ردپای چینی‌ها در بازار چادر مشکی

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۱۱

محمد مروج‌حسینی رییس انجمن صنایع نساجی

واردات و عدم تولید چادر مشکی، داستان مفصلی است که بارها از آن صحبت شده است. درحال حاضر ۹۵درصد از نیاز بازار پارچه چادر مشکی از طریق واردات تامین می‌شود. در عین حال، براساس آمار منتشر شده نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود ۴۰میلیون متر برآورد می‌شود که از این مقدار، تنها حدود 2میلیون متر آن از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.

واردات چادر مشکی کار سودآوری بوده و به همین دلیل همواره به هر شکلی که شده، از تولید آن جلوگیری شده و سال‌هاست که کسی دنبال آن نرفته است. دو واحد نساجی قرار بوده که چادر مشکی تولید کنند، اما تولیدشان چیزی حدود ۵/۱میلیون مترمربع بیشتر نیست و بقیه آن وارد می‌شود و حدود سالانه ۱۰۰میلیون دلار نیز هزینه واردات چادر مشکی به صورت رسمی می‌شود. البته این آمار غیر از آن چیزی است که به صورت مسافران و قاچاق وارد می‌شود. چادر مشکی قبلا از ژاپن و کره وارد می‌شد، اما الان چادرهای مرغوب از کره وارد می‌شود و جنس‌های معمولی از چین. وزارت صنایع تاکنون در این زمینه خیلی تلاش کرده است. حتی نخستین وزیر صنایع دوره آقای احمدی‌نژاد خیلی تلاش کرد. ولی تجار به یک شکلی مانع تولید می‌شوند. یعنی در حقیقت واردکنندگان عامل اصلی پیشگیری از تولید چادر مشکی هستند. چرا که واردات چادر مشکی سود قابل توجهی دارد هر مترمربع پارچه چادر مشکی حداکثر بین ۷۰ سنت تا یک دلار است که ۵ متر آن یک چادر می‌شود. یعنی ۵ دلار قیمت پارچه است. حالا شما این رقم را با قیمت چادر در بازار داخلی مقایسه کنید که متوجه سود آن می‌شوید.

ما باید یک واحد تولیدی خیلی بزرگ داشته باشیم که تمام چادر مورد نیاز را تولید کند. در این واحد تولیدی احتمالا باید بیش از ۱۰۰۰ نفر مشغول بافندگی و تکمیل آن باشند. هم‌اکنون هر قواره چادر مشکی در بازار از 50هزار تومان تا بیش از ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر