پروتکل تسهیل گمرکی بین ایران و روسیه تشریح شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۱۵۳

براساس پروتکل تسهیل گمرکی بین ایران و روسیه(کریدور سبز) صادرکنندگان و واردکنندگان می‌توانند با طی کردن فرآیندی مشخص نسبت به تبادل کالاهای تجاری با روسیه اقدام کنند. در این راستا گمرک ایران با تعیین روش اجرایی پروتکل یاد شده (فلوچارت) چگونگی انجام تشریفات تجاری را در رویه‌های صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی تشریح کرده است.

براساس این پروتکل در بخش صادرات، در مرحله نخست شرکت‌های واجد شرایط از سوی معاونت فنی و امور گمرکی به معاونت حقوقی و نظارتی معرفی شده و در صورت تایید، شرکت‌های مشمول مکلف به ارائه تعهدنامه به دفتر حقوقی گمرک برای جلوگیری از هر گونه تخلف گمرکی می‌شوند. در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده از سوی دفتر فناوری اطلاعات به صورت همزمان با اظهارنامه‌های گمرکی به گمرک روسیه ارسال می‌شود و پس از دریافت تاییدیه از سوی گمرک روسیه مبنی بر پذیرش اطلاعات دریافت شده از شرکت‌های مشمول، گمرکات اجرایی موظف به تخصیص کریدور تسهیل سبز گمرکی به صادرکنندگان می‌شوند.

روش اجرایی پروتکل تسهیل سبز گمرکی در حوزه واردات نیز طی مراحلی انجام می‌شود.

در وهله نخست، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، اطلاعات مورد نیاز را از گمرک روسیه به صورت الکترونیکی دریافت کرده و پس از مطابقت اطلاعات دریافت شده با اطلاعات اظهار شده در صورت صحت موارد، اظهارنامه‌ها مورد پذیرش گمرکات اجرایی قرار گرفته و در صورت نقض اسناد درخصوص شرکت‌های مشمول کریدور تسهیل گمرکی طبق پروتکل مبادله شده با رعایت قوانین موجود ملی و به شرط تعهد ارائه اسناد در مهلت تعیین شده، اظهارنامه مورد پذیرش قرار می‌گیرد. در نهایت گمرکات اجرایی مسیر سبز در سامانه امور گمرکی را به اشخاص مشمول کریدور اختصاص خواهند داد.

همچنین طبق پروتکل مبادله شده در صورت نقص اسناد درخصوص شرکت‌های مشمول کریدور تسهیل گمرکی با رعایت قوانین موجود ملی و به شرط تعهد ارائه اسناد در مهلت تعیین شده، اظهارنامه مورد پذیرش قرار می‌گیرد. بنا بر این گزارش، تفاهمنامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه برای تسهیل تبادل کالاهای تجاری بین دو کشور ماه گذشته به امضای«مسعود کرباسیان» رییس‌کل گمرک ایران و «آندره بلیانینوف» رییس سازمان فدرال گمرک روسیه در تهران رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر