کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۴۷

چشم چین به پایین ‌دستی پتروشیمی

شانا روز گذشته و پس از دیدار امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با لی ران شنگ، نایب‌رییس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین، مسعود هاشمیان از علاقه‌مندی فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین(CPCIF) برای حضور در صنایع پایین‌دستی ایران خبر داد و گفت: این فدراسیون برای سرمایه‌گذاری در ایران مصمم است. وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت این فدراسیون فعالیت در بخش پتروشیمی است، تصریح کرد: شرکت‌های حاضر در این فدراسیون علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی هستند و برای سرمایه‌گذاری در این بخش مصمم هستند. به گفته هاشمیان قرار است مذاکرات تخصصی در این زمینه با هلدینگ خلیج فارس و بخش سرمایه‌گذاری شرکت ملی پتروشیمی انجام شود.


احتمال ورود پروژه‌های اکتشافی به IPC

تسنیم سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از احتمال معرفی پروژه‌های اکتشافی در مناقصات مدل جدید قراردادهای نفتی ایران خبر داد و گفت: عملیات اکتشاف نفت در تمام پهنه ایران درحال انجام است. وی همچین خاطرنشان کرد: درحال حاضر در تمام پهنه ایران عملیات اکتشاف نفت و گاز درحال انجام است و این احتمال که میزان ذخایر درجای نفت و گاز ایران در آینده افزایش یابد، دور از ذهن نیست. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به توافقنامه‌هایی که در زمینه اکتشاف نفت با برخی شرکت‌های داخلی و خارجی در یک سال اخیر به امضا رسیده، گفت: این توافقنامه‌ها بیشتر برای انجام کارهای کارشناسی مشترک و شناسایی ظرفیت‌های شرکت‌ها بوده تا درخصوص امضای قراردادهای اکتشافی تصمیم‌گیری شود. از این رو احتمال معرفی پروژه‌های اکتشافی در مناقصات مدل جدید قراردادهای نفتی ایران وجود دارد.


تکذیب مذاکره

در بالادست نفت

ایلنا امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه طی 4روز گذشته با چند کشو اروپایی در بخش پایین‌دست صنعت نفت مذاکراتی داشته‌ایم، گفت: فعلا در بخش بالادست مذاکره‌یی صورت نگرفته است. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره آخرین اخبار از مذاکره با شرکت‌های خارجی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت طی این مدت مذاکراتی با شرکت‌های هلندی، مجار و پرتغالی در زمینه تجهیزات، بهینه‌سازی مصرف سوخت و مباحث مربوط به افزایش برداشت نفت داشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه در زمینه بالادست هیچ مذاکره‌یی صورت نگرفت، تصریح کرد: با چند شرکت آلمانی در مورد پتروشیمی نیز مذاکراتی داشته‌ایم. زمانی‌نیا درباره تاثیر برکناری النعیمی، وزیر نفت عربستان در آینده تصمیمات اوپک و مباحث مربوط به ثبات قیمت نفت اظهار کرد: فعلا در این باره نظری ندارم اما تصور نمی‌کنیم تاثیر داشته باشد.


توافق برای تاسیس شرکت گازی مشترک با عمان

تسنیم ایران و عمان توافق کردند شرکت مشترکی را در عمان ثبت کنند که مسوولیت آن صادرات گاز طبیعی ایران به دیگر نقاط جهان خواهد بود. براساس گزارش روزنامه عمان آبزرور، مقامات ارشد ایران و عمان اخیرا گزینه‌هایی برای ایجاد شرکتی که در عمان ثبت خواهد شد و تنها مسوولیت آن صادرات گاز طبیعی به دیگر نقاط جهان خواهد بود را مورد بحث قرار داده‌اند. در این نشست، مقامات دو کشور همچنین راه‌های اجرایی کردن خط لوله انتقال گاز ایران به عمان برای صادرات روزانه 28میلیون متر مکعب گاز به این کشور را بررسی کردند. محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت و گاز عمان در این باره گفت: «ایران و عمان در زمینه قیمت نفت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.» وی اضافه کرد که سفر وی به تهران با هدف بحث درخصوص موانع اجرایی شدن پروژه خط لوله انتقال گاز انجام گرفته است. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران نیز گفت، کره جنوبی قول داده تامین مالی و خرید گاز از این پروژه را برعهده بگیرد.


پربودن 67 درصد مخازن سدها

صدا و سیما محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: 67درصد مخازن سدها پر است و ذخیره آب سدها 34میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود. محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه از مجموع 167سد مهم کشور که آمار آب آنها رصد می‌شود، افزود: آب مخزن حدود 50 سد بیش از 95درصد ظرفیت آنها بوده که آماده سرریز شدن است و با مدیریت افزایش خروجی آب و افزایش دریافت انرژی مانع از سرریز این تعداد سد شدیم. وی افزود: ‌این سدها که وظیفه تامین آب شرب را بر عهده دارد در شرایط مطلوب است. مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه به غیر از دو سد درودزن در فارس و زاینده‌رود در اصفهان که تامین‌کننده آب شرب میلیون‌ها نفر هستند و محدودیت‌های جدی و کمبود آب دارند، سایر سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. وی اضافه کرد: ‌حدود 20 سد درحال سرریز شدن است. حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه 146هزار رودخانه در کشور وجود دارد که حدود 1700 تا 1800کیلومتر آن در محدوده شهرهاست، افزود: در زمان وقوع سیلاب بیش از 50 درصد خسارت به همین محدوده دو درصد وارد می‌شود که دلیل آن دخالت و تصرف انسان در حریم رودخانه‌هاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر