«توهم» چینی یا غفلت ایرانی

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۲

در حالی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انتقال دانش فنی شرکت‌های خودروی چینی به ایران را توهم می‌داند که بیشتر به نظر می‌رسد این غفلت خودروسازهای ایرانی است که بازار خودروی کشور را با عدم تنوع و کیفیت خودروهای داخلی در اختیار چینی‌ها قرار می‌دهند با اینکه می‌توانند با افزایش کیفیت و ایجاد تنوع در محصولات خود با چینی‌ها وارد

رقابت شوند.

مدیرعامل شرکت خودروسازی jac چین گفته است؛ «دولت ایران انرژی زیادی را صرف خودروسازان ایرانی کرده است. ما برای بهبود دانش فنی و ارتقای توانایی شریک تجاری خود در ایران برنامه داریم.» شهرام آزادی در این خصوص می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی چینی را کوچک‌تر از آن می‌داند که بخواهند به ایران دانش فنی منتقل کنند.

در حالی که در چند سال اخیر شاهد حضور خودروهای چینی در ایران بودیم که حتی با کیفیت پایین توانسته‌اند بازار خوبی داشته باشند. این شاید نشان ضعف‌های ما در رقابت با چینی‌ها بود. شهرام آزادی می‌گوید: محدود بودن صادرات خودروسازان چینی به چند کشور در حال توسعه نشان‌دهنده کیفیت و سطح دانش فنی خودروسازان چینی است. این صحبت‌ها در حالی است که هفته گذشته نخستین محموله خودروهای برقی به امریکا صادر شد این در حقیقت به معنی آن است که باید در زمینه خودرو‌سازی واقع‌بین بود چراکه اگر چینی‌ها با استرات‍ژی‌های مختص خود در حال به دست آوردن سهم از بازارهای خودرو در نقاط مختلف دنیا هستند باید ما دانش و فناوری خود را ارتقا دهیم. شهرام آزادی در ادامه گفت: خودروسازان چینی هنوز در ابتدای راه خودروساز شدن بوده و هنوز به دانش فنی طراحی و تولید خودرو دست پیدا نکرده‌اند. وی با بیان اینکه متاسفانه خودروسازان چینی در حرف و پای میز مذاکرات ادعاهای زیادی دارند، خاطرنشان می‌کند: اما در همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با خودروسازان چینی مشخص شده که آنها فاقد مستندات و صلاحیت‌های لازم در حوزه طراحی و تولید خودرو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: هیچ‌یک از خودروسازان چینی تاکنون نتوانسته‌اند دانش فنی مربوط به طراحی و تولید خودرو را مستندسازی کنند و تنها به موفقیت‌هایی در حوزه کپی‌کاری و ساخت خودرو از روی خودروهای تولید شده در کره، ژاپن، اروپا و امریکا دست یافته‌اند. وی اضافه می‌کند: مطمئنا حرکت خودروسازی چین در 10 سال اخیر رو به جلو بوده است اما آنها در سطحی نیستند که بتوانند مدعی انتقال دانش فنی به ایران بشوند و هنوز در ابتدای راه خودروساز شدن هستند و خیلی مانده تا بتوانند مدعی انتقال دانش فنی به صنعت خودروی ایران بشوند.

آزادی با بیان اینکه اگر صنعت خودروی ایران در سال‌های گذشته قدم‌های محکم‌تری برمی‌داشت امروز شاهد ادعاهای مضحک خودروسازان چینی برای انتقال دانش فنی به ایران نبودیم، تصریح می‌کند: ادعای شرکت‌های چینی در زمینه انتقال دانش فنی به ایران بیشتر جنبه عوام‌فریبی دارد.

با این وجود اگر حتی خودروساز‌های چینی توهم داشته باشند دلیل نمی‌شود که ما خود را در صنعت خودرو پیش‌رو بدانیم و از پیشرفت‌های خودرویی غافل شویم.

لازم به‌ذکر است شرکت‌های خودروساز کره‌یی و ژاپنی نیز در صنعت خودروسازی با کپی‌سازی شروع کردند و در حال حاضر در اکثر کشورها بازار خوبی دارند و چینی‌ها راه آنها را در پیش گرفته‌اند و در حال حاضر توانسته‌اند در اروپای شرقی و امریکای جنوبی بازاری را به‌دست آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر