علی لاریجانی رییس مجلس شد

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۳۸

نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیروز، هیات‌رییسه موقت خود را انتخاب کردند و درحالی که گمانه‌زنی‌ها از رقابت تنگاتنگ میان محمدرضا عارف، نماینده اول تهران از لیست امید و علی لاریجانی، نماینده مستقل از قم خبر می‌دادند، علی لاریجانی با کسب 173رای، رییس موقت مجلس دهم شد و محمدرضا عارف نیز 103رای به دست آورد. تجربه نشان داده فردی که ریاست موقت مجلس را برعهده می‌گیرد در انتخابات برای ریاست دایمی نیز انتخاب می‌شود. این درحالی است که محمدعلی وکیلی نماینده تهران از نامزد نشدن عارف برای ریاست دایم مجلس خبر داد. بعد از انتخاب علی لاریجانی، عارف به سمت او رفت و موفقیت او را در انتخابات هیات‌رییسه تبریک گفت. اقدام عارف با صلوات و دست زدن سایر اعضای قوه مقننه همراه شد. لاریجانی در شرایطی از مجلس دهم بالاترین رای را آورد که بسیاری از رسانه‌های تندرو طی روزهای اخیر سعی کرده بودند، او را در مقابل لیست امید و اصلاح‌طلبان قرار دهند. از همین رو بعد از انتخابات برخی چهره‌های اصلاح‌طلبان مانند عبدالله رمضان‌زاده اعلام کردند که از ریاست لاریجانی نگرانی ندارند.


تکرار می‌کنم دکتر محمدرضا عارف، دکتر علی لاریجانی

هاشم‌زایی رییس سنی مجلس از همان ابتدای شروع صحن علنی در حال تذکر دادن برای رعایت نظم نمایندگان بود. پس از قرائت دستورجلسه، فاطمه حسینی عضو هیات‌رییسه سنی پارلمان پس از اینکه نام علی لاریجانی و محمدرضا عارف را اعلام کرد، گفت: تکرار می‌کنم دکتر محمدرضا عارف، دکتر علی لاریجانی. لحن حسینی همگان را به یاد پیام رییس‌جمهور دوران اصلاحات برای حمایتش از لیست امید در انتخابات هفتم اسفند انداخت. پس از انتخاب لاریجانی به سمت رییس موقت، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان برای تصدی نواب رییس موقت مجلس دهم داوطلب شدند که مسعود پزشکیان با 154رای و محمد دهقان با 136رای به‌ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم هیات‌رییسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. از میان 12داوطلب که برای تصدی دبیری هیات‌رییسه موقت مجلس دهم کاندیدا شده بودند، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین‌زاده، سیدناصر موسوی‌لارگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی به‌عنوان دبیران هیات‌رییسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. بهروز نعمتی، آشوری‌تازیانی و محمدقسیم عثمانی هم به سمت کارپردازان هیات‌رییسه موقت انتخاب شدند.


نخستین تذکرهای مجلس دهم

هنوز مجلس گرم نشده است، علیرضا محجوب، نماینده تهران با اصرار وقت گرفت تا تذکرش را اعلام کند، بنابراین نخستین تذکر نماینده تهران در دوره دهم با بیان اینکه هیچ‌کس نباید جوگیر شود زیرا کسی نماینده‌تر از دیگری نیست، شروع شد و گفت: با استناد به ماده197 آیین‌نامه داخلی مجلس بنده از ابتدای جلسه علنی امروز تقاضای تذکر داشتم، اما هیات‌رییسه سنی تشخیص داد که در حال حاضر نمی‌توان تذکر داد، درحالی که نص صریح آیین‌نامه این است که قبل از ورود به رای‌گیری باید به منتخبان اجازه تذکر داده شود. در ادامه علی لاریجانی رییس موقت مجلس نیز در پاسخ به این تذکر توضیح داد: بیان تذکرات باید ازسوی هیات‌رییسه سنی هم استماع شوند و آقای هاشم‌زایی به شوخی گفت چون مدت ریاست ما کوتاه است، تذکر ندهید، اما در هر حال تذکر شما درست است و قبل از رای‌گیری باید تذکرات استماع ‌شود. پارلمان دیروز تذکر دیگری هم داشت. مهرداد لاهوتی درخصوص برجام سخن گفت و تاکید کرد: برجام یک تمرین برای رسیدن به هدف مشترک بود و چون به فهم مشترک در این زمینه رسیدیم، مردم دیدند که چه کار بزرگی انجام شد. نماینده لاهیجان همچنین خطاب به لاریجانی افزود: مجلس باید بداند که زمان به سرعت می‌گذرد بنابراین بهتر است از روزمرگی خارج شود ما نمایندگان از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس راضی نیستیم، چراکه این مرکز باید به‌عنوان مغز متفکر عمل کند، لذا انتظار داریم با تاکید شما این کار تحقق یابد.


اقتصاد و فرهنگ از مهم‌ترین مسائل است

علی لاریجانی که پس از کمتر از دو روز غیبت از جایگاه ریاستش دوباره به صندلی هشت ساله‌اش بازگشته بود، زبان به نطق باز کرد و با تشکر از رایی که همکارانش به او داده بودند، گفت: بنده با آقای عارف دوستی قدیمی دارم و امیدوار هستم که مجلس شورای اسلامی در این دوره در سایه همگرایی به کار خود ادامه دهد.

نماینده قم شاید طبق عادت مجلس دهم را مجلس نهم اعلام کرد که بلافاصله پس از یادآوری تعدادی از نمایندگان آن را اصلاح کرد. منتخب مردم قم در مجلس تصریح کرد: فکر می‌کنم این انتخابات تجربه‌یی جدید برای مجلس شورای اسلامی است.

لاریجانی تصریح کرد: این نگاهی که رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مجلس دهم داشته‌اند نقطه برجسته‌یی بود که باید نیت‌ها را نیت خیر کرد و امیدوارم حرف‌ها و افعال‌مان حسنه باشد و من امیدوارم البته در فضای مجلس که فضای مودت‌آمیزی است، توام با نیت خیری باشد تا خداوند برکات خود را بر ما افزون کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر