تغییر معادلات انتخابات امریکا زیر سایه ترور

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۲۸۸

گروه جهان|

پس از حادثه اورلاندو در فلوریدای امریکا، دونالد ترامپ کاندیدای احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری گفت که باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا باید استعفا کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ‌حادثه تروریستی اورلاندو که تهدیدی تروریستی به‌شمار می‌رود، دقیقا همان اتفاقی است که می‌تواند صحنه انتخابات را به نفع وی تغییر دهد.

حادثه اورلاندو که در حال حاضر تیتر همه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های جهان را به خود اختصاص داده، در امریکا چند موضوع را مطرح کرده است. تهدید تروریسم تکفیری، قانون حمل سلاح و نیز مشکل مهاجرانی (عموما مسلمان) که امروزه دیگر به شهروندان امریکا تبدیل شده‌اند. از این رو باراک اوباما در صحبت‌هایش درمورد این حادثه به دو موضوع اشاره کرد؛ موضوع دسترسی به سلاح و نیز تروریسم.

به گزارش سی‌ان‌ان، باراک اوباما در کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: «کشور ما امروز شاهد تلخ‌ترین عملیات تیراندازی در تاریخ خود بوده و این عملیات، اقدامی تروریستی و اقدامی تنفرآمیز بوده است و از نیروهای امنیتی که به سرعت با این عملیات به مقابله پرداختند، قدردانی می‌کنیم. این حادثه بار دیگر یادآوری می‌کند که تا چه ‌اندازه دسترسی به سلاح آسان است و ما باید در این باره تصمیم‌گیری کنیم.»

اما برای دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه، شرایط بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که رییس‌جمهور به آن اشاره کرده، چنانکه او معتقد است رییس‌جمهوری باید استعفا کند. ترامپ گفت: «آیا اوباما بالاخره در اظهارات خود به تروریسم افراط‌گرا اشاره خواهد کرد؟ اگر او این کار را نکند، باید بلافاصله استعفای خود را ارائه دهد.» او گفت که معتقد است تیراندازی اخیر در اورلاندو به احتمال زیاد کار گروه‌های تروریستی افراط‌گرا بوده و لازم است واکنشی قاطع، هوشمند و آگاهانه به این اقدام نشان داده شود. کاندیدای جنجالی حزب جمهوری‌خواه بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر منع ورود مسلمانان به خاک امریکا تاکید کرد.

در حال حاضر داد و قال‌های مربوط به این حادثه اثرات خودش را بر مبارزات انتخاباتی امریکا میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نیز گذاشته است. بحث بر سر این است که کاندیداهای ریاست‌جمهوری مواضع خودشان را در دو مورد «همجنس‌گرایی» و «مبارزه با تروریسم افراطی» مشخص کنند. به گزارش بلومبرگ، هیلاری کلینتون در این باره گفت: «این مرگبارترین حمله در طول تاریخ امریکا بوده است. همین مساله بار دیگر ثابت می‌کند که سلاح‌های جنگی جایی در خیابان‌های ما ندارد.»

در مقایسه با واکنش ترامپ، سخنان کلینتون نتوانسته نظر افکار عمومی امریکا را به خود جلب کند. تا پیش از این کلینتون به‌عنوان کاندیدایی با برنامه مدون برای مبارزه با تروریست شناخته می‌شد اما واکنش‌های آنها موجب شد تا افکار عمومی چرخشی قابل‌توجه در مورد دو کاندیدا داشته باشد. به اعتقاد «یان برمر» پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات اورآسیا «اگر اوباما و کلینتون پاسخ مناسبی به فعالیت‌های رادیکال اسلامی در خاک امریکا برای بازیابی ارزش‌های امریکایی و حفظ امنیت ندهند این راه‌حلی‌های ترامپ است که جاذبه پیدا می‌کند و برنده خواهد شد.»


ماجرا چگونه اتفاق افتاد

به گزارش نیویورک تایمز، نیمه شب یک‌شنبه فردی به‌نام «عمر صدیق متین» 29ساله ‌زاده نیویورک وارد یکی از کلوب‌های شبانه رقص همجنس‌گرایان شد و حاضران در کلوب «پالس» را به رگبار بست. سرعت حمله باعث شده بود تا افراد برای نجات جان خود به سمت درهای خروجی هجوم بیاورند. او پیش از حمله با 911 (شماره مخصوص خدمات اورژانس و آتش‌نشانی امریکا) تماس گرفته و با گروه داعش اعلام بیعت کرده بود. این حادثه، خونبارترین حادثه تروریستی در تاریخ امریکاست که به دست فردی افغانستانی‌تبار انجام گرفته است.

جان مینا، رییس پلیس اورلاندو در این باره گفت که حمله در ساعت دو صبح شروع شد. ابتدا یک تبادل آتش میان مهاجم و یک مامور محافظ باشگاه روی داد، اما معلوم نیست که این تبادل آتش در داخل باشگاه رخ داده یا در بیرون آن. پس از آن گروگانگیری شروع شد. او گفت که پلیس پس از دریافت پیامک و عکس از گروگان‌ها در ساعت پنج صبح تصمیم گرفت تیمی از ماموران را به داخل باشگاه بفرستد. فرد مهاجم در زمان حمله یک تفنگ نیمه خودکار لوله بلند و یک سلاح دستی داشت و دست آخر در مبادله آتش با ۱۱مامور کشته شد.

بسیاری از افرادی که داخل کلوب حبس شده‌ بودند پس از آنکه نتوانستند با 911 تماس بگیرند با گزارش موقعیت در شبکه‌های اجتماعی درخواست کمک کردند. حتی صفحه اختصاصی این کلوب شبانه نیز در فیس‌بوک با نوشتن جمله «همه از موقعیت خطرناک رها شده و در حال فرار کردن هستند» وقوع این اتفاق را تایید کرد.


داعش یا امریکا

عمر متین پیش از این اتفاق دو بار توسط بخش امنیتی اف‌بی‌آی مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفته بود. نخستین‌بار در سال2013 به‌دلیل «اظهارات فتنه‌جویانه» علیه همکارانش مورد بازجویی قرار گرفت. تحقیقات دوم سال2014 آغاز شد تا احتمال رابطه عمر متین با «منیر محمد ابو صالحه» عامل انتحاری امریکایی بررسی شود، اما هیچ رابطه‌یی کشف نشد و پرونده بسته شد. در هر دو مورد بازجویی‌های مذکور راه به جایی نبرد و پرونده هر بار مختومه اعلام شد. باوجود آنکه بعدها نشانه‌هایی مبنی بر دست داشتن داعش در این کشتار کشف شد اما نکته قابل تامل در این بود که متین تمام سلاح‌های خود را به صورت قانونی از فروشگاه‌های اورلاندو خریداری کرده بود.

«پیتر برگن» تحلیلگر امنیت ملی شبکه خبری سی‌ان‌ان، در یادداشتی نوشت: «کشتار گسترده روز یک‌شنبه در اورلاندو از الگوی تیره و تاری پیروی می‌کند؛ هر حمله تروریستی کشنده در ایالات‌متحده امریکا در یک دهه گذشته به دست شهروندان امریکایی یا ساکنان دایمی قانونی امریکا رخ داده است. آنها یا به تنهایی یا گروهی اقدام به اجرای حملات خود کرده‌اند و هیچ‌گونه ارتباط رسمی یا سابقه آموزش به دست سازمان‌های تروریستی ازجمله القاعده یا داعش نداشته‌اند.»

از زمان حملات 11سپتامبر که با مدیریت القاعده افغانستان و با مشارکت عوامل خارجی انجام شد، عملیات تروریستی در ایالات‌متحده را شهروندان امریکایی یا ساکنانی با اقامت دایمی و قانونی انجام داده‌اند. به‌عنوان نمونه می‌توان به برادران سارنایف اشاره کرد که بمب‌گذاری ماراتن بوستون را در سال2013 انجام دادند. عمر متین نیز از انواع تروریست‌های جهادی در ایالات‌متحده است. او به‌عنوان یک شبه‌نظامی بالقوه، همانند تیمورلنگ سارنایف، زیرنظر اف‌بی‌آی بود. پیش از بمب‌گذاری بوستون، دولت روسیه در سال2011 به اف‌بی‌‌ای تذکر داده بود و به‌همین دلیل اف‌بی‌‌ای از سارنایف بازجویی کرده بود. مساله مهم این است که اف‌‌بی‌آی هیچ‌کدام از پرونده‌ها علیه عمر متین و برادران سارنایف را پیگیری نکرد.


تروریست عصبانی

کندوکاو‌های بعدی در زندگی عمر متین نشان داد که او از وب‌سایت «مدرسه علوم دینی تیمبوکتو» استفاده می‌کرد که ازسوی یک روحانی افراطی و رادیکال به‌نام «مارکوس دواین رابرتسون» معروف به «ابو توبه» مدیریت می‌شد. اف‌بی‌آی اعلام کرد، این عامل مهاجم احتمالا به «تروریسم و افراط‌گرایی» تمایل داشته و این حمله به‌عنوان «اقدام مرتبط با تروریسم» در دست بررسی است.

با این حال پدر این فرد مهاجم کمی پس از آنکه هویتش ازسوی پلیس شناسایی شد در مصاحبه با رسانه‌های مختلف اعلام کرد که این حمله ارتباطی با دین ندارد. او گفت زمانی که پسرش می‌دید دو مرد در ملاعام یکدیگر را می‌بوسند، خشمگین می‌شد. همسر سابق عمر متین نیز از او به‌عنوان فردی بی‌ثبات و دارای مشکل روانی یاد کرد. همسر سابق متین گفت: «او وقتی عصبانی می‌شد، از همه‌چیز نفرت پیدا می‌کرد. او بی‌ثبات و بیمار روانی بود. این تنها شرح حالی است که می‌توانم بدهم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر