سرمایه خارجی روی تخت بیمارستان

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۴۵

ساخت 13هزار و 500تخت بیمارستانی با امضا 16تفاهمنامه

گروه اقتصاد اجتماعی | مهدی کریمیان|

تهران در روزهای 25 و 26اردیبهشت ماه میزبان همایش « توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت» بود. همایشی که برگزار شد تا پای سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور باز کند و برگ دیگری از دفتر طرح تحول سلامت ورق بخورد. طرحی که بزرگ‌ترین پروژه رفاهی و اجتماعی کشور نام گرفت و تاکنون نیز توانسته شهروندان را از مزایای اجرای آن منتفع کند. در روز نخست این همایش که با سخنرانی وزیر بهداشت و وزیر اقتصاد و دارایی آغاز شد پیش درآمدی بود تا مهمانان حاضر در این همایش از ظرفیت‌ها و موقعیت سرمایه‌گذاری ایران در بخش سلامت آگاه شوند. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز نخست همایش با بیان اینکه سلامت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت یازدهم است گفت: از مشکلات عمده سرمایه‌گذاران خارجی نبود شرکای داخلی است که تعداد زیادی از این شرکت‌ها بعد از تحریم‌ها از بین رفتند. اما من مطمئن هستم در کمترین زمان با کمک دولت می‌توانیم شرکای خوبی برای طرف خارجی ایجاد کنیم. به گفته وی در سرمایه‌گذاری خارجی شش حوزه ساخت بیمارستان، تصویر‌برداری، آزمایشگاه، مراکز دهان و دندان، مراکز سرطانی و دیالیز مد نظر است اما در حال حاضر 900بیمارستان در کشور وجود دارد که 570واحد از آنها دولتی هستند. این درحالی است که سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات و وسایل پزشکی مشمول 15درصد کاهش سود بازرگانی و گمرکی است. وزیر بهداشت در این همایش اضافه کرد که بیمارستان‌ها مربوط به 50سال پیش هستند و با گسترش حاشیه نشینی احتیاج به تعداد زیادی بیمارستان و مرکز اورژانس داریم. از آنجا که دولت بودجه ندارد باید به سرمایه‌گذاران خارجی روی بیاوریم اما این به معنی خصوصی کردن خدمات نیست. پول سرمایه‌گذاران به همراه سود منطقی و توجیه پذیر پرداخت می‌شود. آنچه در زیر می‌خوانید گزارش «تعادل» از روز دوم همایش با محوریت سخنرانی سرمایه‌گذاران خارجی است.


حضور پر رنگ اتریش، ایتالیا، کره‌جنوبی و ژاپن

در دومین روز از همایش «توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت» که در سالن امیران واقع در طبقه سوم هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، عمده سخنرانان از نمایندگان شرکت‌های خارجی بودند. سخنرانان عمدتا به تبیین برنامه‌های خود در مسیر سرمایه‌گذاری در ایران، تاریخچه شرکت‌ها و پروژه‌های بین‌المللی که توسط این کشورها در گوشه و کنار جهان انجام شده است پرداختند. نمایندگان بالغ بر بیست مجموعه بزرگ از کشورهای اتریش، ایتالیا، کره، ژاپن و چند کشور دیگر برگزار شد. حضور طرف‌های کره‌یی و ژاپنی در همایش پر رنگ‌تر بود تا جایی که برای شرکت‌های ژاپنی با هدف ارتباط با طرف ایرانی یک بخش مجزا در نظر گرفته شده بود.

نماینده شرکت اتریشی با بیان توانمندی‌های فنی این شرکت در قالب عکس و نمودار، اظهار کرد که شرکت اتریشی مراکز توانمندی قدرتمند و پیشرفته‌یی را در سرتاسر جهان از جمله آلمان، کشورهای امریکای لاتین، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس ساخته است و مدیریت می‌کند. او همچنین افزود که این شرکت با چندین دانشگاه معتبر در حال همکاری است.

نماینده شرکت ایتالیایی نیز عنوان کرد که شرکت‌های ایتالیایی با زیر ساخت‌های بهداشت ایران آشنا هستند چرا که جزو نخستین کشورهایی هستند که پس از برچیده شدن تحریم‌ها با ایران وارد مذاکره شدند. وی گفت پس از توافق هسته‌یی هیات‌های زیادی از این کشور وارد ایران شده‌اند و هم‌اکنون نیز با یک هیات بلند پایه در این همایش شرکت کرده‌اند. وی خبر داد که این شرکت برنامه جامعی برای ساخت چندین بیمارستان مجهز به آخرین فناوری روز در ایران ارائه کرده است. همچنین بسیاری از کشورها برای اجرای پروژه‌های خود در بخش سلامت با کمبود مالی مواجه هستند ضمن اینکه بیمارستان‌سازی کار سخت و پیچیده‌یی است و تجربه و دانش بالایی را می‌طلبد. او عنوان کرد که این شرکت ایتالیایی تجربه موفق ساخت چندین بیمارستان در ایتالیا و ترکیه را دارد که چند میلیارد دلار هزینه ساخت هرکدام شده است. از آنجا که مسائل بهداشتی و سلامت جزو اولویت‌های دولت‌هاست، اظهار امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران به زودی تضمین‌های لازم را فراهم کند تا این تفاهمنامه‌ها هر چه سریع‌تر به صورت قرارداد رسمی به امضا برسند و عملیات عمرانی ساخت بیمارستان‌ها هر چه سریعتر شروع شود.

در ادامه برنامه نماینده شرکت ژاپنی ضمن اظهار خوشحالی از سفر به ایران گفت که طبق صحبت‌های دیروز وزیر بهداشت ایران دریافته است که این کشور نگاه ویژه‌یی به بحث اقتصاد در سلامت دارد و ژاپن به عنوان کشوری که یکی از پیشگامان در عرصه بهداشت و سلامت است می‌تواند کمک زیادی در این زمینه به کشور ایران بنماید. او افزود که ژاپن بیشترین میانگین امید به زندگی را در بین تمام کشورهای جهان داراست که این نشان از موفقیت این کشور در حوزه درمانی دارد. وی توضیح داد که کشورش نیز همانند ایران با نرخ بالای بیماری‌های غیر واگیر‌دار و سرطان دست به گریبان است. نماینده ژاپنی ادامه داد که در حال حاضر تمام مردم کشور ژاپن از بیمه همگانی بهره‌مند هستند و میانگین پرداختی بیمار در بیمارستان‌های این کشور کمتر از 13درصد است. نماینده ژاپن افزود: «برای کنترل هزینه‌های سلامت چند مورد را باید به خوبی تقویت کرد که عبارتند از تشخیص زود هنگام، درمان زود هنگام و همین طور چکاپ دوره‌ای. وی در این زمینه افزود که در کشور ژاپن در مدارس و ادارات چکاپ‌های دوره‌یی مرتب انجام می‌پذیرد که همین مورد کمک شایانی به کم کردن هزینه‌های درمان کرده است. او گفت که به عنوان نماینده یک شرکت بزرگ در ژاپن با وزارت خانه‌های مرتبط در ژاپن جهت انجام کارهای مربوط به انتقال منابع مالی و دیگر منابع و تجهیزات هماهنگی‌های کامل انجام شده است. او در آخر گفت که کشورش در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی در رتبه‌های برتر دنیا قرار گرفته و با توجه به اقتصاد

با ثبات ژاپن و جشم انداز رو به رشد صنعت پزشکی در این کشور، سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها در ایران همراه با کمترین ریسک و خطر است.


بی نظمی در حضور ژاپنی‌های منضبط

هنگام سخنرانی مهمانان خارجی همهمه حضار و نامفهوم بودن ترجمه‌یی که معمولا با مکث همراه بود. بی‌نظمی و مشکلاتی در فضای محل برگزاری به وجود آورد. در انتهای همایش نوبت به امضای تفاهمنامه‌های همکاری میان طرفین ایرانی و خارجی رسید که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد. بی‌نظمی در این بخش به وضوح دیده می‌شد بطوری که نمایندگان شرکت‌ها در محل در نظر گرفته شده برای خبرنگاران نشسته بودند تا سریع‌تر روی سکو بروند و تفاهمنامه را امضا کنند که همین امر باعث به وجود آمدن تداخل نسبی در کار خبرنگاران شد. تاکید مسوولان برگزاری همایش بر این بود که این همایش صرفا جهت عقد تفاهمنامه همکاری

ما بین شرکت‌های ایرانی و خارجی است و جهت عقد قراردادهای رسمی و الزام‌آور مناقصه‌یی در تابستان برگزار خواهد شد.


روز پرکار کره‌جنوبی و ایتالیا

تفاهمنامه اول که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاهمنامه در همایش بود ما بین مرکز پزشکی شهید رجایی و شرکت سامسونگ کره‌جنوبی، جهت ساخت بیمارستان 2200تختخوابی در تهران امضا شد. دومین تفاهمنامه نیز ما بین دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شرکت سامسونگ کره‌جنوبی، برای ساخت بیمارستان 1000تختخوابی در استان مازندران به امضا رسید. شرکت سامسونگ کره‌جنوبی پرکار‌ترین شرکت خارجی در این همایش بود و سومین تفاهمنامه خود را با شرکت دانش بنیان آسیا به امضا رسنید. تفاهمنامه دیگری مابین شرکت فرانسوی ایپسن و یک شرکت دارو‌سازی از ایران جهت انتقال دانش و تکنولوژی به طرف ایرانی امضا شد. شرکت ایتالیایی هریسون نیز با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تفاهمنامه‌یی برای ساخت بیمارستان 1500تختخوابی امضا کرد.

این شرکت ایتالیایی همچنین برای ساخت یک بیمارستان 1000تختخوابی با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تفاهمنامه همکاری امضا کرد. دیگر شرکت کره‌یی نیزجهت اتمام عملیات ساخت بیمارستان 1820تختخوابی المهدی که در حال حاضر اسکلت آن توسط خیرین بنا شده است با دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاهمنامه همکاری امضا کرد. کره‌یی‌ها در تفاهمنامه دیگری مبنی بر ساخت یک بیمارستان 750تختخوابی در تبریز، با دانشگاه علوم پزشکی این شهر به امضا رسانید. ترکیه نیز از غافله عقب نمانده بود. شرکت سیلیا از این کشور طی تفاهمنامه‌یی ساخت بیمارستانی 1000تختخوابی در شرق تهران را با دانشگاه شهید بهشتی امضا کرد. شرکت کره‌یی جی اس نیز تفاهم همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کرج جهت ساخت بیمارستان 500تختخوابی به امضا رسانید. دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تفاهمنامه ساخت بیمارستان 1000تختخوابی را با طرف کره‌یی امضا نمود.

یک تفاهمنامه همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز جهت ساخت بیمارستان 2000تختخوابی با یک شرکت ایتالیایی، ساخت بیمارستان 1000تختخوابی در مشهد و 500تخت خوابی در اراک به‌وسیله کره‌یی‌ها از دیگر تفاهمنامه‌های امضا شده این همایش بود. همچنین شرکت ترکیه‌یی سیلیا نیز تفاهمنامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی کرمان جهت ساخت بیمارستان 750تختخوابی در این شهر امضا نمود. در پایان نیز تفاهمنامه دیگری میان دکتر سید عباس حسنی، رییس مرکز مدیریت و هماهنگی امور بازرگانی و رییس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت با شرکت دایمنشن ایتالیا به امضا رسید.

در انتها اعلام شد که مناقصه بین‌المللی در تابستان برگزار خواهد شد که به منزله مرحله دوم و نهایی این همایش خواهد بود و از شرکت‌کنندگان دعوت به عمل آمد تا با مطالعه بیشتر در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در ایران، در این مناقصه نیز ثبت‌نام کنند در انتهای مراسم و در هنگام خروج از هتل اسپیناس پالاس تعداد زیادی از میهمانان خارجی مخصوصا چشم بادامی‌ها در جلوی درب هتل با استعمال سیگار رفع خستگی کردند. مشاهده سیگار در دست سرمایه‌گذاران حوزه سلامت و بهداشت از نکات قابل تامل این همایش بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر