برنامه پاریس و برلین برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۲۸۵

گروه جهان رهبران اروپایی گفت‌وگوهای محرمانه درباره آینده اتحادیه اروپا بدون انگلیس را آغاز کرده‌اند و طرح ب با تمرکز بر همکاری دفاعی و امنیتی نزدیک‌تر در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تدوین کرده‌اند.

به گزارش فایننشال تایمز، رهبران اتحادیه اروپا و مشاوران معتمد آنها در چندین نشست پیاپی در هانوفر، رم و بروکسل درباره چگونگی واکنش مشترک به خروج انگلیس از این اتحادیه سیاسی- اقتصادی موسوم به برگزیت بحث و رایزنی کردند. این خروج می‌تواند بزرگ‌ترین عقب‌گرد اتحادیه در تاریخ آن باشد. بیش از ده‌ها سیاستمدار و مقام در سطوح مختلف، ایده‌های اقدام هماهنگ برای «کاهش تغییرپذیری اتحادیه» و نیز بسیاری از اختلافات داخلی را مورد بحث قرار دادند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه تلاش دارند تا به جای چرخش ناگهانی در ادغام منطقه یورو همکاری امنیتی و دفاعی را تشدید کنند. بیش از 600 اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در جریان یک نظرسنجی که توسط موسسه «ایپسوس موری» صورت گرفته، گفته‌اند که برگزیت می‌تواند به اقتصاد این کشور صدمه بزند. براساس نتایج این نظرسنجی که به سفارش آبزرور صورت گرفته از هر 10 اقتصاددان انگلیسی که در دانشگاه‌ها، صنایع، بخش‌های تجاری و عمومی مشغول فعالیت هستند 9 نفرشان بر این باور هستند که اقتصاد انگلیس به دلیل خروج از اتحادیه اروپا دچار صدمه خواهد شد. براساس نتایج یاد شده 88‌درصد از این اقتصاددانان گفته‌اند که خروج از اتحادیه اروپا احتمالا چشم‌انداز رشد اقتصادی انگلیس را در بیش از پنج سال آینده با آسیب مواجه خواهد کرد. نتایج یاد شده موید آن است که 88‌درصد از اقتصاددانان انگلیس معتقد به کاهش طولانی‌مدت تولید ناخالص داخلی این کشور بر اثر برگزیت بوده و 82‌درصد از آنان نیز گفته‌اند که برگزیت بر درآمد خانوارهای انگلیسی تاثیر منفی خواهد گذاشت. 61‌ درصد از اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، تصریح کرده‌اند که برگزیت سبب افزایش بیکاری در انگلیس خواهد شد. نتایج نظرسنجی یاد شده که هم راستا با هشدارهای کارشناسان و نهادهای اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپاست، می‌تواند سبب تحکیم مواضع دیوید کامرون که هم اینک متهم به اغراق‌گویی در مورد آثار اقتصادی برگزیت شده است، شود. دیوید کامرون نیز ادعا کرده، شوک‌هایی که اقتصاد انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا متحمل خواهد شد این کشور را به ورطه رکود اقتصادی خواهد انداخت ضمن اینکه هزینه‌های برگزیت به ازای هر خانوار انگلیسی سالانه حدود 4300 پوند خواهد بود. اما طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استدلال‌های خاص خود را در این باره دارند و نتایج اینگونه گزارش‌ها را مغرضانه می‌دانند و استدلال می‌کنند که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور پول و امنیت بیشتری به دست می‌آورد ضمن اینکه جلو موج ورود مهاجران اروپایی به انگلیس گرفته خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر