون و تن‌های بی‌جان قربانیان بسته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر