آغاز و پایان هفته با خودنمایی ریزگردها

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۴۶

گروه راه و شهرسازی

هوای پایتخت طی دو روز گذشته در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. تازه‌ترین گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نشان می‌دهد این شرایط نامطلوب کیفیت هوا که مترتب بر تداوم پدیده گرد و غبار در کشور عراق است همچنان در روزهای شنبه و یک‌شنبه برقرار خواهد بود.

یک‌شنبه هفته گذشته کیفیت هوای تهران به واسطه ریزگردها بعد از 77 روز هوای پاک و سالم دوباره در شرایط ناسالم قرار گرفت. در سال‌های گذشته هر بار معضل آلودگی هوا مطرح بود همواره آلاینده‌های شیمیایی ناشی از تردد خودروها یا بنزین و گازوئیل بی‌کیفیت عامل اول قضیه بود، اما در آلایندگی‌های اخیر، گردوغبار بلند‌شده از بیابان‌های اطراف تهران حضور پر رنگ‌تری در تحلیل شرایط دارند. «مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در تازه‌ترین سخنان خود رخداد پدیده گرد و غبار در کشور عراق را علت اصلی این آلایندگی‌ها عنوان کرد و گفت: تداوم این وضعیت، برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار و به‌تبع وزش باد شدید از سمت نواحی غربی توده انبوهی از ریزگردها به استان‌های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به شهر تهران منتقل شد و کاهش کیفیت هوای پایتخت را به همراه داشت. او درباره وضعیت هوای تهران طی دو روز گذشته توضیح داد: طبق اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین ساعتی غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2میکرون از ساعات اولیه صبح جمعه روند افزایشی داشت و در اکثر ساعات بالاتر از حد استاندارد روزانه یعنی 35میکروگرم بر متر مکعب بود. نادری افزود: در روز پنج‌شنبه وزش باد شدید با سرعت متغیر بین 7 تا 12متر بر ثانیه با جهت غالب غربی خیزش و انتقال گرد و خاک را به منطقه به دنبال داشت. همزمان با تجمع ذرات معلق در سطح شهر و غبار آلودگی عمق میدان دید در برخی ساعات طی روز پنج‌شنبه به مقدار 7کیلومتر رسید. مدیر واحد پایش و پیش‌بینی این شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نتایج مدل پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی ادامه داد: میزان ناپایداری جوی در روز جمعه نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت. همچنین در بعدازظهر جمعه وزش باد شدید موقتی با جهتی متغیر از سمت جنوب شرق تا جنوب غرب انتظار می‌رود که سبب جابه‌جایی ذرات معلق از چشمه‌های گرد و خاک به سطح شهرخواهد شد، بنابراین شرایط نامطلوب کیفیت هوا کم‌وبیش ادامه خواهد داشت. اطلاعاتی که سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برای روز شنبه و یک‌شنبه در موقعیت ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد تهران منتشر کرده نیز حاکی از این است که از ساعات اولیه روز شنبه به‌تدریج بر سرعت باد افزوده شده و در برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید از سمت جنوب شرق انتظار می‌رود. هرچند از روز یک‌شنبه از میزان ناپایداری جوی کاسته شده و تغییر محسوسی در سرعت باد برای اکثر ساعات پیش‌بینی نمی‌شود. پارامتر دما نیز طی دو روز آینده کاهش جزئی خواهد یافت. براساس نتایج مدل آلودگی هوا، روز شنبه همراه با افزایش نسبی در غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون خواهد بود.


تاکید بر تعطیلی معادن شن و ماسه منطقه 18

همزمان با افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار در پایتخت، فرماندار تهران نیز ادامه فعالیت معادن شن و ماسه منطقه 18 را منطقی ندانست و به ایسنا گفت: این شرایط می‌تواند به یک معضل عظیم زیست‌محیطی تبدیل شود. تعطیلی بی‌قید و شرط و فوری این معادن در دستور کار است. عیسی فرهادی از تعطیلی 80درصدی این معادن خبر داد و افزود: به دو شرکت فعال باقی‌مانده نیز تاکید شده به هیچ عنوان اجازه برداشت داده نشود. درحقیقت در این محدوده 3معدن فعالیت داشتند که بزرگ‌ترین معدن به وسعت 103هکتار در مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود و از سال گذشته فعالیت خود را متوقف کرده است. او ادامه داد: از دو معدن دیگر نیز به صورت مقطعی و غیرمجاز برداشت‌هایی انجام می‌شود که باید با کمک دستگاه قضایی حکم تعطیلی آنها صادر شود. از شهرداری تهران و متولیان این موضوع ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور آب خواسته شده که از هرگونه برداشت در محدوده توسط این شرکت‌ها جلوگیری شود. معتقدم این معادن باید بر اساس قانون به میزان برداشت غیرمجاز خود خسارت پرداخت کنند. خسارتی که این معادن در طول سالیان متوالی به این محدوده وارد کرده‌اند بسیار زیاد بوده و باید خسارت این زیان وارده را پرداخت کنند. فرماندار تهران تاکید کرد: باید پس از تعطیلی این معادن نسبت به ساماندهی زمین‌های این محدوده تصمیم‌گیری شود. در همین راستا شهرداری طرحی را با نام «تاکا» تهیه کرده که مراحل قانونی خود را طی می‌کند که البته به دلیل وجود مالکان خصوصی با برخی مسائل حقوقی مواجه شده است اما قطعا این مراحل طی خواهد شد و با اجرایی شدن این طرح می‌توان سرانه‌های عمومی منطقه18 را افزایش داد و جلوی بروز یک معضل بزرگ زیست‌محیطی را نیز گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر