راه‌‌آهن تشنه ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۸۳

صادق جمشید‌دوست، دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی به ۳۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

جمشید‌دوست که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار کرد: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور ایران بالا است. در همین حال تحول در حمل و نقل ریلی، مزایایی نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده زیست‌محیطی، ارتقای ایمنی و افزایش سرعت سیر را به دنبال دارد. وی با تاکید بر اینکه از نظر بار و مسافر ریلی در حد استاندارد بین‌المللی نیستیم، افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم ریل در حمل و نقل مسافر به 18درصد و در جابه‌جایی بار به 30درصد افزایش می‌یافت اما این هدف محقق نشد و امروز سهم راه‌‌آهن در جابه‌جایی مسافر 5 درصد و در حمل بار 8درصد است.

جمشید‌دوست افزود: راندمان مالی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور پایین و بین 5 تا 7درصد است از سوی دیگر ‌نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از 25درصد است بنابراین بانک‌ها مشارکتی در توسعه صنعت ریلی نخواهند داشت. از سوی دیگر شرکت‌های ریلی‌ امکان استفاده از وجوه اداره شده و تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم ندارند بنابراین ثبت سفارشی انجام نمی‌شود چون نقدینگی وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه نظام تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی در صنعت ریلی باید اصلاح شود، اظهار کرد: شرایط اقتصادی ناپایدار عامل توجیه نامناسب مالی شرکت‌های ریلی است درحالی که در کشورهای خارجی شرکت‌های ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند.

دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: از سوی دیگر واگن‌ساز خارجی در ابتدای قرارداد و پس از گشایش ال‌سی، حجم بالایی از رقم قرارداد را دریافت می‌کند اما در ایران نقدینگی وجود ندارد تا حتی رقم پیش‌پرداخت از سوی شرکت‌ها به واگن‌سازها پرداخت شود.

وی افزود: در این راستا ورود واگن‌های دست دوم خارجی نیز باب شد، با وجود آنکه مغایر با سیاست‌های برنامه پنجم بود اما برخی دولت‌ها آن را اجرا کردند که موجب شد متوسط سن ناوگان ریلی کشور افزایش یابد. به همین دلیل، امروز بزرگ‌ترین واگن‌ساز کشور به بازسازی‌کننده واگن تبدیل شده است و این منطقی نیست.

وی یادآور شد: امروز 23هزار دستگاه واگن باری 1680دستگاه واگن مسافری و 490دستگاه لکوموتیو در سیر وجود دارد که لازم است تا سال 1404 تعداد واگن‌های باری در سیر به 50 هزار دستگاه و تعداد واگن‌های مسافری به بیش از 3هزار دستگاه و تعداد لکوموتیوهای موجود به 800 دستگاه برسد.


تعطیلی ۴ واگن‌ساز‌

محمدحسین قنبری، رییس انجمن صنایع ریلی ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه از

7 شرکت واگن‌ساز داخلی 4شرکت ‌واگن‌ساز به دلیل نبود سفارش تعطیل هستند، گفت: واگن‌سازهای فعال هم با ۲۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

رییس انجمن صنایع ریلی ایران در تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل ریلی اظهار کرد: 65درصد قطعات واگن‌های باری در داخل تولید می‌شود و تولید 35درصد دیگر قطعات‌ صرفه اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی ساخت واگن باری در کشور سالانه 500 دستگاه است، گفت: امروز ‌واگن‌سازهای ما با کمتر از ‌20درصد ظرفیت ‌کار می‌کنند. در سال گذشته 50 دستگاه واگن باری و حدود 60 دستگاه واگن مسافری توسط واگن‌سازها تولید شد که در مقایسه با ظرفیت‌ واگن‌سازها این رقم در واقع صفر‌ است.

وی با بیان اینکه سفارشی برای شرکت‌های واگن‌ساز وجود ندارد، گفت: شرکت سازنده واگن پارس می‌تواند سالانه یک صد دستگاه واگن باری تولید کند یا پلور سبز به عنوان واگن‌ساز مسافری امکان تولید سالانه 50 دستگاه واگن را دارد همچنین ایریکو توانایی بالایی در تولید ریل‌باس دارد ‌و واگن‌سازهایی نظیر کوثر و واگن‌سازی تبریز فعالیت چندانی ندارند. رییس انجمن صنایع ریلی ایران یادآور شد: به هر حال از 7شرکت واگن‌ساز داخلی حدود سه شرکت فعال هستند که آن هم با ظرفیت کمتر از 20درصد فعالیت می‌کنند.

وی در انتقاد به اینکه تعرفه واردات واگن در دولت‌های قبل از 15درصد به 4 تا 8درصد کاهش یافته است، گفت: همین امر موجب شده که واردات واگن برای وارد‌کننده صرفه داشته باشد.

رییس انجمن صنایع ریلی ایران یادآور شد: پیگیری‌هایی درباره افزایش تعرفه واردات واگن داشتیم که به نتیجه نینجامید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر